InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Alcohol voor, tijdens en na de zwangerschap

Alcohol voor, tijdens en na de zwangerschap

Alcohol voor, tijdens en na de zwangerschap Er zijn heel wat mensen in Nederland die graag een biertje of een glaasje wijn drinken. De één drinkt met mate, de ander drinkt een aantal glaasjes alcohol per dag. Iemand die zwanger is zul je niet zo snel alcoholhoudende drank zien drinken, aangezien dit niet goed is voor de vordering van de zwangerschap. Overigens brengt voor, tijdens en na de zwangerschap risico's met zich mee.

Alcohol voordat je zwanger wordt

Er zijn vrouwen die heel snel zwanger worden, maar er zijn ook vrouwen die heel lang moeten wachten voordat het lukt om zwanger te raken. Wanneer je zwanger wilt worden, is het belangrijk om te weten dat één alcoholhoudend drankje per dag al effect kan hebben op de vruchtbaarheid bij zowel mannen als vrouwen. Daarnaast is het risico op een miskraam een stuk hoger, als er regelmatig alcohol gedronken wordt. Probeer je dus zwanger te raken, dan is het aan te raden om in deze periode geen druppel alcohol te drinken. Wanneer je veel moeite hebt om geen alcohol te drinken, is het verstandig om te weten dat juist de eerste paar weken van de zwangerschap het belangrijkst zijn. Na de ongesteldheid begint direct een nieuwe eicel te rijpen en de bevruchting vindt plaats veertien dagen voordat je weer ongesteld wordt. De belangrijkste organen van je kind worden in de eerste paar weken aangelegd. Dit is dus een kritieke periode waarin nog van alles mis kan gaan, zeker wanneer je regelmatig een glas alcoholische drank drinkt.

Tijdens de zwangerschap

Ook tijdens de zwangerschap is het uit den boze om alcohol te drinken. De concentratie alcohol in het bloed van de moeder, zal tijdens de zwangerschap in gelijke verhouding voorkomen in de weefsels van de baby. Ieder glas alcohol wat jij tijdens de zwangerschap drinkt, komt dus net zo hard aan bij de baby. Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben voor de foetus, embryo en zwangerschap. Hoe meer alcohol je tijdens de zwangerschap drinkt, des te groter de effecten zullen zijn. Zelfs bij minder dan één glas alcohol per dag kan al een miskraam ontstaan, foetale sterfte of vroeggeboorte. Tevens is bewezen dat het negatieve gevolgen kan hebben op de psychomotorische ontwikkeling van de baby. Bij het gebruik van één tot twee glazen alcohol per dag gedurende een langere tijd, stopt de baby met het maken van ademhalingsbewegingen. Deze ademhalingsbewegingen zijn nodig om de longen goed te laten ontwikkelen. Drink je gemiddeld, of zelfs meer dan zes glazen alcohol per dag, dan gelden bovengenoemde gevolgen plus het risico op aangeboren afwijkingen en het ontstaan van Foetaal Alcohol Syndroom. Alcohol tijdens de zwangerschap kan dus grote gevolgen hebben op de ontwikkeling en de geboorte van je baby.

Na de bevalling

Niet alleen voor en tijdens, maar ook na je zwangerschap moet je voorzichtig zijn met het gebruik van alcohol. Alcohol komt namelijk via de moedermelk bij de baby terecht. Daarnaast kan het voorkomen dat alcohol er mede voor kan zorgen dat de borstvoeding niet goed op gang komt of juist niet goed doorloopt. Natuurlijk kun je in de periode dat je borstvoeding geeft een glaasje wijn drinken, maar houd er dan rekening mee dat één glas alcoholhoudende drank ongeveer drie uur nodig heeft voordat je lichaam het heeft afgebroken. Ga je bijvoorbeeld naar een feestje en zou je graag wat meer alcoholhoudende drankjes willen drinken, dan moet je ervoor zorgen dat je van te voren genoeg melk hebt afgekolfd, zodat je gezonde melk kunt aan je kind kunt geven.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alcohol voor, tijdens en na de zwangerschap"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 16-12-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!