InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nooit meer ongesteld, kan dat?

Nooit meer ongesteld, kan dat?

Nooit meer ongesteld, kan dat? Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van de maand. Vrouwen hebben daarom vaak de wens om nooit meer ongesteld te worden. Kan dat wel, en is dat dan wel veilig?

Menstruatie

Meisjes worden vanaf een jaar of 11 ongesteld, soms nog eerder en soms wat later. De meeste vrouwen worden 12 keer per jaar ongesteld totdat zij eind 40, begin 50 zijn. Dat houdt in dat een vrouw die geen zwangerschappen doormaakt ongeveer 570 maal in haar leven een menstruatiecyclus doormaakt. Voor iedere voldragen zwangerschap wordt dit aantal met 9 keer minder. Een vrouw met een gemiddeld aantal kinderen zal dus al gauw ongeveer 550 maal in haar leven menstrueren.

De menstruatie gaat bij veel vrouwen gepaard met klachten. Zij hebben last van PMS (premenstrueel syndroom) of klachten tijdens de ongesteldheid zelf. Vlak voor de menstruatie kan men last hebben van pijnlijke, gezwollen borsten, eetbuien, huilbuien, hoofdpijn, vocht vasthouden en van een slecht humeur. Dit kan zelf zo hevig zijn dat de mensen in de omgeving van iemand met PMS er flink last van hebben. Tijdens de menstruatie hebben veel vrouwen last van buikkrampen, rugpijn, vermoeidheid, hoofdpijn, veel bloedverlies en een slecht humeur.

Je wilt niet meer ongesteld zijn, kan dat?

Er zijn vrouwen die iedere maand fluitend hun menstruatie doormaken zonder alle bovengenoemde klachten. Toch blijken veel vrouwen de menstruatie te beschouwen als een vervelende periode van de maand. Daarnaast kan het voor de uitvoering van je werk lastig zijn om ongesteld te zijn, of wanneer je lang moet reizen of graag wilt zwemmen.
Niet meer ongesteld worden is mogelijk door het gebruik van de pil. Veel vrouwen slikken de pil al als voorbehoedsmiddel. Bij gebruik van de pil werd altijd aangeraden na drie weken gebruik een stopweek in te lassen. In de stopweek ontstaat er dan een bloeding. Tegenwoordig is bekend dat je de pil ook gewoon kunt doorslikken, je wordt dan niet ongesteld. Na de laatste pil stop je niet, maar je begint aan de volgende strip. Je kunt ervoor kiezen om op deze manier minder vaak ongesteld te worden en bijvoorbeeld één keer in de 3 maanden een stopweek in te lassen, maar je kunt de pil ook gewoon blijven doorslikken, zodat je niet meer ongesteld wordt.
Ook met de Nuvaring kun je voorkomen dat je ongesteld wordt. Na drie weken gebruik van de Nuvaring verwijder je deze en je plaatst vervolgens meteen de Nuvaring in de vagina.

Is het doorslikken van de pil niet gevaarlijk?

Aan het doorslikken van de pil zitten niet meer risico's als aan gewoon pilgebruik met na drie weken een stopweek. Vrouwen die de pil slikken hebben meer kans op borstkanker en op problemen met hart- en bloedvaten, maar dit percentage wordt niet vergroot door het doorslikken van de pil. Veel mensen denken dat je lichaam het nodig heeft om ongesteld te worden. De gedachte hierachter is dat de baarmoeder zich moet reinigen en dat het bloed hiervoor nodig is. Dit is echter niet zo. Vroeger waren vrouwen veel minder keren ongesteld, omdat zij veel vaker zwanger werden en voor langere tijd borstvoeding gaven. Zij waren daardoor gedurende langere tijd niet vruchtbaar en dus ook niet ongesteld.
Wanneer je de pil doorslikt, dan heb je de eerste tijd wel kans op wat doorbraakbloedingen. Deze bloedingen zijn wel veel minder dan wanneer je normaal ongesteld bent.

Kan ik de menstruatie ook een keer overslaan?

