InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Prikpil: anticonceptie

Prikpil: anticonceptie

Prikpil: anticonceptie Anticonceptie zorgt ervoor dat er geen bevruchting plaats vind. Er zijn veel vormen van anticonceptie. Een ervan is de prikpil. De prikpil is een hormonale injectie. Dit houdt in dat er hormonen in het lichaam worden gespoten. Dit werkt ongeveer drie maanden. Hoe betrouwbaar is de prikpil.

Anticonceptie

Wie gemeenschap heeft, kan zwanger worden. En wie niet zwanger wil worden, moet maar geen gemeenschap hebben. Of aan anticonceptie doen. Zo simpel is het. Anticonceptie betekent letterlijk: tegen bevruchting. Conceptie betekent bevruchting en anti is tegen. Tegen bevruchting dus. Alles wat tegen de bevruchting werkt, word anticonceptie genoemd. Dus rubbertjes, pessariums, anticonceptiepillen, hormonale pleisters, anticonceptieringen en ook de prikpil.

Prikpil

De prikpil werkt eigenlijk net als de anticonceptiepil. Het maakt een verandering in de baarmoederwand zodat een eventueel bevrucht eitje er niet in kan nestelen. Het maakt de baarmoedermond ondoordringbaar voor zaadcellen. En bovendien zorgen de hormonen in de prikpil ervoor dat er geen eisprong plaats vind. De prikpil is dus een hormonale anticonceptie. Dit wil zeggen dat er hormonen in de prikpil zitten, net als in de gewone anticonceptiepil. Het middel bevat een hoeveelheid progesteron. Dit hormoon word ook aangemaakt tijdens de zwangerschap, en zorgt ervoor dat er geen nieuwe bevruchting plaats vind. In feite word er met dit hormoon een zwangerschap nagebootst, zodat het lichaam denkt dat er sprake is van een zwangerschap en ervoor zorgt dat er geen nieuwe bevruchting kan plaats vinden. Maar echt zwanger ben je natuurlijk niet, het lichaam denkt dat alleen maar.

Inspuiten prikpil

De prikpil word ingespoten in het lichaam. Dit gebeurt in een bilspier, maar kan ook in een arm of een been. Meestal word de voorkeur toch gegeven aan de bilspier. Dit moet altijd door een arts worden gedaan. Voordeel van deze methode is wel dat je geen pillen hoeft te slikken, dus wanneer een jong meisje stiekem anticonceptie wilt gebruiken, komen haar ouders er nooit achter. Dit omdat een arts zwijgplicht heeft en er thuis geen anticonceptie terug gevonden kan worden. De prikpil werkt ongeveer drie maanden. om de 10 tot 12 weken moet er een nieuwe prikpil worden ingespoten.

Bijwerkingen

Net als alles middelen die men gebruikt, kan ook de prikpil bijwerkingen hebben. Dit kunnen onder andere zijn:
  • Gespannen borsten: de borsten kunnen vol of gespannen aanvoelen
  • Melkafscheiding: uit een of twee tepels kan wat witte afscheiding komen
  • Vermoeidheid: soms voelt de vrouw zich vermoeider dan normaal
  • Depressie: het kan zijn dat er stemmingswisselingen optreden en men zich neerslachtig voelt
  • Duizeligheid: bij het opstaan kan men zich duizelig voelen, maar ook gedurende de dag
  • Uitblijven menstruatie: door hormonale veranderingen blijft de menstruatie weg
  • Gewichtstoename: van anticonceptie is bekend dat het een toename in gewicht kan veroorzaken
  • Hoofdpijn: soms is er hoofdpijn
  • Vaginaal bloedverlies: het komt voor dat er vaginaal bloedverlies optreedt dat lang blijft aanhouden
  • Overbeharing: onder invloed van de hormonen kan er meer haargroei optreden op bijvoorbeeld de buik
  • Huidreacties: als gevolg van de injectie kunnen er huidreacties optreden, bijvoorbeeld een rode huid of bultjes
  • Misselijkheid: soms word men misselijk van de injecties
  • Nervositeit: net als depressiviteit komt nervositeit soms voor
  • Doorbraakbloedingen: tussentijdse bloedingen, die licht zijn, ook wel spotting genoemd
  • Haaruitval: er treedt wel eens haaruitval op
  • Vochtophoping: vooral in de benen kan zich vocht ophopen
Wanneer een vrouw last krijgt van bijwerkingen, is het grote nadeel dat ze niet direct kan stoppen met de prikpil. De prikpil blijft immers twaalf weken werkzaam. Pas na die periode is het middel uitgewerkt.

