InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Ongesteld maar toch zwanger

Ongesteld maar toch zwanger

Ongesteld maar toch zwanger Het komt vaker voor dan gedacht wordt: ongesteld zijn oftewel menstrueren terwijl een vrouw zwanger is. Vaak wordt de menstruatie aangezien voor een echte menstruatie, maar eigenlijk klopt dit helemaal niet. Er zijn verschillende oorzaken te vinden voor het ongesteld zijn ondanks een zwangerschap. Bloedverlies heeft soms een duidelijke oorzaak. Bijvoorbeeld een pseudo-menstruatie.

Ongesteld maar toch zwanger, kan dat?

Ongesteld zijn en zwanger tegelijk, dat is onmogelijk. Hoe hard er ook wordt geroepen dat het vaak genoeg voorkomt. In werkelijkheid is er iets heel anders aan de hand wanneer vrouwen lijken te menstrueren tijdens de zwangerschap. Het vreemde is dat een aantal vrouwen hun maandelijkse bloedingen krijgen en toch zwanger zijn. Hierdoor kan het soms voorkomen dat er helemaal niet aan een zwangerschap wordt gedacht wanneer er klachten ontstaan als veel moeten plassen, buikkrampen, grotere borsten etc. Maar als het geen menstruatie is, wat zijn de maandelijkse bloedingen dan wel?

Verschil tussen menstruatie en zwangerschapsbloedingen

Bij een menstruatie speelt de vruchtbare cyclus een grote rol. Een cyclus begint op de eerste dag van een menstruatie. Een eitje rijpt 14 dagen vóór de volgende menstruatie en de baarmoeder maakt zich klaar om een bevruchte eicel op te vangen. Wanneer de eicel niet bevrucht is, zal ongeveer 14 dagen na de eisprong het eitje en het opgebouwde baarmoederslijmvlies afgestoten worden middels bloedverlies. De vrouw is ongesteld en de maandelijkse cyclus is opnieuw begonnen.

Nu we weten hoe een menstruatie ontstaat is meteen ook duidelijk dat tijdens een zwangerschap niet gesproken kan worden van een echte menstruatie. Er wordt immers geen eicel en geen baarmoederslijmvlies afgestoten. Wanneer dit wel zou gebeuren, spreken we van een miskraam. Een bloeding tijdens de zwangerschap heeft vaak een andere oorzaak, ook wanneer deze maandelijks zou voorkomen.

Oorzaken voor bloedverlies tijdens de zwangerschap

Een bevruchte eicel maakt de reis naar de baarmoeder en nestelt zich daar in. Het innestelen gaat vaak met bloedverlies gepaard. Niks om je zorgen over te maken, de baarmoeder is een goed doorbloedtorgaan en kan bij beschadiging makkelijk bloeden. Vaak is een innestelingsbloeding net iets eerder dan de verwachte menstruatie. Maar wanneer de eisprong wat later dan verwacht heeft plaatsgevonden kan het zijn dat de innestelingsbloeding, precies op de dag dat de menstruatie verwacht wordt, optreedt. Ook kan het eitje net wat trager zijn met innestelen waardoor de bloeding optreedt rond de verwachte menstruatie. Veel vrouwen zien de innestelingsbloeding dan ook aan voor het ongesteld zijn, vooral wanneer deze bloeding een dag of drie tot vier duurt. Het verschil met een normale menstruatie is vaak dat een innesteling lichter bloedverlies geeft, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Geen vrouwenlichaam is hetzelfde.

Andere oorzaken voor bloedverlies zijn gesprongen bloedvaten in de baarmoeder doordat deze zo goed doorbloed is. Sommige vrouwen hebben hier nou eenmaal snel last van. Hoesten, niezen, bukken en tillen kan een bloeding veroorzaken. Wanneer dit net iedere keer rond de menstruatieperiode gebeurt, kan dit aangezien worden voor een normale menstruatie.

Pseudo-menstruatie

In een aantal gevallen blijft de vrouw zelfs twee tot negen maanden lang ongesteld ondanks een zwangerschap. Hoe is dit mogelijk? Er wordt in dit geval gesproken van een pseudo-menstruatie. Het vruchtje produceert normaal het hormoon HCG. Tot een bepaalde leeftijd van het vruchtje groeit de HCG-waarde, daarna kan het weer afnemen. HCG zorgt ervoor dat er geen eicel meer tot rijping komt en er geen menstruatie meer optreedt. Wanneer er te weinig HCG wordt aangemaakt dan krijgen de hersenen van de vrouw geen signaal om dit proces stil te leggen. Het gevolg: een menstruatie waar geen eisprong aan vooraf is gegaan. Een pseudo-menstruatie dus. In de meeste gevallen is een pseudo-menstruatie niet ernstig. Toch kan regelmatig bloedverlies de baarmoeder zodanig prikkelen dat er een miskraam optreedt. In de meeste gevallen krijgt het lichaam na één tot twee pseudo-menstruaties door dat er sprake is van een zwangerschap en zal deze nepmenstruatie ophouden.

