InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en toch ongesteld

Zwanger en toch ongesteld

Zwanger en toch ongesteld Ongesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een verschijnsel dat wel eens gezien wordt bij zwangere vrouwen. Het gaat hier niet om een echte menstruatie.

De pil en zwangerschap

De kans dat een vrouw of meisje door de pil heen zwanger wordt, is klein, maar die kans is er wel. De kans op een zwangerschap is minder dan 1 procent, wie de pil niet goed inneemt heeft een hogere kans op een zwangerschap. De pil veroorzaakt iedere maand een bloeding, ook wel menstruatie genoemd. Wie toch zwanger is geworden door de pil heen, zal normaal gesproken geen bloeding meer krijgen tijdens de stopweek.

Toch kan het voorkomen dat er evengoed een bloeding plaats vindt. Je zou dit aan kunnen zien als een normale menstruatie zonder dat je eraan denkt zwanger te zijn. Merk je dat de bloeding minder is dan normaal of krijg je klachten die wel erg veel op een zwangerschap lijken, doe dan voor de zekerheid een test. De pil zal op zich niet zo snel schade aan het kind toebrengen, maar voorkomen is beter dan genezen.

Een bloeding is geen menstruatie

Om verwarring te voorkomen: een (maandelijkse) bloeding tijdens de zwangerschap is zeker geen menstruatie. Bij een menstruatie wordt er baarmoederslijmvlies en een onbevrucht eitje afgestoten. Tijdens de zwangerschap is het niet de bedoeling dat het baarmoederslijmvlies wordt afgebroken. dan zou dit immers resulteren in een miskraam.

Oorzaak maandelijkse bloeding

Het blijft een vreemd verschijnsel: vrouwen die tijdens hun zwangerschap maandelijks een bloeding hebben. Wat vaak opvalt is dat deze bloeding minder en korter duurt dan bij een normale menstruatie. Wat de oorzaak van deze bloeding is, kan verschillend zijn. Een gesprongen adertje, het oprekken van de baarmoeder, een poliep of vleesboom, maar soms ook is er helemaal geen oorzaak te vinden. De artsen staan dan voor een raadsel.

Wel is het belangrijk om de zwangerschap goed te blijven volgen. Bloedingen tijdens de zwangerschap zijn nooit goed, maar soms kunnen ze ook geen kwaad doen. En soms zit de natuur ontzettend vreemd in elkaar. De meeste vrouwen hebben overigens na drie tot zes maanden zwangerschap geen last meer van deze maandelijkse bloedingen.

Risico's

De meeste vrouwen die maandelijks een bloeding krijgen en toch zwanger zijn, hebben dus niet in de gaten dat ze zwanger zijn. Logisch, je gaat geen test doen als je denkt ongesteld te zijn. Vaak roken en drinken vrouwen daarom gewoon door, of leven op een andere manier ongezond. Indien je je hier achteraf druk over maakt: de meeste kinderen komen gewoon volledig gezond ter wereld. Op het moment dat je erachter komt zwanger te zijn, leef dan alsnog zo gezond mogelijk.

Het risico dat de bloedingen schadelijk zijn voor je kind, is ook klein te noemen, maar hangt ook een beetje van de oorzaak af. In geval van een poliep of vleesboom kan deze de zwangerschap of bevalling wel nadelig beïnvloeden. Wanneer er geen oorzaak wordt gevonden voor de bloedingen, dan zal het niet zo schadelijk zijn voor het kind.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Verschillende soorten zwangerschapstestenVerschillende soorten zwangerschapstestenEr zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn er verschillende merken, verschillende metho…
Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet je of je zwanger bent? In dit artikel lees je de vier belangrijkste symptomen van een prille zwangerschap. Als…
Ongesteld maar toch zwangerOngesteld maar toch zwangerHet komt vaker voor dan gedacht wordt: ongesteld zijn oftewel menstrueren terwijl een vrouw zwanger is. Vaak wordt de me…

Reageer op het artikel "Zwanger en toch ongesteld"

Reacties

Jeanet, 23-05-2015 18:18 #16
Ik krijg mijn menstruatie al 5 maanden minder dan ik gewend was en mijn buik is groot geworden en ik voel het ook slaan bij me navel.me borsten zijn ook groot geworden.maar ik had een plate buik

Petra, 10-03-2015 14:14 #15
Ruim 2 jaar geleden gestopt met de pil, nadien regelmatige cyclus van 27- 28 dagen. Vandaag 10 dagen overtijd nog geen menstruatie… Ochtendtemp blijft verhoogd… paar zwangerschaps verschijnselen echter 2 keer neg test.
Vanmiddag veegje roze afscheiding na het plassen… Kan ik toch nog zwanger zijn?

