InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat te doen bij zwangerschapsmisselijkheid?

Wat te doen bij zwangerschapsmisselijkheid?

Wat te doen bij zwangerschapsmisselijkheid? Veel zwangere vrouwen, zo'n 70%, hebben de eerste maanden last van misselijkheid en braken. Dit overgeven en misselijke gevoel varieert van vrouw tot vrouw, maar aangenaam is het zeker niet. Voor elke vrouw zijn er weer andere dingen die ze beter wel of niet kan doen, maar daarnaast zijn er ook een heel aantal algemeen geldende richtlijnen. Lees meer over wat je beter wel of juist niet kunt doen, als je misselijk bent.

Welke voedingsmiddelen helpen tegen zwangerschapsmisselijkheid?

Zwangerschapsmisselijkheid is een kwaal wat altijd al voorkomt bij zwangere vrouwen. Zo zijn er door de jaren heen ook verschillende factoren ontdekt die de misselijkheid remmen of juist stimuleren. Hieronder vind je een aantal tips, van oma-wijsheden tot vitaminesupplementen.

Gember is een ouderwets middeltje wat tegen veel verschillende soorten misselijkheid werkt. Je kunt het binnenkrijgen door het drinken van gemberthee, kauwen op een gemberbolletje, gedroogde gemberwortel of gemberkoek eten. Het wordt aanbevolen om 250 mg per dag tot je te nemen, verdeeld over 4 keer.

Voordat je 's ochtends uit bed gaat, kun je het beste even een beschuitje of een droge cracker op bed eten, en daarna pas rustig opstaan.

Vitamine B6 (Pyridoxine) vermindert de misselijkheid. Op de verpakking of bijsluiter lees je hoe vaak je het in mag nemen; je kunt hiervoor ook advies vragen bij de apothekker.

Ook citroen is een middeltje wat kan helpen tegen misselijkheid. Drink een beetje citroenlimonade, eet een stukje citroen of ruik er aan als je echt geen citroen lust.

Probeer veel te drinken, zo'n 10-12 glazen water of vruchtensap. Probeer met kleine slokjes te drinken om je maag de kans te geven het te verwerken. Het is beter om tussen de maaltijden door te drinken dan tijdens de maaltijden.

Fruit en gekookte groentes behoren tot het 'goede' voedsel voor misselijke mensen. Probeer dit te eten als tussendoortjes, dus niet tijdens de maaltijden.

Op een pepermuntje zuigen of muntthee drinken kan ook helpen.

Appel-azijn bevordert de spijsvertering en helpt tegen misselijkheid. Gebruik dus in plaats van gewoon azijn appel-azijn (of cider-azijn). Daarnaast staat appel-azijn bekend als slankmaker. Altijd handig dus, als je ook tijdens je zwangerschap een beetje op je lijn wilt letten.

Druivensuikersnoepjes zijn erg handig om bij je te hebben als je buitenshuis opeens een aanval van misselijkheid krijgt.

Wat kun je verder doen tegen zwangerschapsmisselijkheid?

  • Eet een klein tussendoortje als je 's nachts wakker wordt; bij het wakker worden de volgende ochtend kan het zijn dat je je minder misselijk voelt.
  • Eet om de twee uur een klein beetje, in plaats van af en toe een grote maaltijd.
  • Het is beter om je eten te stomen of te koken dan te bakken of te frituren.
  • Door een minuut lang met twee vingers op je navel te drukken, kan de misselijkheid ook verminderen.
  • Zorg ervoor dat vooral de slaapkamer, maar ook de rest van het huis, goed geventileerd wordt.
  • Ga, als dat mogelijk is, een paar keer per dag even liggen om te rusten.
  • Blijf even zitten na het eten om alles rustig te laten zakken.
  • Neem 's ochtends wat meer tijd om op te staan.
  • Zorg voor afleiding zodat je niet teveel over je misselijkheid na gaat denken.

Wat kun je beter niet doen als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid?

Naast een aantal tips die je wél kunt toepassen bij zwangerschapsmisselijkheid, zijn er ook zaken die je beter kunt voorkomen of etenswaren die je niet zou moeten eten.

Het drinken van alcohol en het (mee)roken zijn sowieso al erg slecht voor het ongeboren kind. Ook als je misseljkhe bent versterkt dit de misselijkheid alleen maar. Probeer ook geen cafeïne te drinken als je last van misselijkheid hebt.

Je kunt beter geen vet of zout voedsel (met een lage voedingswaarde) eten, je maag kan hier slecht tegen.

Vermijd eten waar je winderig van wordt, zoals uien, bruine bonen, kool, komkommer, etc. Ook sterk gekruid voedsel of eten met veel smaakversterkers kun je beter niet tot je nemen. Daarnaast is gebakken voedsel zoals bladerdeegproducten, nootjes, etc. ook geen goed idee.

Probeer geen plotselinge bewegingen te maken om je maag niet te veel op te jutten. Verder kun je het beste gewoon ruime, lekker zittende kleding dragen. Knellende kleding, vooral rond je buik, zorgt ervoor dat je je alleen maar slechter gaat voelen.

Wanneer moet je de dokter of de verloskundige bellen?

Zwangerschapsmisselijkheid is een veel voorkomend kwaaltje bij zwangere vrouwen maar over het algemeen onschuldig. Als het niet beter wordt met bovenstaande hulpmiddelen, als je meer dan een kilo afgevallen bent door het overgeven of als meer dan drie keer per dag moet braken is het raadzaam om de dokter of de verloskundige te bellen. Als je bloed of iets wat op koffiedik lijkt spuugt, moet je direct de dokter bellen!

Het gevaar van veel overgeven is dat je uitgedroogd raakt omdat je heel veel vocht verliest. Kenmerken van uitdroging zijn: duizeligheid, dorst, minder plassen dan gewoonlijk en een donkere urine. Zie je kenmerken van uitdroging bij jezelf, neem dan ook zeker contact op met een arts of verloskundige.

Heb jij ook nog tips? Laat het weten zodat andere zwangere vrouwen hier ook van kunnen profiteren!

Lees verder

© 2010 - 2019 Mgirly, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZelfs als je nog maar nét weet dat er een kindje op komst is, kan je al last hebben van zwangerschapsmisselijkheid. Deze…
Wat te doen tegen misselijkheidWat te doen tegen misselijkheidMisselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Je lichaam reageert op een bepaalde…
Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het!Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het!Zwangerschapsmisselijkheid, de meeste zwangere vrouwen vervloeken dat misselijke gevoel, dat soms nog gepaard gaat met b…
Aromatherapie bij misselijkheid en brakenAromatherapie bij misselijkheid en brakenMisselijkheid en braken zijn erg vervelende kwaaltjes, waar vaak geen direct voor de hand liggende behandeling voor is.…
Zwangerschapsmisselijkheid, meer dan een kwaaltje!Zwangerschapsmisselijkheid, meer dan een kwaaltje!Wanneer er een kindje op komst blijkt te zijn kan voor de meeste vrouwen hun geluk niet op. Helaas gaat voornamelijk het…
Bronnen en referenties
  • www.babybytes.nl
  • www.ouders.nl
  • www.mamenzo.nl

Reageer op het artikel "Wat te doen bij zwangerschapsmisselijkheid?"

Reactie

Anne, 29-07-2014 20:50 #1
Appelsap kan negatief werken op misselijkheid.
Verder vitaminetabletten wekken het soms ook op. Dus kun je die het beste met een zuivelproduct eten.

Infoteur: Mgirly
Laatste update: 10-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!