InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Kan ik nu zwanger zijn?

Kan ik nu zwanger zijn?

Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het echt denkt u zich ook zwanger gaat voelen terwijl dit misschien niet zo is. In dit artikel kunt u lezen hoe u kunt zorgen om niet zwanger te worden en wat te doen als u denk dat u zwanger bent.

Anticonceptie

Bij juist gebruik van anticonceptiemiddelen is de kans op zwangerschap zeer klein. Lees bij de pil altijd goed de voorschriften en probeer deze altijd rond het zelfde tijdstip in te nemen. Zorg bij een condoom dat deze niet over datum is en dat u deze juist uitpakt zodat de kans op scheuren klein is. Verwijder het condoom direct na het vrijen zodat deze niet onverwachts af kan gaan.
Voor het zingen de kerk uit gaan (de man trekt terug voor het klaarkomen) is nooit veilig, van voorvocht kunt u namelijk ook zwanger raken. Er bestaat zelf een kans dat zaadcellen zich met de eicel vermengen als de man niet helemaal naar binnen gaat.

Zwanger van orale seks?

Dit is enkel mogelijk als de man sperma aan zijn handen heeft en u daarna bevredigt of als jullie gezoend hebben en er zo sperma bij de man in zijn mond komt en hij u daarna oraal bevredigt. Verder kan de vrouw door slikken met geen mogelijkheid zwanger worden.

Als u denkt dat u zwanger bent?

Dan heeft u nog maximaal 72 uur om de morningafterpil in te nemen, des te eerder u deze pil kunt nuttigen des te beter deze werkt. Deze morningafterpil kunt u halen bij de apotheek. Een zwangerschapstest geeft een valse uitslag als u dit direct na geslachtsgemeenschap wilt doen, tegen de tijd dat dit een optie is bent u te laat om nog een morningafterpil te halen en zal de zwangerschap op andere wijze eventueel onderbroken worden.

Vruchtbare periode

Ongeveer 12 tot 16 dagen voor de volgende menstruatieperiode is de vrouw het vruchtbaarst. In deze periode vind namelijk de eiersprong plaats, deze word ook wel ovulatie genoemd. De eicel neemt plaats op de eierstok en kan daar ongeveer 24 uur bevrucht worden door een zaadcel.

Menstruatie blijft uit

Als u een paar dagen overtijd bent hoeft dit nog niet te betekenen dat u zwanger bent. Dit kan te maken hebben met stress, een menstruatieperiode die overgeslagen of verkort is door de pil en onregelmatige ongesteldheid vooral als men nog niet zo oud is kan dit het geval zijn. Echter kan het ook zijn dat als men zwanger is men elke maand gewoon last houdt van bloedverlies.
Gerelateerde artikelen
Uitblijven van de menstruatieUitblijven van de menstruatieDe menstruatie is het begin van iedere nieuwe vruchtbaarheidscyclus. De cyclus duurt gemiddeld 28 dagen. Overtijd zijn b…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
Alles over de prikpilDe prikpil is een injectie die je eens per drie maanden laat zetten. Hiermee ben je de gehele periode beschermd tegen zw…
Stopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweekStopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweekWanneer je de anticonceptiepil gebruikt is de kans groot dat je ook een stopweek inlast. In de stopweek slik je een tijd…
Wanneer is de kans op zwangerschap het grootst?Wanneer is de kans op zwangerschap het grootst?De ene vrouw wil dolgraag zwanger worden, terwijl de andere vrouw juist paniekerig af zit te wachten tot ze eindelijk we…

Reageer op het artikel "Kan ik nu zwanger zijn?"

Reacties

Stacey, 19-11-2015 17:53 #5
Halo
Ik heb een vraagje
Ik zit in mn 3e week van de pil slikken
Ik heb op 18nov. Vergeten om me pil in te nemen die neem k gewoonlijk in de avond rond 21.00 in en nu heb ik em op 19 nov om 08.00 ingenome (de vergeten pil) maar ik heb vndg wel onveilig sex gehad.
Moet ik nu een morningafterpil halen of meteen een stopweek inlassen, ik moest trouwens nog maar 4 pillen van me strip,?

Meisje, 12-10-2015 14:48 #4
Hoi,
Ik zit (denk ik) met een probleem. 27-09 is mijn vriend in mij geweest. Hij is niet in mij klaargekomen maar hij produceert altijd wel veel voorvocht. Dus dat voorvocht is zeker in mij gekomen. Ik moet 22-10 weer ongesteld worden. Maar ik voel me van binnen zo anders. Net alsof er iets in me veranderd is. Ik was vanmorgen super misselijk en ben al een week slap, duizelig en moe…Ik denk dat ik zwanger ben. Kan dat?
Groetjes Meisje Reactie infoteur, 12-10-2015
De kans dat je zwanger bent is wel aanwezig, het beste is om even een testje te halen. Dan hoef je ook niet in onzekerheid te blijven.

Annoniem, 14-05-2015 22:44 #3
Ik heb een vraag en ik zit er heel erg mee. Ik en mijn vriend hebben geen seks gehad maar wel voorspel. Hij is klaargekomen op mijn buik, ik heb het daarna afgedaan. Maar ik ben bang dat het daar beneden terecht is gekomen in de buurt van mijn clitoris maar niet in mijn vagina. Als dat zo zou zijn, zou het sperma dan IN mijn vagina kunnen komen. Zou iemand me kunnen helpen? Alvast heel erg bedankt. Ik wil namelijk echt niet zwanger zijn want ik ben nog veel te jong! Reactie infoteur, 15-05-2015
De kans is klein maar je kunt voor de zekerheid altijd beter een test halen. Dan ben je ook gelijk van je onzekerheid af. Haal er desnoods een in een andere stad zodat je minder kans hebt om bekende tegen te komen.

Annebella, 12-04-2015 23:53 #2
Goedeavond,

Ik heb vrijdagavond onveilige seks gehad en ik slik al 14 dagen goed en ben zaterdagavond vergeten om pil te slikken. Ben ik zwanger? En heb net die van zaterdag en zondag geslikt. Ik maak me zorgen wat moet ik doen.
Groejes annebella Reactie infoteur, 13-04-2015
Hallo Annebella, je kunt uiteraard altijd voor de zekerheid een test halen bij de drogist.

Anouk, 01-02-2015 14:10 #1
Ik heb seks gehad voor de eerste keer. Maar het was zonder condoom. Hij is niet in me klaar gekomen, maar er is wel voorvocht ontstaan. Nu is mijn vraag : kan ik zwanger zijn door zijn voorvocht? Reactie infoteur, 02-02-2015
Ja de kans is aanwezig, maar de kans is wel klein.

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 29-03-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!