Zwanger na de prikpil

Wie stopt met de prikpil om zwanger te worden, moet er rekening mee houden dat het wel tot 1 jaar kan duren voordat de menstruatie weer regelmatig word. Dit is vrij lang, en zeker langer dan bij een gewone anticonceptiepil. Er kan daarom beter tijdig mee gestopt worden bij een kinderwens en tijdelijk een ander voorbehoedsmiddel worden gebruikt.

Betrouwbaarheid

De prikpil heeft een grotere betrouwbaarheid dan de gewone anticonceptiepil. Dit betekent dat de kans dat je zwanger word door de prikpil heen, heel erg klein is. Bij de gewone anticonceptiepil word een op de 100 vrouwen toch zwanger. Bij de prikpil word slechts 1 op de 300 vrouwen toch zwanger. Dat is ongeveer 0.3 procent kans. De prikpil beschermt niet tegen geslachtsziekten. maar dus wel heel goed tegen zwangerschappen.
Gerelateerde artikelen
Anticonceptie: prikpilAnticonceptie: prikpilEr zijn verschillende vormen van anticonceptie beschikbaar. De prikpil is er daar een van. In dit artikel wordt ingegaan…
Zwanger worden: stoppen met anticonceptieZwanger worden: stoppen met anticonceptieWanneer je zwanger worden wilt, is stoppen met de anticonceptie uiteraard een eerste stap. Met sommige voorbehoedsmiddel…
VoorbehoedsmiddelenVoorbehoedsmiddelenEr zijn veel verschillende voorbehoedsmiddelen, met elk zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je daarom een opsomming va…
Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieEen vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieHet gebruik van anticonceptie wordt in onze huidige maatschappij zo normaal gevonden dat bijna niet voor te stellen is d…
Een paar soorten voorbehoedsmiddelenVoorbehoedsmiddelen, ze zijn er tegenwoordig in heel veel verschillende soorten en maten. Verschillend zijn ze zeker maa…
Bronnen en referenties
  • http://www.anticonceptie.nl/Contraceptivechoices/Quarterly/index.asp

Reageer op het artikel "Prikpil: anticonceptie"

Reacties

Radeloos, 06-07-2017 19:03 #65
Ik heb een paar weken geleden onveilig seks gehad met mijn ex. Ik moest ongesteld worden rond eind Juni, en ik kreeg ook gewoon buikpijn enz. Maar op een gegeven moment had k nergens meer last van, en ik was nog steeds niet ongesteld. Nu ben ik naar de dokter gegaan voor de prikpil, maar heb eerst een zwangerschaptest gedaan. Volgens de dokter was het negatief en heb mijn prikpil toen gekregen. Maar ik ben nog steeds niet ongesteld. Ben ik nu panisch aan het worden? Moet ik gewoon nog even afwachten of zal ik nog een test doen?

Moppie444, 21-04-2017 21:06 #64
Hoi,
ik zit echt met een vraag. Ik ben eind dec. begin jan gestopt met de prikpil omdat ik graag een kinderwens heb. Nu ben ik al een paar maand gestopt, maar niet ongesteld geweest wel ovulatietesten, week positief.

Nu heb ik al een poos last van zere borsten, ochtendmisselijkheid, raar gevoel in de buik, prikkelende ogen etc. Ook voelt het soms als getrap in m'n buik… Wij doen het altijd onveilig en weet niet of ik nu al zwanger kan zijn zonder ongesteld te worden. Poos terug langs de dokter geweest en het leek hem ook zwanger…

Maar ze zeggen ook zwangerschapstesten kunnen niet werken na de prikpil maar dat je wel zwanger bent, wie kan me helpen?

