InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Anticonceptie: prikpil

Anticonceptie: prikpil

Anticonceptie: prikpil Er zijn verschillende vormen van anticonceptie beschikbaar. De prikpil is er daar een van. In dit artikel wordt ingegaan op de voor- en nadelen van deze vorm van anticonceptie.

Samenstelling

De prikpil bestaat uit een progestagene stof; medroxyprogesteronacetaat (MPA). De hoeveelheid progestagene stof is afhankelijk van de fabrikant. Zo bestaan er prikpillen die 150 mg MPA of 104 mg MPA bevatten. De toedieningsvormen verschillen eveneens, de een wordt intramusculair (in de spier) toegediend en de ander subcutaan (onderhuids). De uiteindelijke effectiviteit is hetzelfde voor de verschillende concentraties werkzame stof en de twee toedieningsvormen. De prikpil met 150 mg werkzame stof moet eens in de 12 weken worden toegediend, de prikpil met 104 mg werkzame stof eens in de 13 weken.

Daarnaast bestaan er gecombineerde prikpillen. Deze vorm van antoconceptie bevat progestageen in combinatie met oestrogeen. Deze combi van werkzame stoffen zorgt voor een betere regulatie van de hormooncyclus. Deze prikpil moet eens in de 4 weken worden toegediend. Deze gecombineerde prikpil is niet in Nederland verkrijgbaar.

Betrouwbaarheid

De prikpil is een betrouwbare vorm van anticonceptie, 0,03 % tot 0.6 % van de gebruikers wordt toch zwanger.

Bijwerkingen

In de eerste maanden van het gebruik van de prikpil is er een grote kans op onregelmatig bloedverlies, ook wel spotting genoemd. Andere bijwerkingen zijn hoofdpijn en het vasthouden van vocht, dit veroorzaakt door de hoge concentratie hormonen die in het lichaam terecht komen.

Voordelen

  • De prikpil is een uitkomst voor vrouwen die geen anticeptiva met oestrogenen kunnen (of willen) gebruiken
  • Er hoeft langere tijd niet aan anticoneptie te worden gedacht
  • De menstruatie wordt steeds minder en zal uiteindelijk stoppen
  • De prikpil is betrouwbaar
  • Minder kans op eierstok- en baarmoederhalskanker

Nadelen

  • Na het stoppen met de prikpil is men gemiddeld pas na 18 maanden weer vruchtbaar
  • Er worden veel bijwerkingen gemeld
  • De prikpil bevat een hoge concentratie hormoon in vergelijking met andere anticonceptiva
  • De menstruatie is niet te regelen
© 2011 - 2019 Kelco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Anticonceptie: prikpil"

Infoteur: Kelco
Laatste update: 14-08-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!