InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden: stoppen met anticonceptie

Zwanger worden: stoppen met anticonceptie

Zwanger worden: stoppen met anticonceptie Wanneer je zwanger worden wilt, is stoppen met de anticonceptie uiteraard een eerste stap. Met sommige voorbehoedsmiddelen, zoals het condoom, kun je gewoon stoppen en direct zwanger worden. Stoppen met andere voorbehoedsmiddelen kan wat meer tijd en aandacht vergen.

Wat doen anticonceptiemiddelen?

Anticonceptiemiddelen verhinderen dat je zwanger wordt na geslachtsgemeenschap. Grofweg zijn er twee manieren waarop anticonceptiemiddelen een zwangerschap voorkomen: er zijn anticonceptiemiddelen die voorkomen dat een bevruchte eicel zich in de baarmoeder kan nestelen en er zijn anticonceptiemiddelen die voorkomen dat de eicel en zaadcel bij elkaar kunnen komen. Anticonceptiemiddelen zijn verder onder te verdelen in hormonale en niet-hormonale anticonceptiemiddelen.

Hormonale anticonceptiemiddelen

Hormonale anticonceptiemiddelen zijn methoden en technieken die door middel van hormonen de eisprong en/of de innesteling van de bevruchte eicel in de baarmoeder blokkeren. Voorbeelden van hormonale anticonceptiemiddelen zijn de orale anticonceptiepil, prikpil en het hormoonhoudend spiraaltje (Mirena)

Niet-hormonale anticonceptiemiddelen

Niet-hormonale anticonceptiemiddelen voorkomen de zwangerschap zonder hulp van hormonen. Voorbeelden van niet-hormonale anticonceptiemiddelen- en methoden zijn onthouding van geslachtsgemeenschap, coïtus interruptus (de penis wordt voor de zaadlozing uit de vagina teruggetrokken), zaaddodende pasta, het koperhoudend spiraaltje en het condoom.

Wanneer je zwanger wilt worden, moet je uiteraard stoppen met voorbehoedsmiddelen. Sommige mensen worden wat slordiger met hun anticonceptie (zij vergeten bijvoorbeeld regelmatig de pil onder het mom van "als het komt, komt het"), anderen stoppen bewust volledig met de voorbehoedsmiddelen. Met een aantal anticonceptiemiddelen, zoals het condoom, kun je gewoon stoppen. Je kunt dan in principe direct zwanger worden. Met andere voorbehoedsmiddelen moet je iets meer tijd nemen.

Anticonceptiepil

De anticonceptiepil bevat vaak een combinatie van de hormonen oestrogeen en progesteron. Het hormoon oestrogeen voorkomt een zwangerschap doordat het de rijping van een eicel tegenhoudt, het hormoon progesteron zorgt ervoor dat het slijm in de baarmoedermond ondoordringbaar voor zaadcellen wordt. Bovendien voorkomt progesteron dat het baarmoederslijmvlies gereed gemaakt wordt voor een innesteling.

Stoppen met de anticonceptiepil is dus stap één wanneer je zwanger worden wilt. In principe kun je zodra je met de pil stopt direct zwanger worden. De meeste vrouwen hebben enkele weken na het stoppen met de pil meteen weer een normale, natuurlijke menstruatiecyclus met bijbehorende eisprong. Bij andere vrouwen duurt het enkele maanden voor de natuurlijke menstruatiecyclus zich weer hersteld heeft. Sommige vrouwen kiezen er daarom voor om eerst een aantal natuurlijke menstruaties af te wachten voor zij zwanger proberen te worden. Dit heeft als groot voordeel dat je beter in kunt schatten hoeveel weken je overtijd bent, omdat je je laatste eisprong gemakkelijker kunt schatten.

Spiraaltje en hormoonstaafje (Implanon)

Het spiraaltje voorkomt een zwangerschap óf door de opbouw van het baarmoederslijmvlies te voorkomen (het koperhoudend spiraaltje) óf door het slijm in de baarmoedermond ondoordringbaar voor zaadcellen te maken (het hormoonhoudend spiraaltje). Je kunt beide soorten spiraaltje laten verwijderen bij de huisarts, wanneer je menstruatiecyclus zich meteen herstelt en je direct zwanger kunt worden.

Ook na verwijderen van het hormoonstaafje Implanon, dat in de bovenarm ingebracht wordt en gedurende drie jaar hormonen afgeeft aan de bloedbaan, herstelt je menstruatiecyclus zich vrijwel direct waardoor je meteen zwanger kunt worden.

Prikpil

De prikpil is een anticonceptiemethode waarbij je eens in de drie maanden het hormoon progesteron door middel van een injectie toegediend krijgt. Het hormoon blijft dan minstens drie maanden in het lichaam. Wanneer je stopt met de prikpil kan het enkele maanden tot wel een half jaar duren voordat je menstruatiecyclus zich hersteld heeft en je zwanger kunt worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Anticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppenAnticonceptiepil: Positieve veranderingingen door te stoppenOngeveer één op de drie vrouwen gebruikt enige vorm van anticonceptie. Veel van die vrouwen slikken de pil. Naast dat de…
Anticonceptie: prikpilAnticonceptie: prikpilEr zijn verschillende vormen van anticonceptie beschikbaar. De prikpil is er daar een van. In dit artikel wordt ingegaan…
Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Veel vrouwen zijn vaak bezorgd over ongewenst zwanger worden. Ook terwijl ze voorbehoedsmiddelen of anticonceptie gebrui…
Prikpil: anticonceptiePrikpil: anticonceptieAnticonceptie zorgt ervoor dat er geen bevruchting plaats vind. Er zijn veel vormen van anticonceptie. Een ervan is de p…
Anticonceptie: de NuvaringAnticonceptie: de NuvaringDe Nuvaring is één van de vele anticonceptiemiddelen. Net als alle andere anticonceptiemiddelen is de Nuvaring even betr…
Bronnen en referenties
  • Charlish, A. & Davies, K. (2004) Natuurlijke conceptie en zwangerschap. Uitgeverij Veltman Uitgevers
  • De Grient Dreux, A. (2004) Zwanger raak je niet vanzelf. Uitgeverij Spectrum.
  • Stoppard, M. (2001) Baby! Vruchtbaarheid, zwangerschap en geboorte. Uitgeverij Lifetime

Reageer op het artikel "Zwanger worden: stoppen met anticonceptie"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 17-02-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Kans op zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!