InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Varentest, zwanger worden

Varentest, zwanger worden

Varentest, zwanger worden Varentest: een test die gebruikt wordt om de ovulatie te bepalen, maar ook om te bepalen of er sprake is van verlies van vruchtwater. Het meest wordt de varentest gebruikt als ovulatietest. Begin 21e eeuw was deze test enorm populair, daarna nam deze methode wat af. Toch is het nog steeds een test die bij juist gebruik een betrouwbaar beeld geeft. Om zwanger te worden een goede test, maar ook om een zwangerschap te voorkomen. Voor de varentest kan men speeksel of vaginaal vocht gebruiken.

Wat is de varentest?

De varentest is een methode om de ovulatie oftewel eisprong aan te geven. Deze wordt gebruikt door vrouwen die zwanger willen worden. Daarnaast wordt een varentest gebruikt om aan te tonen of de vliezen zijn gebroken oftewel verlies van vruchtwater. Over deze methode later meer. De varentest is voornamelijk bekend bij vrouwen die zwanger willen worden en hun vruchtbare periode willen herkennen. Middels de test kan de eisprong bepaald worden. Dit is handig om te weten, omdat rond deze periode 'geklust' kan worden (gemeenschap hebben). Dit vergroot de kans op een zwangerschap.

Donnatest

De Donnatest, Donna test of Donna tester is een ovulatietest om de vruchtbare periode te bepalen. Deze tester wordt vaak gebruikt door vrouwen die zwanger willen worden, maar ook door vrouwen die juist niet zwanger willen worden en hem als anticonceptiemiddel gebruiken. De Donnatest is een thuistest die de varenstructuur van het speeksel of van vaginaal vocht laat zien.

Varenstructuur en vruchtbaarheid

Enkele dagen voor de eisprong komt er meer oestrogeen vrij in het lichaam. Deze bereikt een piek rond de eisprong en verlaagt ongeveer 2 tot 3 dagen na de eisprong. Een verhoogd oestrogeen-gehalte heeft invloed op de structuur van het vaginaal vocht, maar ook op dat van speeksel. Wanneer het vocht is ingedroogd, is tijdens de vruchtbare periode een varenstructuur waarneembaar. Buiten de vruchtbare periode droogt het vocht in tot puntjes. Met een thuistest kan er dagelijks wat vaginaal vocht of speeksel op een glaasje uitgestreken worden. Vervolgens moet dit indrogen, dit duurt ongeveer 15 minuten. Daarna kan er via een kijkertje met vergrootglas gekeken worden naar de structuur van het ingedroogde vocht. Wanneer er een varenstructuur waarneembaar is, is dit een teken dat de vruchtbare periode is aangebroken.

Betrouwbaarheid

Over de betrouwbaarheid van de tester doen verschillende verhalen de ronde. De fabrikant zelf zegt dat deze test tot 98 procent betrouwbaar is. Gebruikers zelf zijn er wisselend enthousiast over. De een heeft er goede ervaringen mee terwijl de ander er juist niet mee overweg kan of geen goede resultaten boekt. Belangrijk is dat de tester op de juiste manier gebruikt wordt. Veel vrouwen hebben het geduld niet om het vocht voldoende in te laten drogen of verwijderen luchtbelletjes niet. Dit beïnvloed het resultaat. Ook schijnt er een verschil te zijn in het soort vocht dat gebruikt wordt voor de test. Over het algemeen geeft vaginaal vocht een net wat beter resultaat dan speeksel. Het verschil tussen beiden bedraagt 1 tot 3 procent. Over het algemeen is de varentest een methode die ook door artsen gebruikt wordt, hoewel dit met wat betere apparatuur gaat dan de thuistest. Toch kan de varentest een goede en redelijk betrouwbare methode zijn om de ovulatie vast te stellen.

Het beste kan de test eerst 1 tot 3 maanden gebruikt worden naast een andere methode om de ovulatie vast te stellen zoals de temperatuurmethode of met ovulatietesten middels urinesticks. Vaak is dan duidelijker wat men op het plaatje ziet qua structuur: varen of puntjes. Omdat de test ook als anticonceptiemiddel gebruikt wordt, is het belangrijk om juist hierbij de test eerst een aantal maanden te gebruiken en er vertrouwd mee te worden. In de tussentijd moet er een ander anticonceptiemiddel gebruikt worden om zwangerschap te voorkomen. Omdat de test niet 100 procent betrouwbaar is en omdat vooral een (goedkope) thuistest vaker afwijkingen laat zien, moet er rekening gehouden worden met een hogere kans op een (ongewenste) zwangerschap.

Vliezen gebroken en de varentest

Soms is het onduidelijk of de vliezen zijn gebroken en de vrouw vruchtwater verliest of dat het hier om urineverlies gaat of een verhoogde afscheiding. Om dit te kunnen bepalen zijn er een aantal methoden. Via een echo kan bekeken worden hoeveel vruchtwater zich nog in de baarmoeder bevindt. Daarnaast kan een varentest gedaan worden om te bepalen of het vocht wel echt vruchtwater is. De vrouw vangt wat vocht op in een potje of via een plastic verbandje dat in het ondergoed wordt gelegd. Het vocht wordt net als bij de andere test op een glasplaatje gelegd en men laat het indrogen. Daarna kan via de microscoop de structuur van het ingedroogde vocht bekeken worden. Wanneer er een varenstructuur zichtbaar is, dan is dit zeker vruchtwater. Toch komt het voor dat er geen varenstructuur zichtbaar was maar dat het wel om vruchtwater ging. Niet iedere test is voor 100 procent betrouwbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Zwangersshapspagina.nl
  • Mca.nl/Patient-en-Bezoeker/In-het-ziekenhuis/Onderzoeken/Onderzoek/rid/193.aspx
  • Farmavent.com/imag/donna/test.jpg

Reageer op het artikel "Varentest, zwanger worden"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 15-05-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!