InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Verschillende soorten zwangerschapstesten

Verschillende soorten zwangerschapstesten

Verschillende soorten zwangerschapstesten Er zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn er verschillende merken, verschillende methoden en verschillende testmomenten.

Wat meet een zwangerschapstest

Met een zwangerschapstest kun je testen of je zwanger bent. Als een vrouw zwanger is, wordt het hormoon HCG (Humaan Chorion Gonadotrofine) aangemaakt. De aanmaak van dit hormoon begint al voordat je menstruatie normaal gesproken zou plaatsvinden. In de eerste weken van je zwangerschap verdubbelt de hoeveelheid van dit hormoon elke twee dagen. Dit aanwezigheid van dit hormoon in je urine wordt gemeten met behulp van een zwangerschapstest.

Verschillende soorten testen

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt testen. Zo is het verschil tussen een midstream en een cassette test.

Midstream

Een midstream zwangerschapstest is een test met een soort stick die je enkele seconden rechtstreeks in de urinestraal kunt houden. Ook kun je deze enkele seconden dompelen in opgevangen urine. Op de stick zit testpapier wat de urine opzuigt. Op de stick zijn (bij de meeste merken) twee vensters te zien. In het ene venster komt een streep te staan als de test goed is uitgevoerd. In het andere venster is te zien of je wel of niet zwanger bent.

Cassette

Een cassette zwangerschapstest werkt met behulp van pipetten. Bij het uitvoeren van zo'n test vang je de urine op in een bakje/zakje. Met de pipet zuig je daar wat urine uit, en dit druppel je vervolgens in de testcassette. Drie druppels is vaak al voldoende. Vervolgens test de cassette of het hormoon HCG aanwezig is in de urine, en laat het zien in het venster of je wel of niet zwanger bent.

Vanaf wanneer kun je testen

Vroeger was het vaak zo dat je pas kon testen vanaf de dag dat je ongesteld zou moeten worden, en dan vaak ook alleen met ochtendurine. Een vroeger testmoment of urine van een ander tijdstip leverde dan vaak een negatief resultaat op wat niet altijd correct was. Tegenwoordig zijn veel testen zo gevoelig dat je al vanaf 10 dagen na de bevruchting op een zwangerschap kan testen. Bij een gemiddelde cyclus is dat dus al 4 dagen voordat je ongesteld zou moeten worden. Ook hoef je daarvoor bij de meeste testen geen ochtendurine te gebruiken. Toch is dat bij een vroege zwangerschapstest wel aan te raden, omdat de eerste urine van de dag geconcentreerder is en meer van het hormoon HCG bevat.

Waar te koop

Er zijn verschillende merken zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn Clearblue en Predictor hele bekende merken die echter niet het goedkoopste zijn. Verder komen er ook steeds meer goedkopere merken op de markt, zoals Testjezelf. De bekende merken zijn vaak wel te verkrijgen bij de drogist, apotheek of in de supermarkt. Veel supermarkten hebben ook hun eigen huismerk. Verder kun je zwangerschapstesten ook online bestellen. Ten slotte kun je ook een zwangerschapstest doen bij de dokter.

Lees verder

© 2011 - 2017 Mgirly, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.testjezwangerschap.nl

Reageer op het artikel "Verschillende soorten zwangerschapstesten"

Infoteur: Mgirly
Laatste update: 22-11-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!