In heel uitzonderlijke gevallen blijft de pseudo-menstruatie negen maanden lang aanhouden en heeft de vrouw soms echt niet door dat ze zwanger is. Dit wordt vooral gezien bij vrouwen met overgewicht waarbij de buik niet zichtbaar groeit en er al langer sprake was van vage klachten als misselijkheid of vaker moeten plassen. De zwangerschapsverschijnselen worden dan toegeschreven aan de normale klachten. De horrorverhalen dat er plots een kind in het toilet ligt zijn van die heel zeldzame gevallen die vaak ook een eigen staartje krijgen. De kans om de jackpot van de loterij te winnen is vele malen groter.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
Alles over de prikpilDe prikpil is een injectie die je eens per drie maanden laat zetten. Hiermee ben je de gehele periode beschermd tegen zw…
Zwanger en toch ongesteldZwanger en toch ongesteldOngesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een versc…
Alles over de eerste keer ongesteldAlles over de eerste keer ongesteldIeder meisje maakt het mee, voor de eerste keer ongesteld. Het is altijd even schrikken, maar het is zeker niet iets om…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…

Reageer op het artikel "Ongesteld maar toch zwanger"

Reacties

Alice, 01-04-2017 21:37 #12
Ik was 15 weken! zwanger voordat we erachter kwamen. Ik had alleen pijnlijke borsten waardoor ik bij de dokter terecht kwam. Na echo's en vele onderzoeken het advies gekregen om een test te doen, die was positief. Vervolgens echo gehad van de zwangerschap en toen was het kindje bijna 16 weken. Al die tijd iedere maand een bloeding gehad, dus dachten dat ik ongesteld was. Verder geen enkel kwaaltje gehad, dus nooit aan een zwangerschap gedacht.

S., 27-07-2016 08:38 #11
Hallo iedereen,

Ik was ongeveer 15 dagen zwanger (is achteraf na berekening gebleken) en testte negatief. 5 dagen later (ongeveer 3 weken zwanger) testte ik wel positief. Het was een onverwachte zwangerschap. Mijn voordien regelmatige cyclus was 2 weken vervroegd. Ik vertrouwde deels op natuurlijke anti-conceptie (enkel veilig vrijen tijdens de gevaarlijke/vruchtbare dagen). Ik was echter 2 weken vroeger ongesteld geworden. Dit was wel minder dan normaal, waardoor ik dacht dat het niet om een echte menstruatie ging. 2 weken later verwachtte ik mijn menstruatie en hebben we nog onveilige gemeenschap gehad. Toen bleek ik echter pas mijn eisprong gehad te hebben. Ik dien wel hierbij te vermelden dat mijn partner en ik eerder onvoorzichtig waren tijdens gemeenschap en niet geneigd waren voorzorgsmaatregelen te nemen. Dit door nog hevige verliefdheid, we waren namelijk nog niet lang samen. Dus wees gewaarschuwd bij deze…

Na 15 weken heb ik echter om onduidelijke medische redenen alsnog een late miskraam/vroeggeboorte gehad… Ik lag al 4 dagen in het ziekenhuis en heb die bewuste nacht voor de bevalling (van m'n veel te vroeg gezond geboren zoontje) wel 5,5 uur weeën gehad voor ik de epidurale kreeg toegediend. Niemand verwachtte dat ik na 3 maanden nog een miskraam zou krijgen, incl de gyne.

Het was zowel fysiek als mentaal één van de pijnlijkste en verdrietigste momenten uit mijn leven… Tijdens m'n zwangerschap heb ik wel aanzienlijk veel stress gekend, dat is niet gunstig voor een zwangerschap. Dus zwangere vrouwen onder ons: stel jezelf eerder gerust en vertrouw op je intuïtie. Wil je iets weten, ga dan tijdig naar een dokter die tijd voor je neemt en je kan geruststellen indien nodig.

Veel succes iedereen met een (mogelijke) zwangerschap of aan al wie zwanger wil worden. Als het zover is, geniet er dan gewoon van, hoe de situatie ook is. Informeer je bij de aangewezen diensten indien nodig.

Liefs, S.

