InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!

Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!

Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast! "Ach toe, één glaasje kan toch geen kwaad?!": hoewel de heersende opvatting over alcohol drinken tijdens je zwangerschap langzaam aan het veranderen is, zijn er nog genoeg mensen die alcohol blijven drinken terwijl ze zwanger zijn. Alcohol drinken in het eerste trimester van de zwangerschap blijkt - net als alcoholgebruik in het tweede en derde trimester - gepaard te gaan met een verhoogde kans op afwijkingen bij de ongeboren baby.

Alcohol drinken tijdens de zwangerschap

In sommige landen blijkt alcohol drinken tijdens de zwangerschap in de top 5 van oorzaken van verstandelijke beperking te staan. Schandalig, aangezien deze oorzaak van verstandelijke beperking voor 100% te voorkomen is door geen alcohol te drinken tijdens de zwangerschap. Alcohol komt via de placenta namelijk direct in het bloed van de ongeboren baby terecht. Alcohol gebruik tijdens de zwangerschap kan een hele reeks aan problemen met zich meebrengen voor het ongeboren kind. In het ernstigste geval ontwikkelt het ongeboren kind het zogenaamde foetaal alcohol syndroom (FAS), dat diverse stoornissen met zich mee brengt, waaronder:
  • Groeiachterstand
  • ADHD
  • Vroeggeboorte
  • Leerproblemen

Wereldwijd komt 1 tot 3 op de 1000 kinderen met het foetaal alcohol syndroom ter wereld. Daarnaast blijkt 5 tot 10 procent van de kinderen die in de baarmoeder blootgesteld zijn aan alcohol alcoholgerelateerde klachten te hebben. Hoe ernstig deze klachten zijn is onder meer afhankelijk van de hoeveelheid, het moment in de zwangerschap en de duur van het alcoholgebruik.

"Ach, het vruchtje is nog zo klein..."

Er werd lang gedacht dat drinken tijdens de zwangerschap niet zoveel kwaad kon, als je het maar vroeg in je zwangerschap deed. Blootstelling aan alcohol in het eerste trimester van de zwangerschap blijkt echter ook geassocieerd met negatieve gevolgen voor het ongeboren kindje. Baby's van moeders die tijdens het eerste trimester van de zwangerschap meer dan 2 eenheden alcohol per week dronken, bleken een tweemaal grotere kans te hebben op een groeiachterstand in de baarmoeder. Ook hadden de baby's een grotere kans om te vroeg geboren te worden. Hetzelfde verhaal gaat op voor kinderen van moeders die 1 à 2 eenheden alcohol per week dronken gedurende het eerste trimester van hun zwangerschap. De kansen op complicaties zijn in deze groep iets lager dan in de groep die meer dan 2 eenheden alcohol per week drinkt, maar nog steeds significant.

"Maar ik wist niet dat ik zwanger was..."

Sommige zwangere vrouwen gebruiken deze woorden als excuus voor het drinken van alcohol tijdens de vroege zwangerschap. Een deel van de zwangerschappen is inderdaad ongepland. Maar voor de groep die al een tijdje bezig is om zwanger te raken gaat deze vlieger natuurlijk niet op. Je weet immers dat het op een gegeven moment raak kan zijn, zodat je je voedingspatroon op de komst van een baby in je baarmoeder aan kunt passen. Hier hoort een voedingssupplement foliumzuur net zo goed in thuis als stoppen met alcohol drinken, om je kindje zo betere kansen op een gezonde ontwikkeling te bieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nykjaer C., Alwan N.A. & Greenwood D.C. (2014) Maternal alcohol intake prior to and during pregnancy and risk of adverse birth outcomes: evidence from a British cohort. Journal of Epidemiology and Community Health

Reageer op het artikel "Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 23-09-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger worden
Medische informatie…
Schrijf mee!