InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Alcohol tijdens zwangerschap

Alcohol tijdens zwangerschap

Alcohol tijdens zwangerschap Tijdens de zwangerschap staan er negen maanden in het teken van het kindje dat groeit. Het is verstandig om er alles aan te doen om een gezonde baby te krijgen. Het laten staan van verschillende etenswaren en het nemen van voedingssupplementen zijn aan te raden. Ook is het belangrijk dat er geen alcohol wordt gedronken tijdens de zwangerschap. Wat zijn de risico’s van het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap? Kan dat ene glaasje wijn of bier echt kwaad? Wanneer er alcohol gedronken wordt tijdens de zwangerschap kunnen er drie dingen gebeuren. Het is mogelijk dat de zwangerschap vroegtijdig afgebroken wordt en eindigt in een miskraam. Als tweede kan er na de geboorte opgemerkt worden dat het kind beschadigd is. En als laatste kan het zijn dat het kind geen schade van de alcohol heeft opgelopen en dus helemaal gezond is.

Zwanger worden

Wanneer zwangerschap gewenst is, is het ongewenst om alcohol te drinken. Dit geldt niet alleen voor de moeder, maar ook voor de vader. Door het drinken van alcohol verslechteren de zaadcellen van een man. Door het stoppen van het drinken van alcohol verbetert juist de kwaliteit van het zaad.

Voor de moeder is het zo mogelijk nog meer van belang om ook voor de zwangerschap niet gedronken te hebben. De alcohol komt via het bloed door het lichaam, dus ook al richting de baarmoeder. Wanneer er wel tijdens het begin of voor de zwangerschap gedronken is, is het niet meteen verontrustend, het kan immers ook wel goed gaan. Wel wordt afgeraden om te blijven drinken.

Beïnvloeding van alcohol in de zwangerschap

Alle alcohol die gedronken wordt komt in het bloed van het kindje terecht. Ook dat ene glaasje wijn of bier. Nadat er alcohol is gedronken, wordt de concentratie alcohol in het bloed van het kind even hoog als dat van de moeder. Gedurende de hele zwangerschap kan de alcohol het ongeboren kindje bereiken.

Alcohol heeft invloed op de ontwikkeling van cellen. Zowel bij ouderen als bij ongeboren kindjes. Tijdens de zwangerschap ontwikkelen zich alle organen van het kindje. Alcohol heeft een negatieve invloed hierop, maar ook de hersenen kunnen hierdoor beschadigen.

Hoeveel is schadelijk

Bij volwassenen wordt de alcohol die in het bloed terecht komt afgebroken door de lever. De lever van een ongeboren kindje heeft nog niet de mogelijkheid om zulke grote hoeveelheden alcohol snel af te breken. Daarom zal de alcohol lange tijd in het bloed van het kindje aanwezig zijn.

De hoeveelheid alcohol die schadelijk is hangt van een aantal factoren af zoals: hoeveelheid lichaamsvocht, welk moment van de zwangerschap, functie van de lever van de moeder en leeftijd van de moeder. De schadelijkheid van alcohol voor het ongeboren kindje zal per situatie verschillen. Het is nooit helemaal precies van te voren aan te geven welke hoeveelheid schadelijk is. Daarom wordt het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap helemaal afgeraden.

Een klein slokje…

Sommige vrouwen zijn tevreden als ze tijdens de zwangerschap niet meer zo vaak en vooral minder drinken. Vaak wordt vergeten dat geen enkele hoeveelheid alcohol veilig is. ELKE hoeveelheid alcohol kan tot schade bij het ongeboren kind leiden.

Risico’s

Het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap heeft verschillende risico’s. Uiteraard hangt dit af van de hoeveelheid alcohol die gedronken wordt en de ontwikkelingsfase waarin het kind zich op dat moment bevindt.
De belangrijkste risico’s zijn:
  • Kans op een miskraam
  • Vroeggeboorte van het kind
  • Laag geboortegewicht bij de bevalling
  • Schade aan hersenen of andere organen van de baby
  • Kans op het Foetal Alcohol Spectrum Disorder (FASD)

Lees verder

© 2014 - 2019 Mnvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!"Ach toe, één glaasje kan toch geen kwaad?!": hoewel de heersende opvatting over alcohol drinken tijdens je zwangerschap…
Alcohol voor, tijdens en na de zwangerschapAlcohol voor, tijdens en na de zwangerschapEr zijn heel wat mensen in Nederland die graag een biertje of een glaasje wijn drinken. De één drinkt met mate, de ander…
Foetaal alcohol syndroom (FAS)Foetaal alcohol syndroom (FAS)Alcohol drinken tijdens de zwangerschap kan het foetaal alcohol syndroom (FAS) tot gevolg hebben. Het foetaal alcohol sy…
Zwanger en alcohol drinkenZwanger en alcohol drinkenZwanger en alcohol drinken, kan dat wel? Alcohol wordt veel genuttigd in de vorm van bier, wijn of andere sterke dranken…
Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips!Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips!Mag ik alcohol drinken tijdens mijn zwangerschap, vragen vele zwangere vrouwen zich af. Voor sommige vrouwen is het evid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Epop, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.alcoholinfo.nl;
  • www.alcoholenzwangerschap.nl

Reageer op het artikel "Alcohol tijdens zwangerschap"

Infoteur: Mnvd
Gepubliceerd: 10-04-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!