Je kunt je menstruatie ook af en toe een keer overslaan, bijvoorbeeld wanneer je op vakantie gaat en je pret niet wil laten verstoren door je menstruatie. Je slikt twee strippen pillen aansluitend aan elkaar, dus zes weken. Daarna las je een stopweek in. In die week wordt je gewoon weer ongesteld en daarna kan je de pil weer slikken met na drie weken de stopweek.

Ik slik geen pil, en ik wil niet ongesteld worden

Wanneer je (nog) geen pil slikt en je niet meer zo vaak of niet meer ongesteld wilt worden, dan is de enige oplossing om toch aan de pil te beginnen. Bezoek je huisarts en vraag uitgebreid advies wat voor jou de beste mogelijkheden zijn.
Wanneer je zwanger wilt worden, dan is het vanzelfsprekend niet mogelijk de menstruatie te stoppen of uit te stellen.
Gerelateerde artikelen
Stopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweekStopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweekWanneer je de anticonceptiepil gebruikt is de kans groot dat je ook een stopweek inlast. In de stopweek slik je een tijd…
De pil: Is een stopweek nodig?Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te…
Is het doorslikken van de pil schadelijk?Is het doorslikken van de pil schadelijk?Voor veel vrouwen die zou het ideaal zijn om de anticonceptiepil door te slikken (geen stopweek in te lassen dus), zodat…
De pil doorslikken (geen stopweek): Is het schadelijk?De pil doorslikken (geen stopweek): Is het schadelijk?Veel vrouwen slikken de anticonceptiepil wel eens door. Een menstruatie komt soms op ongewenste momenten, zoals vakantie…
De Nuvaring: anticonceptieringDe Nuvaring: anticonceptieringDe Nuvaring, ook wel de anticonceptiering genoemd, is een hormonaal voorbehoedsmiddel voor vaginaal gebruik. De Nuvaring…

Reageer op het artikel "Nooit meer ongesteld, kan dat?"

Reacties

Nadine, 25-10-2016 09:37 #18
Een jaar geleden heb ik een spiraal gedaan maar ik wil van me maandstonden af mag ik ook een pil innemen om geen maanden te krijgen?

Kira Zijlstra, 12-04-2016 17:26 #17
Ik ga over twee weken op vakantie en ik heb nog nooit de pil gebruikt en mijn moeder zegt dat dat pas kan als je je ongesteld bent en dan begint maar ik ven het meestal zonder pil om de twee maanden en ik ben op vakantie uitgerekend wat nu?

Berna, 26-05-2015 02:01 #16
Hoi, ik slikte de pil 5 jaar lang dat raadde mijn huisarts aan omdat ik toen om de 2 weken ongesteld werd. Ben nu 4 weken geleden gestopt en ben niet ongesteld meer geworden! De zomer komt er aan! En ik lees van alles op het internet begin eerlijk gezegd bang te worden over geen vruchtbaarheid of langer duren van menstruatie. Zou graag ongesteld willen worden. Dan voel ik me juist goed en hoef dan geen zorgen om die dingen te maken. Kan iemand mij hier mee helpen? Met meerdere tips van vrouwen die aan het ontpillen zijn?

Hoihoi, 13-02-2015 09:26 #15
Wat een gemiste kans, de prikpil heeft minder hormonen, kan elke 3 maanden bij de dokter gegeven worden, minder hormonen als de pil en niet meer tot nauwelijks ongesteld, hetzelfde geldt voor de Mirena-Spiraal, deze kan 5 jaar blijven zitten, ook niet tot nauwelijks ongesteld.

Setanie, 05-03-2014 14:31 #14
Ik dacht met mijn 47 wel klaar te zijn met menstrueren en besloot de pil door te gaan slikken. Wat een ellende heeft dat me opgeleverd. Je lichaam wil op een gegeven moment toch een cyclus hebben en dan begin je met onverwachte doorbraakbloedingen. Nee inderdaad is 3 maanden doorslikken het maximale en dan een stopweek.