Thirza Esmee, 06-02-2017 23:18 #63
Heeee dames!

Ik heb dus 13 jaar lang de prikpil gehad. In november 2016 zou ik de prik weer gehad moeten hebben maar niet gedaan. Ik wilde weten hoe het nu na 13 jaar zou wezen en hoelang het zou duren voordat de menstruatie weer opgang kwam. Ik ben dus afgelopen zaterdag gaan bloeden tot gisteravond. En het viel reuze mee vergeleken met wat ik 13 jaar geleden had. Was toen ziek en moest om t uur verschonen, nu 2× op een dag (24 uur) en geen of nauwelijks lichamelijke klachten.

Weten jullie dat. Betekent dit dat ik dan snel vruchtbaar ben? Dat zei iemand tegen mij maar zie het nergens staan (voel me dom met deze vraag). Ik hoor graag wat jullie weten.

Groetjes,
Thirza

Belle, 05-02-2017 22:13 #62
@Femke. Ik ben in 2014 inderdaad zwanger geraakt zonder eerst te menstrueren. Ik gebruikte de prikpil en was daarmee gestopt omdat we graag een kindje wilde. En ik ben zwanger geraakt zonder te menstrueren. Ook binnen 2 maanden nadat we gestopt waren met de prikpil geloof ik. Gestopt als in niet meer laten zetten toen de 12 weken om waren.

Anoniemm, 04-02-2017 19:17 #61
Ik gebruik nu ongeveer 4/5maand de prikpil, heb dus 2x een spuit gehad maar ben in die periode niet ongesteld geworden het was gelijk gestopt, nu afgelopen week voelde ik me totaal niet goed en had ik opeens bloedverlies waarnaar ik me wel weer beter voelde, 4 dagen achter verloor ik op de zelfde tijd bloed wat ik al raar rond nu heb ik in die dagen ook seks gehad maar nu twijfel ik of ik wel beschermd ben tegen zwangerschap?

Lucky28, 11-01-2017 23:22 #60
Ik heb in november eerste keer de prikpil gekregen. Ondertussen vaak bloedingen gehad. Nu is het bijna uitgewerkt maar laatste tijd voel ik me echt raar. Lage rugpijn, veel hoofdpijn enz. Is dit omdat de prikpil aan het uitwerken is?( heb gevreeën op mn 'vuchtbare dagen volgens app)

Femke, 11-01-2017 23:07 #59
Ik had een vraag als je gestopt ben met de prikpil is er dan een kans dat je zwanger raakt voor je 1ste menstruatie?

Huppeltje, 09-05-2016 19:55 #58
Hallo, ik ben sinds vorig jaar november gestopt met de prikpil… maar ik nog niet ongesteld geweest helemaal niet, nu is mijn vraag ben ik nu vruchtbaar of nog niet?

Anoniem, 17-11-2015 11:40 #57
Ik zit sinds kort aan de prikpil, maar er staat dat er een hormoon wordt nagebootst en je lichaam denkt dat je zwanger bent ook al ben je dat niet, maar kan dat invloed hebben op een zwangerschapstest?

Vienna, 23-09-2015 23:22 #56
Hallo, ik heb een vraagje en zit er best wel mee! Ik ben 23 jaar, en gebruik de prikpil al 2 jaar! En ik ben voordat ik in mei op vakantie ging, de prikpil gaan halen maar daarna werd ik ernstig ziek van voedselvergiftiging? Was al iets meer dan een week ziek geweest, en nu is het bijna oktober! En heb nu heel erg veel last van buikpijn en misselijkheid vaak na het avond eten! Ook naar de arts er voor geweest! Maar zei dat het nog te maken had met de voedselvergiftiging? Maar goed nu de vraag: kan het zo zijn dat de prikpil uitgewerkt is na dat ik ernstig ziek ben geweest? Is dat mogelijk?

