InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wanneer ben je het meest vruchtbaar?

Wanneer ben je het meest vruchtbaar?

Wanneer ben je het meest vruchtbaar? Er zijn diverse methoden om te bepalen wanneer je als vrouw het meest vruchtbaar bent. Ovulatietesten zijn hier goede hulpmiddelen voor. Maar hoe handig zou het zijn als een vrouw haar lichaam zo goed kende dat ze zelf haar vruchtbare dagen kon herkennen?

De vruchtbaarheid van de vrouw

De baarmoederhals produceert gedurende de cyclus van de vrouw baarmoederslijm of afscheiding dat gedurende de cyclus verandert van samenstelling. Dit zogenaamde ‘cervix’-slijm verandert van structuur om tijdens de vruchtbare dagen het transport van de spermacellen te bevorderen om de kans op een bevruchting te vergroten. Tijdens de overige dagen zorgt het slijm dat de vagina juist moeilijker toegankelijker wordt om op die manier de vagina af te sluiten voor bacteriën.

Doordat de structuur van het slijm zo verandert tijdens de cyclus, kan een vrouw aan de hand hiervan haar vruchtbare dagen nauwlettend in de gaten houden. Kan je deze methode als anticonceptie gebruiken? Ja, dat kan, maar dan moet je wel een expert zijn van je eigen lichaam en precies begrijpen wanneer het slijm wel of niet toegankelijk is. Dus niet zomaar op vertrouwen! Omgekeerd is het juist wel een goede methode als het doel is zwanger te raken.

De cyclus van de vrouw bestaat uit een aantal fasen. Hieronder staat beschreven hoe het cervixslijm verandert van samenstelling en wanneer je wel of niet vruchtbaar bent.

Hoe voelt of ziet het slijm eruit? En wanneer ben je vruchtbaar?

Niet vruchtbaar:

Menstruatiefase.

Niet vruchtbaar:

Geen slijm aanwezig en droog.

Niet vruchtbaar:

Plakkerig, korrelig, kruimelig, gummieachtig, opgedroogd is het rubberachtig. Troebel.

Beetje vruchtbaar:

Crèmeachtig, lotionachtig, melkachtig, troebel.
Wit of geel van kleur. De vagina is nat, koud en vochtig.

Vruchtbaar:

Waterig of rauweiwit.
Glibberig, tussen twee vingers uit te rekken als elastiek.
Doorzichtig van kleur. De vagina is nat, glibberig en vochtig.

Niet vruchtbaar:

Niets, droog, plakkerig. Geen cervixslijm aanwezig of een beetje plakkerig, korrelig slijm.
Vagina voelt droog en plakkerig.

Niet vruchtbaar:

Menstruatie

Direct na de menstruatie is het cervixslijm dik en nagenoeg niet toegankelijk voor spermacellen. De vagina zit op slot. De dagen erna wordt het slijm wat crèmeachtiger en vochtiger. De omgeving wordt beter toegankelijk. Vlak voor, tijdens en direct na de ovulatie (eisprong) is de vagina nat en vochtig en is de vrouw het meest vruchtbaar. Extra herkenbaar zijn deze vruchtbare dagen doordat het slijm dan tussen twee vingers als een glibberig elastiek blijft kleven en uitrekbaar is. Als het slijm van die kwaliteit is, dan geeft dat de beste omstandigheid voor het sperma om te overleven in de vagina en een eitje te bevruchten. De dagen na de ovulatie (zowel na een bevruchting als zonder) sluit de vagina zich weer af en wordt het slijm plakkeriger, vlokkeriger en dikker om vervolgens naar de menstruatiefase over te gaan.

Lees verder

© 2011 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ovulatie-berekenen.com
  • Mamaenzo.nl

Reageer op het artikel "Wanneer ben je het meest vruchtbaar?"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 27-07-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!