Anoniem, 30-10-2013 23:09 #13
Hallo,

ik word over 2 weken 18 jaar. ik ben voor het eerst ongesteld geworden toen ik 12 was. In het begin had ik last van buikpijn en rugpijn. Nu merk ik er vaak niets van. Ik hou een boekje bij met wanneer ik ongesteld werd. het was eerst altijd onregelmatig. nu word ik meestal om de 6 weken ongesteld. en dan soms 1 maand en soms een week. Nu ben ik al bijna 2,5 maand niet ongesteld. Ik heb geen idee wat ik kan doen.

Anoniem, 05-08-2013 09:31 #12
Ik begon ongeveer 8 maanden geleden met de pil. Ik had telkens na 3 weken een stopweek waarin ik gewoon ongesteld werd. Ik stopte ongeveer 3 maanden geleden omdat ik dacht dat ik door de pil zwaarder werd. Maar naar 8 weken stoppen was ik nog niet ongesteld geworden en bedacht ik me dat de pil tochten wel handig was omdat het zo regelmatig dan is. Dus ik begon weer aan de pil terwijl ik in die weken dat ik was gestopt met de pil nog niet ongesteld was geworden. Ik ben nu weer klaar met mijn eerste strip maar ik word niet ongesteld. Is dit normaal?

Anoniem, 22-04-2013 14:36 #11
De laatste keer dat ik ongesteld was was 14 februari. Toen ik het niet werd op de tijd dat ik het moest worden maakte het niet veel uit, aangezien ik nog niet seksueel actief was. Maar nu ben ik dat wel, in de tijd dat ik al overtijd was. Nu ben ik het nog steeds niet en ik weet dus niet of ik zwanger ben of dat ik gewoon nog steeds niet ongesteld ben geworden…
Wat moet ik doen?

Anoniem, 25-11-2012 13:41 #10
Hoi, ik ben 16 jaar, dus misschien nog wat jong en ben al vanaf mijn 11e ongesteld en vreselijk onregelmatig. Ik weet nu al dat ik later kinderen wil adopteren en niet wil maken. dus ik wil nooit meer ongesteld worden. Heb altijd vreselijk buikpijn en meestal pas na 8 dagen klaar, soms 9. Ik durf het alleen niet aan mijn moeder te vragen, aangezien wij redelijk streng gelovig zijn… wat moet ik doen? Reactie infoteur, 25-11-2012
Je kunt hier het beste je huisarts voor bezoeken. Hij kan je een middel tegen de buikpijn voorschrijven en je advies geven over eventueel het gebruik van de pil.

Hs, 26-07-2012 15:01 #9
Ik ben al minstens 6 maanden aan de pil en heb bijna elke maand een doorbraakbloeding gehad. Deze ging niet weer over, maar hield aan tot ik stopte en eerst weer ongesteld werd. Begon ik weer opnieuw met de pil, werd ik weer na twee weken halfhalf ongesteld. Ik heb 3 kinderen en hoef geen kinderen meer, het liefst zou ik nooit meer ongesteld worden, maar een spiraal of ander ding in mijn lijf zie ik ook niet zitten. Heb nu gelezen over NovaSure, maar dat is voor oudere vrouwen die hevig bloedverlies hebben. Zijn er nog opties voor mij?

Lerona, 24-06-2012 15:17 #8
Ik heb een probleem teminste weet niet of het een probleem is. ik heb de pil
3 maanden doorgeslikt. en zou nu toch ongesteld willen worden ik slik nu al 4 dagen de pil niet meer maar wordt nier ongesteld wat moet ik doen? of wat is hier de oorzaak van

groetjes Reactie infoteur, 24-06-2012
Je menstruatie kan iets later zijn dan je normaal gewend bent na het doorslikken van de pil. Ook kan het zijn dat je slechts een hele lichte menstruatie krijgt. Vertrouw je het niet, raadpleeg dan je huisarts.