Anoniem, 16-09-2015 13:39 #55
Ik las in een reactie van Kim dat zij al 3 jaar de prikpil gebruikt en nu last heeft van witte vloed. Ik gebruik de Depo Provera 1 jaar en 4 maanden waarvan 4 maanden om de 12 weken maar ik kreeg toch menstruatie na de 2e prikpil en toen kreeg ik hem vanaf april om de 10 weken. Na de 2e prikpil om de 10 weken kreeg ik brandende bruine afscheiding en kreeg daar 2x daktarin gyno voor, ging niet over toen 4 tabletten metronidazol daarna 1 capsule flucanozol, nog steeds deze klachten kreeg flucanozol voor 7 dagen en de klachten zijn nog niet weg. Kan iemand mij vertellen wat dit kan zijn, kan dit door de prikpil komen ben ten einde raad.

Anoniem, 16-08-2015 21:34 #54
Hi,

Ik heb nu anderhalf jaar de prikpil. Nooit ongesteld geweest. Nu ben ik alleen heel hoog geprikt, en opeens ben in ongesteld. Hangt dit samen? En is het dan slim om er nog 1 te halen? Normaal word ik in mijn bil geprikt, maar nu leek het alsof ik in mijn heup werd geprikt.

Annoniem, 19-07-2015 16:11 #53
Ik ben nu al 6 maanden gestopt met de prikpil en ben nog niet ongesteld word k nog wel vruchtbaar?

Renee, 19-07-2015 13:18 #52
Ik heb eind maart de eerste prik gekrgen. Na 4 weken kreeg ik een soort van menstruatie, daarna bijna 2 maanden lang daglijks hele kleine beetjes bloedverlies (spotting) gehad. Met soms 2 dgn geen bloedverlies ertussen. Sinds begin juni geen bloedverlies gehad of ongesteld geweest :) Ik ben niet aangekomen van de prikpil, geen huidproblemen. Wel sinds een paar weken veel haaruitval :( Maar daar ben ik altijd al gevoelig voor geweest. Heb ook snel ijzertekort, dus daar kan het ook aan liggen. Het is nooit makkelijk te weten waar de haaruitval van komt. Kortom ben erg tevreden met de prikpil. Ik ben 43 jaar, heb 3 gezonde kinderen, wil geen kinderen meer en door mijn leeftijd hoef ik de prikpil nu 1x in de maanden te halen, met 45 jr 1x in de 5 maanden en met 48 jaar 1x in de 6 maanden. (Volgens mijn verloskundige, woon in Zweden.)

Pearl, 12-02-2015 18:13 #51
Ik heb de prikpil op 18 november 2014 voor het eerst gebruikt. Ik heb nog geen bloedingen niet eens een heel klein beetje. Is dat normaal? want me zus bloed namelijk wel al een beetje, al een week. Ik ben bang dat er wat mis is. Heb ik gelijk?
Moet ik me zorgen maken?

Liesje, 17-11-2014 14:10 #50
Ik gebruik de prikpill al meer dan een half jaar(3 prikken gehad), toch heb ik heel vaak last van bloedingen. weken lang en dan stopt het een paar dagen. en dan is het weer terug. ook verlies ik erg veel bloed tijdens en na geslachtsgemeenschap, ook heb ik af en toe tijdens geslachtsgemeenschap steken en pijn? heeft dit te maken met de prikpil? of kan het ook iets anders zijn. ik stel de huisarts steeds uit in de hoop dat het wel ophoud. maar m'n vriend maakt zich nu wel erg zorgen omdat het toch wel erg veel bloed is. wat moet ik nou?

Anoniem, 15-10-2014 02:38 #49
Ik heb de prikpil 3 a 4 keer gebruikt. Nu 4 maanden ongeveer mee gestopt. Maar ben nog niet ongesteld. Wat ik mij afvraag: moet ik echt ongesteld worden voor ik zwanger wordt of kan dat zonder tussenkomst van menstruatie? Ik heb namelijk een kinderwens en zit nu echt met dit dilemma. Ik gebruikte de prikpil vanwege hevige menstruatie klachten

Lieke, 02-10-2014 10:12 #48
Hoi Sanne,

Ik ben in 2012 in mei gestopt. 1 oktober eerste menstruatie en 13 okt gelijk weer. 12 november was ik zwanger. Dus was wel een rare eisprong. Vlak na de 13e waarschijnlijk. Maar het kan dus wel!

