InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het!

Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het!

Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het! Zwangerschapsmisselijkheid, de meeste zwangere vrouwen vervloeken dat misselijke gevoel, dat soms nog gepaard gaat met braken ook! Sommige vrouwen maken zich zorgen wanneer ze vaak last hebben van ochtendmisselijkheid tijdens hun zwangerschap. Ongegrond, aldus een recent wetenschappelijk onderzoek. Sterker nog, zwangerschapsmisselijkheid lijkt geassocieerd met een gezonde baby!

Zwangerschapsmisselijkheid, een veelvoorkomende kwaal

Misselijkheid en braken tijdens de zwangerschap komt bij een groot deel van de zwangere vrouwen voor. Sommige studies stellen dat wel 85% van de zwangere vrouwen in meer of mindere mate last hebben van zwangerschapsmisselijkheid. Bij de meeste vrouwen begint het kwaaltje in de eerste twee maanden van de zwangerschap, om tegen het einde van de derde maand weer te verdwijnen. Circa 25% van de vrouwen heeft echter ook in het tweede semester van de zwangerschap last van braakneigingen en misselijkheid. De meeste vrouwen geven aan dat de klachten gedurende de gehele dag aanwezig zijn, desondanks wordt zwangerschapsmisselijkheid ook wel eens ochtendmisselijkheid genoemd.

De precieze oorzaken van zwangerschapsmisselijkheid zijn niet bekend. Het zwangerschapshormoon hCG en de hormonen oestrogeen en progesteron lijken een rol te spelen. In de meeste gevallen is zwangerschapsmisselijkheid onschuldig. Wanneer men echter ook last krijgt van koorts of zo veel overgeeft dat er een tekort aan voedingsstoffen ontstaat, is het verstandig contact met de huisarts te zoeken.

In het verleden werd nogal eens gedacht dat zwangerschapsmisselijkheid een slecht teken was. De baby zou zich niet lekker voelen en de zwangerschap zou zich niet optimaal ontwikkelen. Sommigen stelden zelfs dat de zwangere vrouw stiekem helemaal niet blij zou zijn met het ongeboren kindje, vandaar de "straf" in de vorm van misselijkheid en overgeven. Wat zegt de wetenschap hier over?

Vergroot zwangerschapsmisselijkheid de kans op een miskraam?

In tegendeel! Vrouwen die op minstens enig moment tijdens de zwangerschap last van misselijkheid hadden, bleken juist een kleinere kans op een miskraam te hebben. Vrouwen die gedurende het eerste trimester helemaal geen last van zwangerschapsmisselijkheid hadden, bleken - vergeleken met vrouwen die wel last van zwangerschapsmisselijkheid hadden - een drie tot tienmaal grotere kans op het verliezen van het ongeboren kindje te hebben. Zwangerschapsmisselijkheid bleek met name geassocieerd met een lagere kans op een miskraam bij oudere vrouwen.

Invloed van zwangerschapsmisselijkheid op de lichamelijke ontwikkeling van ongeboren baby's

Ondanks de klachten van de moeder blijkt de ongeboren baby zich vaak prima te ontwikkelen in de buik, ook wanneer de moeder in spe bepaalde medicijnen tegen het braken of de misselijkheid geslikt hebben. Pasgeborenen van moeders die een zogenaamd anti-emeticum (bijvoorbeeld een antihistaminicum als promethazine of meclozine) bleken zelfs een kleinere kans op aangeboren lichamelijke afwijkingen te hebben. Ook de kans op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht bleek kleiner.

Wat helpt bij zwangerschapsmisselijkheid?

Ook al heeft zwangerschapsmisselijkheid blijkbaar een aantal voordelen, het is geen pretje. Wat kun je doen om de zwangerschapsmisselijkheid iets te verlichten?
  • Pas op met grote maaltijden en grote hoeveelheden kunstmatige smaak- en kleurstoffen
  • Gember lijkt de klachten bij sommige zwangere vrouwen te verminderen
  • Vitamine B6 lijkt de misselijkheid te doen afnemen
  • Medicijnen als anti-emetica (zoals chloorpromazine) en antihistaminica kunnen ook verlichting geven

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZelfs als je nog maar nét weet dat er een kindje op komst is, kan je al last hebben van zwangerschapsmisselijkheid. Deze…
ZwangerschapsmisselijkheidZwangerschapsmisselijkheidMisselijkheid en overgeven tijdens de zwangerschap komt bij ruim 80 procent van de vrouwen voor. Vaak begint het met wee…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Wat te doen tegen ochtendmisselijkheid? Oorzaken en tipsWat te doen tegen ochtendmisselijkheid? Oorzaken en tipsJe 's ochtends bij het opstaan misselijk voelen alleen al bij het zien van het ontbijt of het ruiken van sterke geuren:…
Ik ben zwanger, waar houd ik rekening mee?Ik ben zwanger, waar houd ik rekening mee?Als je eenmaal zwanger bent dan vinden er een hoop veranderingen plaats in je lichaam. Dit komt, omdat je hormoonhuishou…
Bronnen en referenties
  • Herrell H.E. (2014) Nausea and Vomiting of Pregnancy. American Family Physician vol. 89
  • Koren G., Madjunkova S. & Maltepe C. (2014) The protective effects of nausea and vomiting of pregnancy against adverse fetal outcome—A systematic review. Reproductive Toxicology, vol. 47,blz. 77–80

Reageer op het artikel "Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het!"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 11-09-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap en bevalling
Medische informatie…
Schrijf mee!