InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden en vruchtbaar slijm

Zwanger worden en vruchtbaar slijm

Zwanger worden en vruchtbaar slijm Je wilt zwanger worden. Maar wanneer weet je nou wanneer je op je meest vruchtbaar bent en dus ook de meeste kans hebt om zwanger te worden? Dit kan door te kijken naar je vruchtbaar slijm. Iedere vrouw heeft te maken met een afscheiding. Dit wordt ook wel witte vloed genoemd. Deze afscheiding verandert gedurende de menstruele cyclus. In de vruchtbare periode wordt het slijm minder dik en taai. Het is dan nagenoeg vloeibaar. Sommige vrouwen proberen hun vruchtbaar slijm te beïnvloeden zodat het langer aanwezig blijft of eerder optreedt.

Zwanger worden en het slijm

Je baarmoeder wordt afgesloten door een dikke laag slijm. Dit slijm zit er in de dagen wanneer je niet vruchtbaar bent. Het slijm zit in de baarmoederhals en beschermt de baarmoeder tegen het indringen van zaadcellen. Ook beschermt het slijm de baarmoeder tegen schadelijke bacteriën van buitenaf. Het slijm is dik, taai, troebel en vooral zuur. Zaadcellen komen hier moeilijk doorheen en sterven snel door de zuurtegraad.

Vruchtbare dagen

Tijdens de dagen dat de vrouw vruchtbaar is, veranderd de structuur van het slijm. Het wordt veel minder dik en taai, bijna vloeibaar. Ook de zuurtegraad veranderd, waardoor de omgeving veel prettiger wordt voor zaadcellen. Het slijm is nu zaadvriendelijk, het helpt de zaadcellen tijdens hun reis naar de eicel.

Vruchtbaar slijm meten

Je kan bij jezelf het vruchtbaar slijm meten, zodat je weet wanneer je vruchtbare dagen zijn. Dit doe je door dagelijks wat slijm af te nemen met een vinger of met een wc-papiertje. Tijdens de onvruchtbare dagen is het slijm troebel, dik en taai. Tussen twee vingers is het een korrel en valt uit elkaar.

Tijdens je vruchtbare dagen verandert het slijm. Nu ziet het helderder uit, elastisch en rekbaar. Hou je het tussen twee vingers, dan kan je er draden mee trekken. Bij sommige vrouwen is het slijm zelfs zo helder, dat het echt slap uitziet.

Vind je het vies om het slijm vast te houden? Dan is het ook mogelijk om het op te vangen met een wc-papiertje. Vervolgens kan het slijm tussen de papiertje uit elkaar getrokken worden. Op zich is het slijm niet vies: het is lichaamseigen. Mocht het vreemd ruiken of een andere kleur hebben (groen bijvoorbeeld), dan kan dit duiden op een infectie. Ga dan langs de huisarts.

Duur van het vruchtbare slijm

Gedurende vier tot vijf dagen behoudt de vrouw het vruchtbare slijm, daarna neemt het snel weer af tot het dikke, taaie en troebele slijm. Wanneer de eisprong is geweest, begint het lichaam met het afbreken van het vruchtbare slijm. Het is dan ook van belang dat de gemeenschap plaats vindt tijdens de dagen dat er vruchtbaar slijm optreedt. Dan is de kans op bevruchting het grootst.

Heel kort vruchtbaar slijm

Sommigen vrouwen hebben maar 1 tot 2 dagen vruchtbaar slijm. Dit is vervelend maar niet ongewoon. Voor iedere vrouw verloopt de cyclus anders en ook niet iedere vrouw heeft een even lange cyclus. Wanneer je weet dat je maar weinig dagen vruchtbaar slijm hebt, is het handig om eens naar je algehele cyclus te kijken. Is deze korter dan 21 dagen? Dan heb je waarschijnlijk meer moeite met zwanger worden.

Middeltjes om je vruchtbaar slijm te beïnvloeden zijn er niet. Wanneer er problemen zijn met het zwanger worden is het raadzaam om de arts te bezoeken. Bij vruchtbaarheidsproblemen kan het helpen om te behandelen met hormonen. Hierdoor wordt de eisprong bevordert.
Gerelateerde artikelen
Wanneer ben je het meest vruchtbaar?Wanneer ben je het meest vruchtbaar?Er zijn diverse methoden om te bepalen wanneer je als vrouw het meest vruchtbaar bent. Ovulatietesten zijn hier goede hu…
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
De vruchtbaarheid van de mensDe vruchtbaarheid van de mensHoe vruchtbaar zijn man en vrouw nou eigenlijk? Dit heeft alles te maken met de hoeveelheid en de kwaliteit van de ei-en…
Eisprong en ovulatie herkennen: wanneer ben je vruchtbaarEisprong en ovulatie herkennen: wanneer ben je vruchtbaarHoe herken je de eisprong? Hoe herken je de ovulatie? Wanneer is jouw meest vruchtbare periode van je cyclus aangebroken…
De bevruchting en de kansenDe bevruchting en de kansenHoe verloopt de bevruchting tussen eicel en zaadcel eigenlijk? Maar nog belangrijker: wat zijn de factoren om te bepalen…

Reageer op het artikel "Zwanger worden en vruchtbaar slijm"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-06-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!