Sanne, 26-09-2014 15:19 #47
Hoi ik ben nu sinds 22juli gestopt met de prikpil. Gisteren 25 sept ben ik ongesteld geworden. En heftig ook, heb ook buikkrampen. Overal lees ik dat het een jaar kan duren! Kan het bij mij sneller zijn en is er een kans dat ik na deze ongesteldheid weer zwanger kan worden?

Tine, 31-07-2014 22:31 #46
Hoi allemaal, ik heb een vraagje.
Ik heb precies 2 weken geleden een prikpil laten zetten gelijk na dat ik de mirena spiraal eruit heb gehaald. Dit was een week voordat ik ongesteld moest worden. Nu had ik vorige week seks met een condoom maar die was gescheurd. Ik heb binnen 12 uur een MAP genomen, maar nu word ik dus niet ongesteld, ik ben nu een week te laat. Kan het zijn dat het door de prikpil komt of moet ik mij zorgen maken? Ik ga morgen de huisarts even bellen maar ik wilde even mijn zorgen uitten.

Fabienne, 15-06-2014 15:35 #45
Heel veel baat bij gehad met de menstruatie! Voor de rest is het allemaal rotzooi! Last van opvliegers, transpireren, vocht vasthouden en veel kilo's erbij! Ben blij dat ik er nu 2 jaar vanaf bent! En eet hetzelfde maar Me gewicht komt langzaam weer terug ook het vocht in de benen begint weg te trekken. Ik hou het lekker bij condooms te gebruiken.

Mar, 17-04-2014 17:05 #44
Als je net met de prikpil bent begonnen en je hebt geen bloedingen is er dan kans dat je zwanger bent?

Angela, 26-03-2014 10:00 #43
Hallo,

Ik heb in december 2013 mijn eerste prikpil gehaald. Nu 3 maanden verder zit mijn hele gezicht onder de rode bultjes. Zou dit door de prikpil kunnen komen? Heeft iemand anders hier nog meer last van?

Groetjes

Nathalie, 20-11-2013 02:17 #42
Ik heb 1 maand de prikpil genomen, eerste 6 weken niks aan de hand, daarna beetje bloed, was volgens de dokter normaal, ik bleef maar bloeden, 1 maand lang, andere huisarts geraadpleegd. krijg 10 dagen kuur oestrogeen pillen voorgeschreven, was er vanaf, ik happy natuurlijk. 3 dagen erna opgezette buik, hup weer bloedverlies en extreem hevig! Weer naar de dokter, weer een 10 dagen kuur (andere pillen). Ben toen na 5 dagen gestopt met bloeden en mijn huidige huisarts zei dat de vorige huisarts totaal niet eens de prikpil aan mij had mogen voorschrijven! Nu reeds 4 weken geen bloed te bespeuren, buik doet wel wat raar enz… (geen idee) moet veel plassen en moe en zelfs na het middagmaal honger enz… Weet iemand raad?
Dank u wel en groetjes

Naam Shanthi, 09-11-2013 11:10 #41
Heb één keer de prikpil gehaald. Daarna niet meer omdat we toch een derde kindje willen. Twee weken nadat ik mijn tweede prik moest halen kreeg ik een menstruatie. Het is nu weer weg af en toe, vooral na sport inspanning heb ik wat bruin verlies en na gemeenschap licht roze verlies. Mijn vraag is wanneer is de prikpil uitgewerkt?

Dd, 06-10-2013 23:23 #40
Ben in juli begonnen met de prikpil. moet 24 oktober voor de 2de keer maar ben nu al ondertussen 12 dagen aan het vloeien alsof ik ongesteld ben. is dat normaal en hele erge krampen in me onderbuik. pls lett me know als dat normaal is.

