InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips!

Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips!

Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips! Mag ik alcohol drinken tijdens mijn zwangerschap, vragen vele zwangere vrouwen zich af. Voor sommige vrouwen is het evident om geen alcohol te drinken wanneer ze zwanger zijn, maar onderzoek heeft uitgewezen dat 5% van de vrouwen echt niet zonder alcohol kan. Deze vrouwen zijn sowieso verkeerd bezig met het oog op de gezondheid van hun toekomstige kind. Toch moet het drinken van alcohol ook een beetje genuanceerd worden, er is namelijk een periode wanneer het wel kan. Ontdek de gevolgen en enkele tips omtrent alcohol en zwangerschap!

Inhoud

Vóór de zwangerschap; alcohol drinken tijdens de bevruchting

Tijdens de periode waarin een vrouw probeert zwanger te worden kan het gebruik van alcohol invloed hebben op de bevruchting en mogelijk ook op het verdere verloop van de zwangerschap. Aangezien ook de man in deze periode een grote rol speelt is het gebruik van alcohol niet enkel af te raden voor de vrouw, maar dus ook voor de man.

Voor de man

Wanneer een man alcohol drinkt tijdens de periode van bevruchting kan dat die bevruchting in gedrang brengen. Zo is het mogelijk dat grote hoeveelheden alcohol ervoor zorgen dat er helemaal geen bevruchting mogelijk is. Anderzijds is het ook mogelijk dat er wel een bevruchting plaatsvindt, maar wordt de kans op een miskraam veel groter. De reden hiervoor is dat de alcohol zich in het bloed nestelt van de man en bijgevolg ook in het sperma. Gevolg daarvan is dat de zaadcellen beschadigd kunnen worden met alle gevolgen vandien.

Voor de vrouw

Ook een vrouw kan voor problemen zorgen wanneer ze alcohol drinkt tijdens de periode van bevruchting doordat de eicel beschadigd kan geraken. Vrouwen die teveel alcohol drinken hebben daardoor meer kans op een miskraam. Dat is indien ze zwanger worden ten minsten, want de vruchtbaarheid van de vrouw daalt enorm bij de minste druppel alcohol. Pas na tien tot veertien dagen na de bevruchting kan uitsluitsel gegeven worden over een eventuele zwangerschap. Een vrouw die tijdens deze dagen alsnog alcohol drinkt kan ook dan nog schade berokkenen aan de vrucht.

Alcohol tijdens de zwangerschap

Een zwangere vrouw die alcohol drinkt laat ook het ongeboren kind alcohol drinken. Wanneer alcohol gedronken wordt mengt zich dat met het bloed en overige lichaamsvocht. Aangezien het kind op dat moment deel uitmaakt van het lichaam van de vrouw zal de alcohol zich ook mengen met het bloed van het nog te geboren kind.

Een ongeboren kind is veel minder sterk dan een geboren kind, laat staan een volwassen persoon. Het is dus niet omdat een zwangere vrouw makkelijk enkele glazen alcohol kan verdragen dat het kind dat ook kan. Bij het minste gebruik van alcohol kan de ontwikkeling van de cellen van het kind in gedrang komen. Ook de hersenen en de organen van het kind kunnen ernstig beschadigd geraken.

In hoeverre het geboren kind beschadigd zal zijn hangt af van de periode in de zwangerschap dat de moeder gedronken heeft;
  • Eerste twaalf weken: Misvormde of onontwikkelde organen en ledematen
  • Week 13 tot en met geboorte: Vertraagde groei met het gevolg dat het kind nooit echt groot zal zijn
  • De gehele periode: Hersenbeschadiging

Na de zwangerschap; alcohol tijdens de borstvoeding

Zoals eerder aangehaald mengt de toegenomen alcohol zich in het bloed en lichaamsvocht van de vrouw. Ook de moedermelk is onderhevig aan dit effect en zal dus evenveel alcohol bevatten als het bloed. Dat wil zeggen dat wanneer de pasgeboren baby dan moedermelk krijgt, hij hetzelfde alcoholpercentage als in het bloed van de moeder toegediend krijgt. De baby kan dat merken door een veranderde geur en/of smaak van de melk waardoor hij mogelijkerwijs niet meer wil drinken.

Behalve het feit dat er zich alcohol met de moedermelk zal mengen, is het ook mogelijk dat de productie van moedermelk afneemt of zelfs afgestopt wordt. Dat komt omdat de melkklieren reageren op alcohol door de productie te stoppen of te staken. Hoe meer alcohol een moeder drinkt des te minder melk ze dus zal produceren.

Hoewel de baby tijdens de borstvoeding al geboren is, is hij nog steeds volop in ontwikkeling. Hoewel de baby misschien nu wel alle ledematen heeft, is het best mogelijk dat hij alsnog een afwijking krijgt aan het hart, de longen of andere vitale organen. Ook de hersenen van de baby kunnen ernstig beschadigd worden wanneer hij drinkt van alcoholhoudende moedermelk. Hierdoor kan hij een mentale achterstand hebben of andere fysieke problemen.

Wie toch alcohol wil drinken wanneer zij borstvoeding geeft dient zich aan bepaalde regels te houden. Een goed voerregel is dat wanneer een moeder alcohol drinkt ze per glas 2 uur moet wachten vooraleer ze opnieuw borstvoeding geeft. Wanneer dat meer glazen zijn moeten die 2 uur echter wel vermenigvuldigd worden met het aantal glazen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcohol voor, tijdens en na de zwangerschapAlcohol voor, tijdens en na de zwangerschapEr zijn heel wat mensen in Nederland die graag een biertje of een glaasje wijn drinken. De één drinkt met mate, de ander…
Alcohol tijdens zwangerschapAlcohol tijdens zwangerschapTijdens de zwangerschap staan er negen maanden in het teken van het kindje dat groeit. Het is verstandig om er alles aan…
Zwanger en alcohol drinkenZwanger en alcohol drinkenZwanger en alcohol drinken, kan dat wel? Alcohol wordt veel genuttigd in de vorm van bier, wijn of andere sterke dranken…
Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenZwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenVeel vrouwen die zwanger willen worden, of zwanger zijn, zijn bewust bezig met hun gezondheid. In dit artikel gaan we ve…
Bronnen en referenties
  • www.alcoholenzwangerschap.nl

Reageer op het artikel "Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 14-02-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!