Tienertje, 07-04-2014 21:25 #14
Ik heb de laatste tijd heel erg veel stress gehad, ben daardoor een paar keer de pil vergeten, ook ben ik de laatste weken niet helemaal lekker. 1 week geleden ben ik 3 dagen te laat dan normaal ongesteld geworden. maar voor die tijd en nu nog steeds lijkt het alsof ik veel zwangerschap klachten heb. gevoelige jeukende borsten, duizelig, veel hoofdpijn, niet lekker, moe, last van de rug, steken in de buik, misselijk, en weinig eten kunnen verdragen en snel daardoor misselijk. Kan ik toch zwanger zijn misschien?

Bea, 13-11-2013 14:13 #13
Ik had dinsdag seks maar hij is niet in mij gekomen. Vrijdagavond vergat ik mijn pil te pakken en nam die van zaterdagavond met de andere in. Dit was in mijn eerste week, kan ik zwanger zijn?

Diana, 01-10-2013 16:09 #12
Hallo, ongeveer 2 maanden heb ik met mijn vriend voor de eerste keer seks gehad. We weten niet zeker als hij in mij is klaar gekomen ja of nee? 2 dagen daarna werd ik ongesteld! Het zag er heel normaal uit en het duurde 5 dagen (mijn menstruatie tijd is altijd 5 dagen). De maand daarna ben ik weer gewoon ongesteld geworden, het was op tijd en de duur was zoals altijd 5 dagen. Nu heb ik sinds 2 dagen dat mijn rechter borst een beetje pijn doet & heb sinds gister buik griep. Ik ben heel bang dat ik zwanger!
Ik hoor graag u reactie zo snel mogelijk!

Maaike, 08-08-2013 12:13 #11
Hallo maanden geleden ben ik met de pil gestopt. Daarna heb ik in ongeveer 3 maanden 2 keer onveilig gekregen en geen morning afterpil gebruikt. Ik ben steeds ongesteld geworden en de test na de eerste keer onveilig vrijen was negatief. Mijn vraag is waarom ik niet zwanger ben. Ik gebruik wel vaak advil en gewone paracetamol ivb migraine. Alvast bedankt!

Kahleen, 23-05-2013 22:15 #10
Ik heb een vraagje. Als je ongesteld word en je ziet verschijnselen van een zwangerschap, je doet een zwangerschap test voor de zekerheid »negetieve.hoe verder als je toch een misselijk gevoel krijgt, pijn in de voeten als je telang staat, veel slapen, veel eten, pijn in de rug, zwellende buiken en volle borsten? Graag u reactie

Jennifer, 13-05-2013 00:29 #9
Hallo ik heb een vraagje… ongeveer 2 maanden geleden heb ik onveilig gevreeën en hij is in me gekomen. Ik ben de morning afterpil vergeten. Daarna ben ik later dan normaal ongesteld geworden en de zwangerschapstest was negatief. Maand erna (vorig week) was ik ongesteld maar ik weet niet waarom ik voel me zwanger. Kan ik zwanger zijn? Reactie infoteur, 13-05-2013
Als de test negatief was lijkt mij dit sterk, tenzij je daarna nog onveilig gevreeën hebt.

Miek, 16-04-2013 16:45 #8
Ik ben sinds augustus vorig jaar gestopt met de pil. Vervolgens ben ik tot januari niet ongesteld geweest. Hier ook mee naar de dokter geweest, maar ik bleek niet zwanger te zijn. Daarna ben ik twee keer normaal ongesteld geweest. Nu was ik tot vandaag 10 dagen overtijd. Ik heb een test gedaan maar deze was negatief. Vandaag ben ik heel lich ongesteld geworden. Alleen als ik naar de wc ga verlies ik weinig tot geen bloekverlies. En als ik bloedverlies heb is het een propje bloed.
Ik ben verder steeds duizelig, erg misselijk, last van mijn ogen, opgeblazen gevoel, vaak moeten plassen en jeukende borsten. Maar een zwangerschaps test was negatief…

Kan iemand mij helpen? Ben ik dan toch zwanger? Ik weet het niet meer.

Liefs Miek Reactie infoteur, 16-04-2013
Het kan dat je zwanger bent maar de test te vroeg is afgenomen. Overtijd wil niks zeggen: een menstruatie treedt op 14 dagen ná de eisprong. Wanneer de eisprong later komt, komt dus ook de verwachte menstruatie later. Het kan echter ook zijn dat je niet zwanger bent maar het zo graag wilt zijn, dat je zwangerschapskwalen ervaart. Doe over 3 dagen nog eens een test, tenzij de menstruatie op gang is gekomen.

Lisa, 23-02-2013 13:29 #7
Help!