S., 23-07-2016 21:13 #10
Ik neem mijn pil elke dag en er is eens een condoom gescheurd maar mijn lief is niet klaargekomen, en ik heb na mijn 3 weken al iedere keer mijn regels. Maar ik vind dat mijn buik lik zo dik zit, of kan dat gewoon zijn omdat ik bang ben voor een zwangerschap van de stress? Het kan toch niet dat ik nu zwanger ben?…

Laura, 29-02-2016 23:21 #9
Ik heb met carnaval onveilige geslachtsgemeenschap gehad. Niet heel handig maar het is nu eenmaal gebeurd…
Net niet binnen de eerste 12 uur maar toch vrij snel daarna heb ik de morning-afterpil genomen. Een week daarna werd ik ongesteld al was dat een beetje aan de vroege kant. Nou is dat volgens mij ook ongeveer de tijd van innesteling dus zou het dat kunnen zijn ondanks de noodanticonceptie. Het was echter een zeer overtuigende ongesteldheid met naar mijn waarnemen ook de stukjes slijmvlies en net zoveel en de zelfde kleur bloed als normaal. Door die pil kan de ongesteldheid tenslotte eerder optreden. Echter heb ik nu al een paar dagen wat pijnlijke borsten, buikpijn, heb ik meer behoefte aan eten en nu sinds gister ook een beetje een stinkende urine (wel gewoon een normale lichte kleur en geen pijn bij plassen of jeuk). Ik drink wel ook veel meer dan dat ik eerst deed(nu bijna 2,5 a 3 liter schat ik zo). Zou er toch mogelijkheid bestaan tot zwangerschap ondanks de morning-afterpil en de zeer overtuigende ongesteldheid of zou het toch iets anders zijn? Een soa lijkt me ook sterk, maar het zou natuurlijk kunnen, daar weet ik vrij weinig van. Of zou er toch ergens een ontsteking zijn, misschien in de nieren?
En dan op het laatst nog een opmerking op het artikel. Wat ik heb geleerd is dat ong. 24 uur na de eisprong zonder bevruchting het eitje wordt afgebroken en ik de eileider al wordt opgenomen in het lichaam en niet dat bij de ongesteldheid, pas 14 dagen later, het eitje samen met het slijmvlies de baarmoeder verlaat, zoals hier staat beschreven en vele mensen denken.

Marie, 28-12-2015 20:45 #8
Ik ben nu een jaar gestopt met de pil, maar ik kamp de laatste 6 maande met wat fake zwangerschap klachten, zo als misselijk in de ochtend, vermoeidheid, wat krampen en lichte pijn in de onder rug. En iedere maand is de zwangerschap test negatief en me menstruatie komt steeds moeizamer op gang het lijkt wel of ik nog steeds aan de pil zit. iemand een idee? Want alles wat ik leest op internet helpt mij niet echt. En ik ren niet zo graag naar de dokter als het normaal is.

E., 26-11-2015 01:00 #7
Ik heb sinds augustus geslachtsgemeenschap met mijn man en ben gestopt met de pil in augustus. In de maand september heb ik heel veel last gehad van misselijkheid, onderbuikpijn, hoofdpijn en veel plassen. Heb toen ook een zwangerschap test gedaan was negatief had toen ook last van een blaasontsteking voor het eerst! Daarnaar nog een keer bij de dokter laten testen ook negatief maar ik heb tot nu toe nog altijd mijn menstruatie is wel al 1 keer heel licht geweest en een keer 1 week later ben nu al 3 maanden verder nadat ik voor het eerst geslachtsgemeenschap had en gestopt ben met de pil mijn buik is dikker aan het worden terwijl ik minder eet als voorheen. Zou het kunnen een zwangerschap negatief en menstruatie.

Petra Hendriksen, 20-07-2015 09:37 #6
Ik heb een vraag ik blijf elke maand bloeden nu weet ik wel dat ik ongeveer 4 maanden zwanger ben, maar hoe kan ik nou de uitreken datum bereken?
hoop dat iemand hier een andwoord op heeft.
bedankt alvast

Mellie, 10-06-2015 19:00 #5
Kan het zijn dat als je zwanger bent en je hebt een huh van 410 en gaat naar 500 tweede kan je dan als nog zwanger zijn? Aangezien ze eerst geconstateerd hebben dat je een miskraam had en toch langzaam stijgend.

Hanneke, 01-06-2015 15:06 #4
Zou verloskundige bellen, afspraak maken en echo laten maken. Met 6 weken zou er wat te zien moeten zijn. Liefs

Mien, 31-05-2015 15:19 #3
Ik heb een positieve test na 15 dagen na de eerste dag van de menstruatie. Kan dit wel? Of was ik niet echt ongesteld? Heb ook nog steeds last van bloedverlies. Heb nu dus geen idee hoe lang ik zwanger ben. Huisarts geeft aan dat ik moet afwachten. Maar na een week wil ik nu wel zekerheid. Help…

Bora, 17-02-2015 22:42 #2
Als je zwanger bent en toch ongesteld wordt hoelang moet je wachten om een test te doen en kan die ook negatief zijn ondanks je zwanger bent?

Annelies, 31-12-2014 11:05 #1
Als je tijdens je zwangerschaps wel een menstruatie heb, is het dan mogelijk dat je tijdens een zwangerschapstest een negatieve uitslag kan krijgen?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 11-02-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!