InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Sex tijdens de zwangerschap

Sex tijdens de zwangerschap

Sex tijdens de zwangerschap Je hebt een goed sexleven met je partner, en dan wordt je zwanger. Wat betekent dit voor jullie sexleven tijdens de zwangerschap? Is het veilig om te vrijen, en wat heeft het voor invloed op je ongeboren kind? Dat soort vragen houdt vele mensen bezig. Probeer te genieten van de zwangerschap en van elkaar.

Veiligheid

Het is veilig, voor de meeste stellen, om te blijven vrijen tijdens de zwangerschap. Hoewel orgasme, evenals borst stimulatie, baarmoedercontracties kan veroorzaken, zal dit niet leiden tot een miskraam. Een beetje kramp na de geslachtsgemeenschap is heel gewoon. Natuurlijk is het zo dat als de kramp aanhoudt, of als er andere klachten ontstaan, het verstandig is om dit met een deskundige te bespreken.

Er zit een zeer positieve kant aan sex tijdens de zwangerschap. Lichamelijk is het zo dat er een verhoogde bloedtoevoer naar het bekken van de baarmoeder, vagina en clitoris plaats vindt, dit geeft iets meer druk op het bekken, wat door de vrouw als plezierig kan worden ervaren en waardoor eventuele orgasmen intenser kunnen zijn. Daarnaast kan dit de aanleiding zijn tot een verhoogd libido.

Als de vrouw zich ongemakkelijk voelt, kunnen er alternatieve stimulerende activiteiten worden geprobeerd zonder daadwerkelijke penetratie - tenminste voor een tijdje. Handmatige of orale stimulatie is prima tijdens de zwangerschap. Bij het vrijen kunnen posities die als prettiger of meer comfortabel worden ervaren worden uitgeprobeerd, zoals naast elkaar of met de vrouw bovenop. Gun jezelf de tijd om alleen te zijn, zonder angst voor onderbreking. Een ontspannend bad of een massage kan helpen om te genieten van elkaar!

Standjes

Welke standjes zijn het meest comfortabel om te vrijen tijdens de zwangerschap? Als je buik groeit, zul je merken dat het vrijen in de posities die je samen met je partner meestal koos niet meer zo prettig zijn als eerst. Het is een geweldige tijd om te experimenteren met een aantal nieuwe en verschillende seksuele posities.

Wat als de lust afneemt?

Het is niet ongebruikelijk voor vrouwen dat de lust tot vrijen verminderd tijdens de zwangerschap. Tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap kunnen allerlei lichamelijke symptomen, zoals misselijkheid, vermoeidheid, gevoelige borsten en krampen het verlangen tot vrijen in de weg staan. De emotionele gevoelens en gedachten kunnen bij een vrouw op de baby gericht zijn en minder op haar eigen plezier. Deze situatie veranderd meestal tijdens het tweede trimester, wanneer de symptomen van de zwangerschap minder lastig worden.

Glijmiddelen

Gemeenschap kan ongemakkelijk zijn voor sommige vrouwen tijdens het eerste trimester van de zwangerschap. De vagina kan gemakkelijker geïrriteerd raken tijdens de zwangerschap en lange vrijpartijen kunnen als niet meer als prettig worden ervaren. Het gebruik van glijmiddelen kan nuttig zijn en de seks weer aangenaam maken.

Veel koppels ontdekken dat het vrijen, vrij van condooms, of andere voorbehoedmiddelen, bevrijdend kan zijn en meer plezier kan geven. Het is een geweldige tijd om te profiteren van spontaan vrijen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sex tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 14-01-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!