InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger van een tweeling: de eerste verschijnselen

Zwanger van een tweeling: de eerste verschijnselen

Zwanger van een tweeling: de eerste verschijnselen Tweelingzwangerschappen komen bij ongeveer 1 op de 80 zwangere vrouwen voor. Bij echoscopisch onderzoek kan een tweelingzwangerschap al in een vroeg stadium worden ontdekt. Bij een tweelingzwangerschap heb je meer kans op klachten tijdens de zwangerschap dan bij een eenlingzwangerschap. Vaak zijn deze klachten al vroeg merkbaar. Hieronder meer informatie over hoe een tweelingzwangerschap eigenlijk ontstaat en alle symptomen die bij een tweelingzwangerschap kunnen voorkomen.

Hoe ontstaat een tweeling?

Een tweeling kan op twee manieren ontstaan:
  • Bij de ovulatie zijn twee eicellen vrijgekomen die beide bevrucht worden door een zaadcel. Dit leidt tot een twee-eiige tweeling met twee verschillende kinderen;
  • Er wordt één eicel bevrucht die zich later opsplitst naar twee bevruchte cellen. Dit leidt tot een eeneiige en dus identieke tweeling.

Een twee-eiige tweeling

De kans op een twee-eiige zwangerschap wordt mede bepaald door een erfelijke factor binnen de familie van de vrouw. Via de vader van de vrouw kan de dubbele eisprong worden doorgegeven. Een dubbele eisprong is namelijk erfelijk. Ook neemt de kans op een dubbele eisprong toe naarmate de vrouw ouder wordt. Wellicht om de kans dan op een zwangerschap tijdens de vruchtbare dagen te vergroten. In feite groeien er tijdens een tweelingzwangerschap twee verschillende kindjes (broertjes/zusjes) in de buik die tegelijkertijd worden geboren. Beide baby’s hebben ook zowel een eigen placenta als vruchtzak.

Een eeneiige tweeling

Een eeneiige tweeling ontstaat zoals aangegeven door een splitsing van een bevruchte eicel. De tweelingen die hieruit voortkomen zijn identiek aan elkaar en van hetzelfde geslacht. Er is onderling binnen de eeneiige tweelingzwangerschappen nog wel een verschil hoe de splitsing plaatsvindt van de eicel. Desondanks zullen de kinderen identiek zijn.

De verschillende delingen van de bevruchte eeneiige tweeling:
  • Als de eicel zich kort na de eerste celdeling opsplitst, dan krijgen ze allebei hun eigen placenta en vruchtvliezen, maar blijven wel vlak tegen elkaar aanliggen.
  • De splitsing kan ook plaats vinden nadat de placenta is aangelegd. In dit geval delen ze ieder samen dezelfde placenta. Wel worden ze van elkaar gescheiden door een vlies, maar worden ze beide omringd door hetzelfde buitenste vruchtvlies.
  • Bij 1 % van alle eeneiige tweelingen komt het voor dat er een deling plaatsvindt nadat de vliezen ook al zijn aangelegd. In dat geval delen ze én de vlies én de placenta.

Symptomen tweelingzwangerschappen

Een tweelingzwangerschap geeft over het algemeen meer klachten dan bij een eenlingszwangerschap. Al vaak vroeg in de zwangerschap treden de eerste symptomen op. Hieronder de symptomen die zich voor kunnen doen:
  • Braken/overgeven (al vroeg in de zwangerschap)
  • (Extreem) veel last hebben van oprispingen & zuurbranden
  • Zeer snel buiten adem raken
  • Hevige rugpijn
  • Opgezwollen enkels
  • Spataders, striae & aambeien
  • Hoge bloeddruk
  • De buik groeit sneller dan normaal zou worden verwacht
  • Gewichtstoename van soms wel 5 kilo in het eerste trimester
  • Vroege bewegingen voelbaar

Overigens kunnen al deze symptomen ook voorkomen bij een eenlingszwangerschap en zal een echo in een later stadium van de zwangerschap uitwijzen of er inderdaad een tweeling is gegroeid.

Lees verder

© 2013 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger van een tweeling: verschijnselenZwanger van een tweeling: verschijnselenWie zwanger is, is hier vaak ontzettend blij mee. Je droomt al negen maanden verder, als je één kindje in je armen hebt.…
TweelingzwangerschapTweelingzwangerschapAls de zwangerschapstest is uitgevoerd en er blijkt sprake te zijn van een zwangerschap, is er natuurlijk blijdschap en…
Bijzondere tweelingenBijzondere tweelingenTweelingen trekken doorgaans nogal veel aandacht. Wie met een kinderwagen met tweeling loopt kan er donder op zeggen vee…
Het tweelingtransfusiesyndroomHet tweelingtransfusiesyndroomVaak weet men al zeer vroeg in de zwangerschap dat men een tweeling verwacht. Doch is het niet overbodig nog enige geres…
Een tweeling met verschillende vadersEen tweeling met verschillende vadersEen Texaans gezin haalde 18 mei 2009 wereldwijd het nieuws met hun elf maanden oude tweeling. Beide tweelingbroertjes Ju…
Bronnen en referenties
  • Meerling.nl

Reageer op het artikel "Zwanger van een tweeling: de eerste verschijnselen"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 27-07-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!