Kelly, 10-09-2013 11:55 #39
Ik heb ook 2 jaar de prikpil gebruikt, ook gestopt wegens kinderwens, 2de kindje, bij mij heeft het 10 maanden geduurd eer ik terug zwanger was na het stoppen met de prikpil, dus idd heb je nog een kinderwens beter andere anticonceptie gebruiken, maar nu terug mama van een zoontje 10 dagen oud :-) en vermits ik zeker niet meer kinderen wil, terug gestart met prikpil, voor de rest zeker geen klagen!

Sylvie, 11-08-2013 17:44 #38
Ik ben nu al 18 maanden gestopt met de prikpil daar ik en mijn vriend een kinderwens hebben. De eerste 8 maanden nadat ik prikpil-vrij was had ik niks van bloedingen gekregen… Maar dan begon ik opeens heel heftig te menstrueren voor 4 maanden lang! Ononderbroken… Ik was echt bijna de wanhoop nabij… Maar dan is dit geminderd en kreeg ik om de 2 weken kleine bloedingen… Nu ben ik ongeveer 4 maanden 'regelmatig'. Maar nog steeds geen tekenen van zwangerschap :-( ik begin nu echt wel de kriebels te hebben. Iemand dit ook meegemaakt? Iemand dat me wat moed en hoop kan geven :-)

Liz, 31-07-2013 09:47 #37
Ik gebruik de prikpil al drie jaar met name tegen de ontwikkeling van Endometriose. Ik ben ook al drie jaar niet meer ongesteld geweest. Ik vind de prikpil heerlijk geen gedoe! Enige minpunt is een dag of twee heftige migraine ongeveer een week nadat ik hem zet. Heb nooit bloedingen. Overigens ook wel van aangekomen maar mijn alternatief was erger dus ik ben erg blij!

Evy, 19-07-2013 11:08 #36
Op 17/6 kreeg ik mijn eerste prikpil, dit twee maanden na mijn bevalling. Normaal ben ik heel regelmatig maar nu met prikpil nog steeds niet ongesteld. Is dit normaal? Of moet ik me zorgen maken, een nieuwe zwangerschap zie ik momenteel echt niet zitten.

Iris, 18-07-2013 22:41 #35
Zal het helpen om na de prikpil 1 maling en nuvaring in te brengen om de me menstruatie op gang te helpen en mijn lichaam 2 hormonen te geven ipv 1. Ik wil graag weer normaal menstrueren.

Donna, 14-07-2013 23:47 #34
Ik ben begonnen met prikpil sinds een maand en ik heb er al de hele maand last van men buikpijn en het gaat steeds niet voorbij. wat kan er aan de hand zijn?

Sarah, 13-06-2013 23:38 #33
Ik ben al een maand gestopt.met de prikpil het voelt heel vies aan mijn borsten deden pijn this precies of je van iets afkikt niet normaal dokter zegt dat mijn hormonen terug op gang gaan geel vies gevoel.

Eva, 13-06-2013 15:58 #32
Ik ben sinds april aan de prikpil. eerste 2 weken niet ongesteld niks. Maar na die 2 weken tot nu elke dag bloedverlies, niet veel maar wel elke dag een beetje. Daarbij ben ik soms echt duizelig. Ik ben blij dat het bijna juli is ik ga weer aan de gewone pil. Verschrikkelijk vind ik de prikpil! Nooit meer.

Danielle, 10-06-2013 01:58 #31
Ik ben net sinds 4 weken (7 mei) aan de prikpil, en heb sinds twee weken last van menstruatie. in die twee weken, had ik 8 juni geen last van menstruatie gehad. Op die dag had ik seks (zonder condoom) met mijn vriend. Is er kans dat ik ben bevrucht?

Fatima, 09-06-2013 19:52 #30
Ik heb voor het eerst een prikpil gehad en ik heb steeds elke dag last ban bloed verlies nu al een week het bloed is bruin achtig. En ik heb af en toe lichte kramp in mijn buik hoe zou dat komen? Verder heb ik nergens last van.

