InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Anticonceptie: de Nuvaring

Anticonceptie: de Nuvaring

Anticonceptie: de Nuvaring De Nuvaring is één van de vele anticonceptiemiddelen. Net als alle andere anticonceptiemiddelen is de Nuvaring even betrouwbaar en wordt het gebruikt om een zwangerschap te voorkomen.

Anticonceptiemiddel: Nuvaring

De Nuvaring

De Nuvaring wordt ook wel anticonceptiering genoemd. Het is een flexibele ring, is ongeveer 54 mm groot en heeft een dikte van 4 mm. De werkzame stoffen welke in deze ring zitten zijn ethinylestradiol (oestrogeenhormoon) en etonogestrel (progestageenhormoon). Dit zijn vrouwelijke geslachtshormonen. De Nuvaring biedt alleen bescherming tegen zwangerschap en geslachtsziekten.

Hoe werkt het?

De Nuvaring breng je één keer per maand in, en dan laat je hem drie weken zitten. De Nuvaring wordt vaak gebruikt voor het gemak. In tegenstelling tot de anticonceptiepil hoef je er dus niet iedere dag aan te denken. Net als de pil kun je een stopweek (de week dat je menstrueert) overslaan, uitstellen of verschuiven. De Nuvaring geeft dagelijks een kleine hoeveelheid geslachtshormonen aan het bloed af. De dagelijkse dosis wat wordt afgegeven aan het bloed is minder dan 30 microgram oestrogeenhormoon. Let wel op dat als je de Nuvaring uit je vagina haalt, je deze binnen drie uur weer terug moet doen omdat deze anders niet meer betrouwbaar is.

Wanneer beginnen met de Nuvaring?

Je begint op de eerste dag van je menstruatie wanneer de menstruatie goed doorzet . De anticonceptiering is dan ook meteen betrouwbaar. Je laat de ring drie weken (21 dagen) zitten, en dan haal je hem eruit voor de stopweek. Indien je later begint, tussen dag 2 en dag 5, zorg er dan wel voor dat je het de eerste zeven dagen veilig doet.

Hoe breng je een Nuvaring in?

Het inbrengen werkt hetzelfde als een tampon. Wanneer je de Nuvaring inbrengt, buig je hem met je duim en wijsvinger. Zorg er voor dat de ring zo diep mogelijk in de schede naar binnen geschoven wordt. Als je voelt dat de ring niet comfortabel zit doordat je er last van hebt, duw je hem nog iets verder. Je kan de ring op verschillende manieren inbrengen zoals op je hurken zitten, op de wc, liggend etc. Het is maar net wat jij het fijnst vindt. Als je de ring na drie weken eruit wil halen, dan klem je je vinger om de ring heen en haal je hem er heel gemakkelijk uit.

Voordelen en nadelen

Voordelen:

  • Lage dosering hormonen
  • Minder heftige menstruatie
  • Minder menstruatiepijn
  • Gemak van het zelf inbrengen en verwijderen
  • Je hoeft er niet dagelijks aan te denken zoals bij de pil
  • Regelmatig menstruatiepatroon
  • Indien griep met braken en/of diarree blijft de ring betrouwbaar

Nadelen:

  • Soms onverwachts bloedverlies
  • Indien je hem niet diep genoeg inbrengt, kan je de ring voelen zitten
  • Op een bepaald tijdstip de ring inbrengen en verwijderen

Mogelijke bijwerkingen

  • Hoofdpijn
  • Vasthouden van vocht
  • Wegblijven van de menstruatie
  • Geïrriteerde schede
  • Meer of minder zin
  • Stemmingswisselingen
  • Toename van afscheiding
  • Gewichtstoename

Kan ik zomaar stoppen met de Nuvaring?

Je kan stoppen met de Nuvaring wanneer het jou uitkomt. Indien je zwanger wilt worden dan wordt men aangeraden te wachten tot je een natuurlijke menstruatie hebt gehad. Indien je niet zwanger wilt worden, maar geen Nuvaring meer wilt gebruiken, kun je op advies van je huisarts in overleg gaan welke andere methode van anticonceptie je kunt gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/NuvaRing.aspx?mId=10704&rId=1380

Reageer op het artikel "Anticonceptie: de Nuvaring"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 11-12-2016
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!