InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Anticonceptiemiddelen voor de vrouw

Anticonceptiemiddelen voor de vrouw

Als gesproken wordt over anticonceptiemiddelen dan komt men al gauw op de anticonceptiepil uit. Doch, er zijn meerdere soorten anticonceptiemiddelen verkrijgbaar. Behalve de anticonceptiepil kan men kan onder andere denken aan de prikpil, anticonceptiepleister, vrouwencondoom, spiraaltje, implanon en nuavring.

De prikpil

De prikpil is een betrouwbaar anticonceptiemiddel en bestaat uit een injectie eenmaal per 12 of 13 weken. Deze injectie wordt door de huisarts in het bovenbeen gegeven. De prikpil wordt zo betrouwbaar geacht omdat men gedurende de 12 of 13 weken in tegenstelling tot anticonceptiepillen niet afhankelijk is van de inname van een dagelijkse pil. Daarmee is de prikpil voor degene die anticonceptiepillen te veel moeite of moeilijk vinden, een goede alternatief. Het nadeel van de prikpil in vergelijking met de anticonceptiepil is dat er geen stopweek is. Er kan dus geen invloed op de timing van de menstruatie uitgeoefend worden. Een ander nadeel van de prikpil is dat het ook de vruchtbaarheid na het gebruik beïnvloed. Daarom wordt de prikpil als voorbehoedsmiddel voor vrouwen met een kinderwens afgeraden.

Anticonceptiepleister

De anticonceptiepleister heeft ongeveer dezelfde werking als de anticonceptiepil en de prikpil. Het brengt eveneens hormonen af aan het lichaam. Per menstruatieperiode worden er afhankelijk van het merk 3 à 4 pleisters gebruikt. Ter voorkoming van huidirritaties wordt aangeraden om elke opvolgende pleister op een andere plaats op het lichaam aan te brengen. Welke plaats op het lichaam is irrelevant.

Nuvaring

De nuvaring ook wel bekend als de vaginale anticonceptiering is een dunne flexibele ring die in de vagina aangebracht dient te worden. De doorsnede van een nuvaring is gemiddeld 5,4 centimeter. De ring geeft net zoals de anticonceptiepil, de prikpil en de pleister hormonen af aan het lichaam, die er voor zorgen dat er geen eisprong plaats vindt. De nuvaring dient drie aansluitende weken in de vagina zitten. In de vierde week mag de nuvaring eruit, deze week is vergelijkbaar met de stopweek bij de anticonceptiepil.

Implanon

Implanon ook wel genaamd het Etonogestrel implantatiestaafje is een anticonceptiemiddel dat in de bovenarm door een arts wordt aangebracht. De grote van dit staafje is 4 centimeter lang en 2 millimeter breed, aldus vrij klein. De hormonen die het staafje afgeeft voorkomen zwangerschap. Een implanon kan zo’n 2 à 3 jaar in de bovenarm van de vrouw blijven zitten.

Spiraaltje

Het spiraaltje is inmiddels een vrij bekende vorm van anticonceptiemiddel. De vorm van een spiraaltje kan men het beste als een T omschrijven. Een spiraaltje wordt in de baarmoeder aangebracht. Sommige spiraaltjes geven hormonen af die zwangerschap voorkomen. Andere spiraaltjes, met name koperhoudende spiraaltjes, voorkomen zwangerschap door een infectie in de baarmoeder te forceren. Door de aanwezigheid van een infectie zullen er geen processen gericht op eiersprongen plaatsvinden. Afhankelijk van het model en merk kan een spiraaltje 5 à 10 jaar meegaan.

Vrouwencondoom

In tegenstelling tot de voorgaande anticonceptiemiddelen biedt de vrouwencondoom naast bescherming tegen zwangerschap ook bescherming tegen geslachtsziekten. Een vrouwencondoom heeft aldus een tweeledige functie. Dit condoom bestaat uit twee ringen, een grote en een kleinere. De kleinere ring dient in de vagina aangebracht te worden en de grote ring hoort aan de buitenkant. Een vrouwencondoom is makkelijker dan een mannencondoom aan te brengen. De populariteit van de vrouwencondoom is niet heel erg groot en is daarom ook niet overal verkrijgbaar. Het beste kan de vrouwencondoom online besteld worden.
© 2013 - 2019 Leveen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Anticonceptiemiddelen voor de vrouw"

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 03-02-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!