InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap en hoge bloeddruk

Zwangerschap en hoge bloeddruk

Zwangerschap en hoge bloeddruk Het hart pompt bloed in de bloedvaten door zich afwisselend samen te trekken en te ontspannen en dat gebeurt ongeveer 60 tot 80 keer per minuut. Hierdoor ontstaat dan de druk in de bloedvaten. U zult zelf meestal niet voelen of uw bloeddruk hoog of laag is, want dat kan alleen vastgesteld worden met een bloeddrukmeter. In de zwangerschapsperiode wordt de bloeddruk extra vaak gecontroleerd, omdat er dan veranderingen plaats kunnen vinden door de zwangerschap. De bloeddruk kan te laag maar ook te hoog worden.

Hoe wordt de bloeddruk uitgedrukt in cijfers

De bloeddruk wordt uitgedrukt in twee getallen, waarbij het eerste getal staat voor de bovendruk, de druk die ontstaat wanneer het hart zich samentrekt. Het tweede getal betreft de onderdruk en dat is de druk die gemeten wordt als het hart zich ontspant. Men spreekt van een normale bloeddruk wanneer de bovendruk lager is dan 140 en de onderdruk lager dan 80.

Zwangerschap en bloeddruk

In het algemeen daalt de bloeddruk tijdens de zwangerschap. Dit wordt veroorzaakt doordat de veranderende hormonen tijdens de zwangerschap een vaatverslappende en vaatverwijdende werking hebben. Hierdoor ontstaat er minder druk in de vaten en daalt de bloeddruk. Bij 10 tot 15 % van de vrouwen die voor de eerste keer in verwachting zijn, stijgt de bloeddruk te veel en ontstaat er hypertensie (hoge bloeddruk). Dit komt vooral voor vanaf de twintigste week van de zwangerschap.

Pre-eclampsie

Wanneer de hoge bloeddruk zeer hoog wordt, dan wordt er ook wel gesproken van pre-eclampsie, een heftige vorm van zwangerschapshypertensie. In het verleden werd dit ook wel aangeduid als zwangerschapsvergiftiging. Pre-eclampsie wordt gekenmerkt door het feit dat er eiwit in de urine wordt aangetroffen en dit is vaak bij controle ook te zien aan de bloedwaarden. In het geval dat pre-eclampsie zeer ernstige vormen aanneemt, kan er zelfs eclampsie ontstaan, waarbij er stuipen optreden.

Oorzaak hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk treedt met name op tijdens de eerste zwangerschap. Bij een lichte verhoging zal een volgende zwangerschap meestal zonder problemen verlopen, maar bij een sterke verhoging van de bloeddruk zal de kans op een verhoging van de bloeddruk tijdens een volgende zwangerschap wel toenemen. Waardoor de verhoging van de bloeddruk ontstaat, is bij de meeste zwangere vrouwen niet duidelijk.

Diverse ziekten en aandoeningen

Bij een aantal ziekten is de kans op het optreden van een hoge bloeddruk verhoogd, en dat is bijvoorbeeld het geval bij suikerziekte, nierziekten, een al eerder bestaande hoge bloeddruk, evenals bij sommige auto-immuunziekten.

Erfelijke factoren

Vermoedelijk spelen ook erfelijke factoren een rol. Zwangere vrouwen die een moeder of zus hebben die een ernstig verhoogde hoge bloeddruk hadden tijdens de zwangerschap, hebben een veel grotere kans om zelf ook een sterk verhoogde bloeddruk tijdens de zwangerschap te krijgen.

Gevolgen hoge bloeddruk

Voor de zwangere zelf is het gevaar van een hoge bloeddruk dat bepaalde organen minder goed werken. Voor het ongeboren kind kan het betekenen dat het achterblijft in de groei en dat het een minder goede conditie heeft. De ernst van de gevolgen hangt ook af van de mate van de verhoogde bloeddruk.

Wat is er aan te doen

Vroeger werd een zoutloos dieet voorgeschreven maar door onderzoek is duidelijk geworden dat dit niet helpt. Tegenwoordig worden bloeddruk verlagende middelen voorgeschreven en als dat ook niet helpt volgt er meestal een ziekenhuisopname.

Lees verder

© 2013 - 2018 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat zwangerschapshypertensie isWat zwangerschapshypertensie isTijdens de zwangerschap kan de vrouw last krijgen van een te hoge bloeddruk. Een te hoge bloeddruk tijdens de zwangersch…
ZwangerschapsvergiftigingZwangerschapsvergiftigingZwangerschapsvergiftiging oftewel toxicose kan levensbedreigend zijn voor moeder en kind. Door regelmatige controle tijd…
Het HELLP-syndroom: oorzaken, symptomen en behandelingHet HELLP-syndroom: oorzaken, symptomen en behandelingEen van de ernstigere complicaties die tijdens de zwangerschap kunnen voordoen, is het HELPP - syndroom. HELPP is een er…
Zwangerschapsvergiftiging: kenmerken toxicose (bloeddruk)Zwangerschapsvergiftiging: kenmerken toxicose (bloeddruk)Zwangerschapsvergiftiging? Hoe herkent u de kenmerken van een zwangerschapsvergiftiging, toxicose, hoge bloeddruk en pre…
Zwanger: HELLP-syndroom verschijnselenZwanger: HELLP-syndroom verschijnselenHet HELLP-syndroom is de acute vorm van zwangerschapsvergiftiging en kan zeer ernstige gevolgen hebben. De lever werkt n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mirani, Pixabay
  • www.nvog.nl

Reageer op het artikel "Zwangerschap en hoge bloeddruk"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 08-05-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!