InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zeer gevoelige zwangerschapstest

Zeer gevoelige zwangerschapstest

Zeer gevoelige zwangerschapstest Zodra een vrouw een eventuele zwangerschap vermoedt, wil ze het liefst direct een antwoord op haar vraag. De markt speelt hier uitstekend op in door uiterst gevoelige zwangerschapstesten aan te bieden. Op deze manier hoeft de vrouw niet haar hele cyclus af te wachten om een antwoord te verkrijgen. Maar hoe werkt een dergelijke zwangerschapstest eigenlijk en hoe betrouwbaar is het resultaat?

HCG-hormoon

Direct nadat een bevruchte eicel zich heeft ingenesteld, maakt het lichaam het HCG-hormoon (Human Chorionic Gonadotropin) . De waarden van dit HCG-hormoon verdubbelen zich elke 48 uur, echter verschillen de waarden van vrouw tot vrouw. Zeker in het begin van de zwangerschap variëren deze waarden sterk om uiteindelijk na 10 weken tot een piek te komen. Daarna vindt er een daling plaats en vervolgens een stabilisatie. Deze uiteindelijke waarde houdt aan tot het einde van de zwangerschap.
Een HCG-waarde vanaf 25mIU/ml geeft een zwangerschap weer.

Werking zwangerschapstest

Een zwangerschapstest meet de HCG-waarde in de urine of in het bloed. Er bestaan zwangerschapstesten die al 10mIU/ml kunnen vaststellen in de urine en dan positief uitslaan. Deze uiterst gevoelige testen zijn al inzetbaar vanaf 6 dagen voor de eerstvolgende menstruatie. Het risico van deze gevoelige testen is het feit dat 60% van alle bevruchtingen afbreekt en eindigt in een menstruatie. Een vroeg positief resultaat kan dan op een geweldige teleurstelling uitlopen wat normaal gesproken een vrouw dan nooit geweten zou hebben. Verder hebben niet-zwangere vrouwen zelf ook een HCG-waarde tussen de 0-10mIU/ml in het lichaam. Een niet-zwangere met een wat hogere waarde kan dan met een dergelijke gevoelige test tot een vals resultaat komen. Normale zwangerschapstesten geven een positief resultaat bij een waarde van 25 mIU/ml.

Lage en hoge HCG- waarden tijdens de zwangerschap

Zoals gezegd variëren de HCG-waarden sterk van vrouw tot vrouw. Lage waarden kunnen betekenen dat de vrouw een verkeerde berekening heeft gemaakt van de dag van haar bevruchting of innesteling. De bevruchting of innesteling zouden dan later plaats hebben gevonden. Een paar dagen later opnieuw testen kan dan meer zekerheid bieden. Ook een miskraam of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan een oorzaak zijn van lage waarden.

Hoge waarden kunnen ook een betekenis hebben. Eveneens kan er weer sprake zijn van een verkeerde berekening van de vrouw ten aanzien van de dag van bevruchting of innesteling. Nu tegenovergesteld ten opzichte van de lage waarden. Namelijk, nu heeft de bevruchting of innesteling waarschijnlijk eerder plaats gevonden en is de vrouw langer zwanger dan gedacht. Zeldzaam is een MOLA-zwangerschap waarbij een eicel zonder erfelijk materiaal is bevrucht. Er komt dan een zwangerschap op gang, echter is het embryo niet levensvatbaar. Als laatste kan een hoge waarde ook duiden op een meerlingen-zwangerschap.

Overzicht HCG-waarden in weken vanaf bevruchting*:

  • 3 na bevruchting: 5 - 50 mIU/ml
  • 4 na bevruchting: 5 - 426 mIU/ml
  • 5 na bevruchting: 18 - 7,340 mIU/ml
  • 6 na bevruchting: 1,080 - 56,500 mIU/ml
  • 7 - 8 na bevruchting: 7, 650 - 229,000 mIU/ml
  • 9 - 12 na bevruchting: 25,700 - 288,000 mIU/ml
  • Niet-zwangere vrouwen: <5.0 mIU/ml
  • Vrouwen in de overgang: <9.5 mIU/ml
* De waarden zijn gemiddelden en verschillen van vrouw tot vrouw.

Conclusie

De markt speelt uitstekend in op de wens van de vrouw om met uiterst gevoelige zwangerschapstesten te komen om zodoende de onzekerheid van de vrouw te beantwoorden. Tegelijkertijd is het risico van de testen (vals resultaat of grote teleurstelling bij voortijdig afbreken van een bevruchting) zeer aanwezig. Vrouwen kunnen op grond hiervan een keuze maken of zij al dan niet willen weten of er een bevruchting heeft plaatsgevonden. De eerste dag nadat de eerstvolgende menstruatie zou plaatsvinden, biedt nog altijd de meeste zekerheid om te testen.

Lees verder

© 2011 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Freya.nl
  • Verloskundigen.org
  • Zozwanger.nl

Reageer op het artikel "Zeer gevoelige zwangerschapstest"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 27-07-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!