InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?

Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?

Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk? Veel mensen drinken regelmatig een kop koffie, zo ook zwangere vrouwen. Geen probleem zul je denken, wat heeft cafeïne nu te maken met zwangerschap? Cafeïne blijkt verband te houden met een aantal negatieve gevolgen voor de ongeboren baby, zoals een miskraam en een laag geboortegewicht. Opgepast met koffie tijdens de zwangerschap dus!

Cafeïne

Cafeïne is een stimulerende stof die zich vooral bevindt in koffie en thee. Cafeïne bevindt zich in kleinere hoeveelheden echter ook in cacaobonen (en dus chocola!), energiedrankjes en cola. Hoewel de exacte hoeveelheid cafeïne kan variëren van koffiesoort tot koffiesoort, bevat een gemiddelde kop koffie (260 ml) ongeveer 100 mg cafeïne. Na circa 3 tot 4 minuten van het drinken van een kop koffie kun je al sporen van cafeïne in het bloed aantreffen. De effecten merk je echter niet direct, maar pas na ongeveer 30 tot 150 minuten. Cafeïne heeft verschillende positieve effecten. Zo drinken veel mensen 's morgens een kop koffie om wakker te worden, vanwege de gunstige effecten die cafeïne op de concentratie en het prestatievermogen heeft. Cafeïne verdrijft gevoelens van vermoeidheid en wordt daardoor door veel mensen als broodnodig tussendoortje beschouwd.

Cafeïne tijdens de zwangerschap

"Huh, is koffie drinken mogelijk schadelijk voor je ongeboren baby?" zullen veel zwangere vrouwen zich fronsend afvragen wanneer ze te horen krijgen dat ze hun koffiegebruik maar beter kunnen minderen de komende negen maanden. Maar ja, koffie (en andere cafeïnehoudende producten) lijken inderdaad schadelijk te kunnen zijn voor de ongeboren baby. Vooralsnog is er alleen sprake van verbanden tussen cafeïnegebruik en specifieke gevolgen voor de ongeboren baby. Meer onderzoek is noodzakelijk om de aard van de verbanden te kunnen vast stellen en een gerichtere uitspraak te kunnen doen ten aanzien van cafeïnegebruik tijdens de zwangerschap.

Miskraam

Er zijn aanwijzingen dat cafeïne de kans op een miskraam kan verhogen. Des te meer cafeïne de zwangere vrouw binnenkrijgt, des te groter de kans op een miskraam lijkt te zijn. Ook de kans op een doodgeboren kindje lijkt toe nemen naarmate men meer cafeïne binnenkrijgt.

Vroeggeboorte, geboortegewicht en geboortelengte

Het lijkt er op dat kinderen van moeders die veel cafeïne gebruikten tijdens de zwangerschap, een grotere kans op een laag geboortegewicht hebben. Ook lijken zij vaker te klein voor hun leeftijd bij de geboorte. Wat betreft vroeggeboorte zijn er geen aanwijzingen dat cafeïne een rol speelt.

Maar ik hou zo van koffie, wat nu?

Het voedingscentrum raadt zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven af om cafeïne te gebruiken. Wanneer zij dit toch per se willen, is het verstandig de inname te beperken tot minder dan 200 mg cafeïne per dag. Dit is ongeveer 1 kopje koffie per dag. Let er daarnaast op dat je via andere wegen niet te veel cafeïne binnenkrijgt. Ook andere producten kunnen namelijk cafeïne bevatten.

ProductHoeveelheidCafeïne
Pepsi355 ml38 mg
Coca Cola355 ml35 mg
Coca Cola Zero355 ml35 mg
7-up355 ml0 mg
Fanta355 ml0 mg
Redbull248 ml80 mg
Starbuck koffie 'grande'473 ml330 mg
Starbucks espresso doppio60 ml150 mg
Zwarte thee125 ml40 mg
Groene thee125 ml20 mg
Melk chocolade30 gram6 mg
Pure chocolade30 gram14 mg

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat niet, minder of juist meer eten tijdens de zwangerschap?De zwangerschap is een vreugdevolle periode. Gezond eten is altijd belangrijk en goed zoor de zwangere vrouw, maar tijde…
Zwanger en colaZwanger en colaEr gaan veel verhalen rond over cola tijdens de zwangerschap. Het zou miskramen kunnen opwekken, de opname van calcium b…
Alcohol tijdens zwangerschapAlcohol tijdens zwangerschapTijdens de zwangerschap staan er negen maanden in het teken van het kindje dat groeit. Het is verstandig om er alles aan…
Zwanger en hoofdpijnZwanger en hoofdpijnEen zwangerschap kan vele typische kwaaltjes met zich meebrengen, die veroorzaakt kunnen worden door de zwangerschap en…
Zwangerschaps fabeltjesAls je zwanger bent of wilt worden, komen er zoveel mensen aan met allerlei wijsheden. Hierbij een lijst met fabeltjes d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jonathan McIntosh, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Greenwood D.C., Thatcher N.J., Ye J., Garrard L., Keogh G., King L.G. & Cade J.E. (2014) Caffeine intake during pregnancy and adverse birth outcomes: a systematic review and dose-response meta-analysis. Eur J Epidemiol.
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx (geraadpleegd op 23-09-2014)
  • http://www.cspinet.org/new/cafchart.htm (geraadpleegd op 23-09-2014)
  • Foto: "Cappuccino at Sightglass Coffee" van Jonathan McIntosh

Reageer op het artikel "Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 23-09-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger worden
Medische informatie…
Schrijf mee!