InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De miskraam: de miskraam is een traumatische ervaring

De miskraam: de miskraam is een traumatische ervaring

De miskraam: de miskraam is een traumatische ervaring De miskraam is voor bijna alle vrouwen een traumatische ervaring. Er wordt altijd heel gemakkelijk over gedaan, maar een kindje verliezen is voor veel vrouwen en mannen een hele slechte periode in hun leven, die gekenmerkt wordt door rouw en verdriet. Daar komt bij dat 15 procent van alle vrouwen een miskraam krijgt en iets meer dan de helft van deze vrouwen maakt vaker dan 1 keer een miskraam mee.

Er wordt weinig over gepraat over wat een miskraam met je doet

Toch wordt er nog steeds heel weinig gepraat over een miskraam. Veel mensen zien het niet als een traumatische ervaring, terwijl het dat wel is. Dat is onder andere bewezen aan de Universiteit van Maastricht. Daar werd aangetoond dat vrouwen een maand na een miskraam net zoveel kans hebben op een posttraumatische stressstoornis (PTSS) als mensen die getuigen zijn geweest van een treinramp of een ernstig verkeersongeval. Ook krijgen vrouwen die een miskraam hebben gehad ook vaker een depressie.

Eerst de euforie van de zwangerschap, dan het gemis van het kind

Een zwangerschap betekent voor veel vrouwen een geweldige periode waarin ze zich krachtig, onoverwinnelijk en heel blij voelen. Vaak denken ze er niet aan dat het mis kan gaan. Tot het mis gaat en ze zich opeens niet lekker voelen of ze in het ziekenhuis horen dat er bijvoorbeeld geen hartfunctie meer is.

Benadering door de gynaecoloog of de huisarts

Wat vaak niet meewerkt, is dat gynaecologen of huisartsen een miskraam vaak heel klinisch aanpakken. Terwijl een miskraam wel betekent dat iemand de kans op nieuw leven aan zich voorbij ziet gaan. Iemand stippelt zijn leven uit als ze zwanger wordt, ziet een toekomst voor zich. Het hele leven wordt daar eigenlijk om heen gebouwd. Dat zorgvuldig opgebouwde leven stort volledig in als bekend wordt dat iemand een miskraam heeft gehad.

Huilen, verdrietig zijn

Het is heel normaal als iemand na een miskraam heel verdrietig is, heel veel huilt en bijvoorbeeld heel vergeetachtig is. Het is namelijk rouw waar iemand door heen gaat en dat kenmerkt zich door verdriet en huilen. De geest reageert bovendien op rouw door niet alle emoties tegelijk toe te laten. Dat betekent dus dat het lang duurt voordat iemand weer de “oude” is. Vlak bovendien niet uit welke tornado van hormonen door het vrouwelijk lichaam raast. Eerst door de zwangerschap, vervolgens door de miskraam. Alleen dat al is een enorme aanslag op iemand weerbaarheid.

Een miskraam is een kleine bevalling

Waar bovendien vaak aan voorbij wordt gegaan is dat een miskraam een kleine bevalling is met ween, bloed en pijn. En een baring, maar dan zonder dat er een levend kindje geboren wordt. In het begin betekent dat een heel klein wezentje vaak niet groter dan een garnaaltje van een paar centimeter groot. Maar voor vaders en moeders is dat kleine wezentje wel het kind dat zij in hun toekomst hadden willen zien opgroeien tot een peuter, een kleur en een ouder kind. Komt het kindje niet zelf ter wereld, dan zijn er ook nog ingrepen nodig als een curettage. Tegenwoordig zijn er ook medicijnen die het vruchtje naar buiten moeten drijven. Ook dat gaat gepaard met pijn en veel bloedverlies. Overigens krijgen moeder ook later in de tijd nog steeds miskramen. Dat is vaak nog moeilijker omdat ze het kind al veel langer gedragen hebben, het hebben voelen bewegen en het kind mogelijk al zo groot is dat er een echte bevalling voor nodig is om het ter wereld te brengen.

Afscheid nemen is van groot belang

Voor veel mensen is het van groot belang om officieel afscheid te nemen van hun kindje, hoe klein ook. Ze zoeken een plek voor hun verdriet, maar ook voor het kindje zelf. Want het is wel hun kind, dat niet ergens in een wc pot hoort te eindigen. Wie dat geval heeft, kan er zelf een ritueel van maken. Door het in de tuin te begraven, door het ergens te water te laten waar dat goed voelt, door het in een bos te begraven of iets wat goed voelt.