Sofie, 08-06-2012 19:59 #7
Oke, ik heb echt hevig last van mijn maandelijkse cyclus. Nu ik dit lees wil ik wel graag aan de pil, maar ik ben zo'n scheiterd die het niet aan mn moeder durft te vragen. Dus dan maar elke maand een week lang pijn lijden en om het halfuur naar de wc moeten om te verschonen. pff

Anne, 29-03-2012 16:18 #6
In het artikel wordt beweerd dat vrouwen tijdens hun borstvoedingsperiode "niet vruchtbaar" zijn, dit is onjuist! Hoewel het een tijdje kan duren voor je weer een eisprong hebt (en dus twee weken later weer ongesteld zou worden), je kan dit niet zien of zeker weten. Het kan ook binnen twee maanden na de bevalling al raak zijn met een volgende zwangerschap. Waar je lichaam nog niet zonder meer klaar voor is!

Lisa, 04-11-2011 21:11 #5
Ik gebruik nu ongveer 3 maanden de nuvaring en ik heb het idee dat mijn lichaam nog erg moet wennen aan de hormonen. Alleen nu had ik de laatste keer dat ik in mijn ringvrije week haast niet ongesteld was. Ik heb de nuvaring goed gebruikt maar ik ben wel seksueel actief. Zou ik zwanger kunnen zijn of is dit gewoon door de hormonen? Reactie infoteur, 05-11-2011
Waarschijnlijk is het inderdaad het wennen aan de hormonen. Maar of je zwanger bent kan niemand je zo vertellen, zeker niet via internet. Bij ieder voorbehoedsmiddel is er een zeer geringe kans om toch zwanger te raken, of dit bij jou zo is kun je alleen maar ontdekken door het doen van een zwangerschapstest of een bezoek aan je huisarts.

Lovely6, 24-08-2011 13:39 #4
Ik ben 15 jaar & ben al een half jaar niet ongestelt geweest wat moet ik nu doen, ik ben nog maagd gr Reactie infoteur, 26-08-2011
Als je nog zo jong bent, kan het voorkomen dat je een tijdje niet ongesteld wordt. Als je er ongerust over bent, dan is het het beste om even langs je huisarts te gaan.

Ineke, 11-08-2011 12:13 #3
Mijn ervaring met niet meer ongesteld worden is juist stoppen met de pil! Slik de pil eerst 5 jaar lang. Maar wel gewoon via de gebruiks aanwijzing. En stop er dan mee. Je menstruatie blijft dan juist weg! Vaak wel tot een half jaar lang of nog langer!. En na dat halve jaar slik je m weer gewoon 5 jaar lang achter elkaar en daarna stop je er gewoon weer mee. Blijft je menstruatie weer een half jaar weg. Dit is heel lekker als je geen kinderen wilt, maar een echte hel als je wel graag zwanger wilt worden! Omdat je dan niet weet waar je aan toe bent. Je weet niet of je al zwanger bent, je weet niet of je een eisprong gehad hebt, je weet niet of je met of zonder maandverband in je tas de deur uit kunt gaan, je weet helemaal niks! Voor mij nooit meer de pil! Nooit meer!

Jasmijn, 17-10-2010 21:59 #2
Hallo mijn vraag was: dit is nu de 3de keer dat ik ongesteld ben en de eerste keer had ik erg veel pijn maar het verminderd wel steeds maar ik ben nogsteeds er niet aan gewend ik krijg tijdens schooltijd dan meestal een trilling en begin hoofdpijn te krijgen maar hoe kan ik aan ongesteldheid wennen? Ik kan zelf niet tegen bloed. En ben 12 jaar. Met vriendelijke groeten jasmijn.

Anoniem, 14-04-2010 07:07 #1
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem.
Ik ben al 6 maanden niet meer ongesteld geweest & ik gebruik de pil niet.
Hoe kan dit?
Ik wil niet naar de huisarts weten jullie wat ik kan doen? Reactie infoteur, 14-04-2010
Naar de huisarts is echt het enige wat je kunt doen. Niemand kan via internet beoordelen waarom je niet menstrueert. Dus zet je over je schroom heen en ga naar je huisarts!

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 27-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!