InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptie

Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptie

Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptie Het gebruik van anticonceptie wordt in onze huidige maatschappij zo normaal gevonden dat bijna niet voor te stellen is dat de pil pas 50 jaar bestaat. De wetenschap heeft sindsdien niet stilgestaan en het aanbod anticonceptie groeit met de dag. Maar wat zijn nou precies de verschillen en hoe weet je welke vorm van anticonceptie bij jouw lijf en behoeften past?

De pil en het condoom

Veruit de twee bekendste vormen van anticonceptie: de pil en het condoom. Het condoom heeft als groot voordeel dat het niet alleen beschermt tegen een ongewenste zwangerschap, maar ook tegen seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's). Niet iedereen gebruikt ze echter even graag; het kan een nare onderbreking van de seks opleveren en sommige mannen claimen minder te kunnen voelen.

De pil daarentegen heeft die negatieve effecten niet. Je kunt het innemen op een moment dat voor jou handig is, bijvoorbeeld wanneer je opstaat. Het is de meest betrouwbare vorm van anticonceptie: bij juist gebruik wordt over een jaar genomen gemiddeld slechts 1% van de vrouwen zwanger. Bijwerkingen kunnen verschillen van pil tot pil, maar met name in het eerste jaar is er een verhoogd risico op trombose. Ook stemmingswisselingen, een veranderd libido en een onregelmatige menstruatie komen voor. Vaak verminderen deze klachten na een aantal maanden. Een positieve bijwerking bij een aantal pillen kan het effect op de huid zijn. Meisjes en vrouwen die last hebben van acné, kunnen veel baat hebben bij het slikken van de pil. De gevaarlijkste bijwerking is misschien wel het verhoogde risico op borstkanker.

Het spiraaltje

Een spiraaltje wordt ingebracht in de baarmoeder en blijft daar in principe 5 jaar zitten. De Mirena is een hormoonhoudend spiraaltje dat de groei van het baarmoederslijmvlies remt. Doordat je er niet dagelijks aan hoeft te denken, zoals bij de pil, blijken bij gebruik van het spiraaltje in de praktijk de minste vrouwen zwanger te worden. Ook geeft het een veel kleinere hoeveelheid hormonen aan je lijf af dan de anticonceptiepil, hierdoor heeft het weinig bijwerkingen.

De prikpil

De prikpil is een vorm van anticonceptie die je eens in de 12 weken bij je huisarts in je bilspier laat injecteren. Ook hier hoef je dus niet dagelijks aan te denken. Het grootste nadeel is misschien wel dat, nadat je bent gestopt, het tot een jaar kan duren voordat je natuurlijke cyclus weer op gang komt. Deze vorm van anticonceptie wordt daarom niet aangeraden voor vrouwen die in de nabije toekomst een kinderwens hebben.

Sterilisatie

Deze definitieve vorm van anticonceptie brengt een voor de vrouw zware ingreep met zich mee. De eileiders worden afgesloten, waardoor de vrouw permanent onvruchtbaar wordt. De kans op een zwangerschap na een correct uitgevoerde sterilisatie is ongeveer 1%, Spontaan herstel van de eileiders kan voorkomen.
© 2011 - 2019 Jacksparrow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.anticonceptie-online.nl
  • www.sexwoordenboek.nl

Reageer op het artikel "Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptie"

Infoteur: Jacksparrow
Gepubliceerd: 06-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!