Reacties van familie en vrienden: soms te bot voor woorden

Familie en vrienden weten vaak ook niet hoe ze moeten reageren op een miskraam. Sommige mensen vinden dat het nu eenmaal gebeurt en dat degene die het overkomt daar niet over moet zeuren. Vaak vinden mensen ook dat het niet zoveel impact zou moeten hebben omdat iemand nog maar kort zwanger was en het kindje nog niet “echt geleefd” heeft. Of het wordt afgedaan met woorden als dat het kind dan toch abnormaal of ziek zou zijn geweest. En vaak wordt gezegd” Blij dat het nog geen kind was.” Terwijl het voor de ouders natuurlijk wel degelijk een kind was. Dat soort reacties kunnen daardoor nog meer pijn veroorzaken en ook het contact onder druk zetten. Want als vrienden dat tegen je zeggen, in hoeverre begrijpen ze je dan?

Zelfvertrouwen van de moeder krijgt een knauw door een miskraam

Vaak voelen vrouwen zich ook een tijdje waardeloos. Hun lichaam heeft niet dat kunnen volbrengen waartoe een vrouwenlichaam toch in staat zou moeten zijn, is de gedachte. Of iemand verwijt zichzelf dat ene drankje, die lange wandeling, die ene niet zo gezonde maaltijd. Terwijl er niets te verwijten valt bij een miskraam. Vrouwen die altijd gewend zijn geweest om hard te werken en te denken dat alles te realiseren is, moeten op het moment dat ze een miskraam krijgen ook toegeven dat dus niet alles maakbaar is. Verre van dat. Hard werken helpt namelijk niet als je een kind verliest. Een vrouw heeft het gevoel dat haar lichaam haar in de steek laat, maar ook dat zij haar kind in de steek laat.

Direct na de miskraam: de symptomen

Direct na de miskraam hebben de meeste vrouwen de meeste last van de miskraam. Ze:
  1. Voelen zich rot
  2. Herbeleven het moment vaak
  3. Hebben concentratieproblemen
  4. Hebben het idee dat hun toekomst er veel minder rooskleurig uitziet
  5. Hebben angsten
  6. Vermijden bepaalde situaties
  7. Hebben last van nachtmerries
  8. Voelen zich afgestompt
  9. Willen zich het liefst terugtrekken
  10. Hebben een verhoogde prikkelbaarheid
  11. Hebben slaapproblemen
  12. Zijn sneller geïrriteerd

Na vier maanden nog steeds last van de miskraam

Uit onderzoek is tevens gebleken dat 7 procent van de vrouwen na vier maanden nog steeds last hebben van de miskraam. Waarom de andere vrouwen daar na die periode minder last van hebben is niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat als iemand al eerder hele nare ervaringen heeft gehad of veel verliezen heeft gehad, meer kans maakt op Post Traumatisch Stress Syndroom.

Trauma en ervaringskwetsbaarheid

Trauma levert ervaringskwetsbaarheid op. Normaal gesproken voelen mensen zich redelijk onkwetsbaar, maar mensen die hebben ervaren dat het wel degelijk mis kan gaan kunnen in een toestand terechtkomen waarbij ze dat besef te veel hebben.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden na een miskraamZwanger worden na een miskraamEen miskraam, en nu? Een miskraam ontstaat meestal door een aanlegfout van het vruchtje. Na je miskraam wil je eigenlijk…
Omgaan met een miskraam: makkelijker gezegd dan gedaan!Omgaan met een miskraam: makkelijker gezegd dan gedaan!Een miskraam komt vaker voor dan je denkt. Gemiddeld eindigt één op de tien zwangerschappen in een miskraam. Dit is best…
Het krijgen van een miskraamBij ongeveer 20% van alle zwangerschappen tot zestien weken komt vaginaal bloedverlies voor. Vrouwen zijn dan erg ongeru…
Miskraam en bloedverliesMiskraam en bloedverliesEen miskraam is iets waar iedere zwangere vrouw vrees voor heeft. Toch komt een vroege miskraam in ruim de helft van all…
Verloop van een miskraamVerloop van een miskraamGeen prettige gedachte, maar soms niet te voorkomen: een miskraam. Er kunnen verschillende oorzaken voor een miskraam zi…
Bronnen en referenties
  • Psychologie Magazine
  • Wikipedia
  • Universiteit Limburg

Reageer op het artikel "De miskraam: de miskraam is een traumatische ervaring"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 19-11-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!