Larissa, 22-05-2013 12:18 #29
In november vorig jaar heb ik voor het eerst een prikpil lazen zetten. Omdat ik altijd al enorm veel pijn had bij het doorkomen van mijn menstruatie, en gemiddeld 3 dagen plat lag. De dokter raadde mij de prikpil aan. Alleen nou is het probleem, ben al 2x 9 a10.

Annebeth, 08-04-2013 15:49 #28
Ik heb een tijdje geleden mijn eerste prikpil laten zetten. De eerste week was er niks aan de hand, echter de tweede week werd ik ongesteld wat kan gebeuren natuurlijk. Nu heb ik er nog steeds last van, zo erg dat maandverband niet kan ontbreken. Toen ik voor het eerst aan de gewone pil ging was ik een maand ongesteld, wat ophield toen ik aan mijn nieuwe strip begon. Nu vraag ik mij af, zal dit ook stoppen zodra ik mijn nieuwe prikpil zet? Of kan het daarna nog steeds doorgaan. Ik zit er erg mee, omdat ik juist niet fit word wanneer ik ongesteld ben en er echt van af wil. Ik twijfel ook of ik een tweede prik moet halen aangezien de kans aanwezig is dat het nog lang door blijft gaan en ik vervolgens er straks weer drie maand mee opgescheept zit. Wat kan ik het beste doen?

Miranda, 20-02-2013 14:10 #27
10 jaar geleden gesteriliseerd, daarna de gewone pil gebruikt om mentruatie te reguleren. Vergat m wel eens, omdat hij voor mij niet als anticonceptie gebruikt wordt. Heb nu in begin januari de prikpil laten zetten, omdat de kans groot is dat dan je menstruatie wegblijft. Werd 4 dagen later ongesteld en ben dat nu nog. Soms bruin bloed, ook regelmatig gewoon rood. Moet vaak zelfs een tampon en een inlegkruisje gebruiken. Dit duurt nu al 5 weken. Wordt er een beetje moedeloos van. Verder helemaal geen bijwerkingen. Hoelang moet ik wachten met naar de huisarts gaan, want waarschijnlijk is dit dus de enige bijwerking die bij mij wel voorkomt. Moet in april weer nieuwe halen en hoop dan toch van de bloedingen af te zijn. Reactie infoteur, 26-02-2013
Erg vervelend. Let je wel op dat je geen bloedarmoede oploopt? Vermoeidheid is daar vaak een eerste teken van. Drink regelmatig sinaasappelsap, dit bevordert de aanmaak van rode bloedcellen.

Sandra, 20-12-2012 12:19 #26
Ik heb in september 2011 laatste prik laten zetten. September 2012 voor het eerst ongesteld geworden met onregelmatige cyclus. Sep 28 okt 27 november 29 en nu 27. Wij proberen zwanger te worden. Vanaf wanneer mag ik er vanuit gaan dat alles we in orde is?

Alyy, 25-10-2012 00:28 #25
Ik heb 26 augustus voor het eerst me prikpil gehad en ik heb gewoon op de ene dag van de andere dag boelingen, en dan ben ik het een dagje niet en dan weer wel, en dan weer een uurtje niet en dan weer wel, en zo gaat het alleen maar door. is dit normaal?
en nu ik bijna langer dan 2 maanden de prikpil heb, kan ik dan zwanger raken?
kan hier alsjeblieft antwoord op gegeven worden want zit hier echt mee:( Reactie infoteur, 25-10-2012
De eerste periode kan en mag je bloedingen verwachten. Dit is heel normaal. Gemiddeld raken 5 op de 1000 vrouwen zwanger ondanks de prikpil. Bij de gewone pil is dit 3 op de 1000. Geen enkel voorbehoedsmiddel is 100% betrouwbaar, maar de kans op een zwangerschap is klein.

Anoniem, 30-09-2012 12:35 #24
Ik heb in februari m'n laatste prikpil gehaald. In juni en augustus iets gehad wat leek op een menstruatie. Tussendoor de hele tijd doorbraakbloedingen. Maar vanaf 17 sept verlies ik elke dag een beetje bloed en dit is nu veranderd in een bruine vloed. Dit houdt nu dus al 2 weken aan. Is dit normaal? Reactie infoteur, 14-10-2012
Bruin bloed is een teken van oud bloed: een bloeding die niet direct wordt afgevoerd. Bruin bloedverlies zou normaal gesproken binnen twee weken volledig moeten stoppen.