Ik ben sinds pas actief met het hebben van seks. Vorige maand rond de 25ste werd ik ongesteld maar het was veel lichter en minder dan normaal. Ook was het al na 3/4 dagen gestopt wat bij mij nooit voor komt. 2 weken geleden had ik weer seks met mijn vriend en was de condoom gescheurd. We kwamen er pas achter toen hy in mij klaar kwam. 9 uurtjes later heb ik de morning afterpil ingenomen. Nu heb ik al een paar dagen last van misselijkheid, ik ruik dingen heel sterk wat k normaal niet had. Mijn borsten doen al een tijdje pijn en het jeukt. Ook ben ik heel erg moe maar in de nacht slaap ik slecht. Gister werd ik opeens ongesteld. Ik ben 5 dagen te vroeg en het was veel lichter dan normaal. Ook was het soms bruin. Vandaag begon ik wel hevig te bloeden. Maar nog steeds heb ik last van die verschijnselen. Wat kan ik het beste doen? Xx lisa

M., 24-12-2012 23:05 #6
Wie kan mij helpen?

Ik ben vrijdag 21 december ongesteld geworden maar zondag 23 december had ik al bijna geen bloedverlies meer en nu vandaag dus is het nog wat bruin bloed?
Kan dit innesteling zijn? want ben normaal 6/7 dagen ongesteld. en bij me vorige zwangerschap was me laatste menstruatie ook 4 dagen en volgende maand positief getest?

Anoniem, 19-11-2012 17:01 #5
Ik heb een vraag: Ik was 14 oktober ongesteld maar dit duurde korter dan normaal: 5 dagen in plaats van 7 dagen. Ik hier daarom besloten 19 oktober een test te doen en deze was negatief (wel 's avonds gedaan). 29 oktober had ik opnieuw bloedverlies. Ik heb toen opnieuw een test gedaan, dit keer 's ochtends, en deze was opnieuw negatief. Dit bloedverlies heeft ongeveer 10 dagen geduurd en was licht. Vandaag (19/11) ben ik nog steeds niet ongesteld. Nu vroeg ik me af of ik mogelijks toch zwanger ben? Of moet ik voor mijn volgende cyclus gewoon tellen van de 29e in plaats van de 14e? Ik gebruik geen pil en vrij altijd veilig dus ik snap niet goed wat er aan de hand kan zijn

Girly, 20-05-2012 15:24 #4
Ik heb iets vreemds. 3 maand terug begon mijn ongesteldheid bruine kleur en was maar 4 dagen ( normaal 7 dagen) de maand erna nog maar 3 dagen en nu ben ik 10 dagen te vroeg en begon met roze bruin/rood achtig. eerste dag een beetje met weinig buikpijn normaal heel veel en de dag erna gewone ongestelheid en de 3de dag was het nog maar een beetje en weer over. Ik heb nu soms steken in me buik links onderin het gevoel van ongesteld worden. me benen voelen moe en ik heb echt hoofdpijn en als ik op bed ga liggen misselijk heb ik nooit en begon toen ik die 10 dagen te vroeg ongesteld ben geworden. wat is dit ik slik de pil niet maar kan ik zwanger zijn? vind dit vreemd

Ikke, 21-03-2012 11:52 #3
Ik ben gewoon elke maand ongesteld en ben er vandaag achter gekomen dat ik al 3,5 maand zwanger ben. Echt heel raar… morgen echo ziekenhuis. Reactie infoteur, 28-03-2012
Het is inderdaad mogelijk dat er tijdens een zwangerschap evengoed bloedverlies, een zogenaamde nep-menstruatie optreedt.

Anoniem, 11-01-2012 21:31 #2
Ik ben aan de pil en moest ongesteld worden, dit ben ik ook geworden maar ben maar anderhalve dag ongesteld geweest. normaal stopt het pas 1-2 dagen nadat ik weer aan mijn nieuwe strip begin maar nu is het 2 dagen daarvoor al gestopt. Is dit normaal? kan het zijn dat ik zwanger ben?

Maureen, 30-08-2011 15:47 #1
Ik ben elke maand ongsteld geworden maar vorije maand ik had mijn ongesteld alleen voor 2 dagen en ik voel mijn onder buik hard en geswollen deze maand ik heb mijn ongesteld ook 2 dagen normaal het duurt 4 of 5 dagen.

Ik vrrag mij af: ben ik zwanger of niet? Reactie infoteur, 30-08-2011
Hallo Maureen, een kortere menstruatie kan wel eens voorkomen. Ik raad je aan de volgende twee artiklen door te lezen. Misschien herken je hierin wat meer symptomen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/81354-hoe-groot-is-de-kans-dat-je-zwanger-bent.html (Hoe groot is de kans dat je zwanger bent?)

en

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/81170-tien-meest-voorkomende-symptomen-zwangerschap.html (Tien meest voorkomende symptomen zwangerschap)

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 16
Medische informatie…
Schrijf mee!