Marianne, 20-09-2012 16:59 #23
Hallo

Ik gebruik de anticonceptie prik al 9 maanden op het begin vloeide ik maar een klein beetje maar na de derde keer begon ik heel erg veel te vloeien.ik weet echt niet wat de oorzaak hier van is?5

Als jullie hierwat van weten dan hoor ik het graag alvast bedankt. Reactie infoteur, 20-09-2012
Het kan inderdaad voorkomen dat er een doorbraakbloeding plaats vind. Echter mag dit geen hevige bloeding zijn.

Kim, 16-07-2012 14:06 #22
Hallo allemaal.
ik gebruik ook al ruim 3 jaar de prikpil, laatst ging ik op mn werk naar de wc en zag dat ik behoorlijk last had van witte afscheiding, niet een paar vlekjes ofzo, maar echt behoorlijke druppels, iemand enig idee of dit van de prikpill komt? ik vrij al een hele poos met de zelfde persoon, dus ik verwacht natuurlijk niet dat ik een soa heb, alhoewel er zat mannen zijn die vreemd gaan natuurlijk, maak me er toch een beetje zorgen om, heb het namelijk echt nog maar sinds kort, dacht eerst dat het een schimmelinfectie was, waarvoor ik ook een kuurtje heb gehad, maar er is weinig verrandering in gekomen, alleen is de jeuk en het branderige gevoel enorm verminderd, maar wat betreft de afscheiding niet, heeft iemand hier misschien ervaring mee, ik ga er ook niet vanuit dat ik zwanger ben, aangezien ik al een hele poos de prikpill gebruik, en heeft iemand ook ervaring met aan antibiotica kuur en de prikpill? zou dat de prikpill minder betrouwbaar maken?

groetjes. Reactie infoteur, 22-07-2012
Bij de prikpil kan er sprake zijn van wat bruine afscheiding. In sommige gevallen kan er ook meer witvloed (wittige afscheiding) optreden. Zolang deze niet gepaard gaat met jeuk of een branderig gevoel, dan is er meestal geen reden tot onrust. Wanneer de afscheiding toch meer wordt of vreemd gaat ruiken, is het raadzaam langs de huisarts te gaan.

Deedee, 15-07-2012 23:23 #21
Ik heb altijd al de prikpil gehad, ook nu weer bijna 3 jaar. Maar ben de laatste tijd ineens zo vreselijk misselijk, en de 17e moet ik m'n shotje weer hebben.
Kan die erge misselijkheid ook door de prikpil komen, want heb er anders nooit last van gehad (loop er nu bijna 3 weken mee rond). Reactie infoteur, 22-07-2012
Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat de misselijkheid van de prikpil afkomstig is, vooral wanneer de prikpil al langere tijd geleden is gezet.

Sacha, 30-05-2012 09:57 #20
Voor de eerste keer prikpil gehad. Had er gelijk al spijt van, hoe meer je lees op internet hoe gekker ik word. Zou ik na 1 injectie ook zo lang moeten wachten om mijn vruchtbaarheid terug te krijgen? En ik zie het ook niet bepaald zitten om na het stoppen van de prikpil een paar weken ongesteld te zijn. Wat een nadelen heeft die prikpil zeg! Ik zou zeggen begin er NIET aan!

Anoniem, 08-05-2012 22:31 #19
Ik heb 1 maal de prikpil voor ik ongesteld werd gebruikt, omdat ik dacht dat mijn vriend nog geen kinderwens had wat dus wel bleek na enkele weken. Daarom besloot ik geen 2de injectie te laten zetten. Deze zou nu ongeveer 2 maanden uitgewerkt moeten zijn maar heb nog steeds geen maandstonden doorgekregen enkel bij het toiletbezoek een kleine bloeding bij het afvegen met toiletpapier, ik heb tijdens deze maanden wel steeds onveilig gevreën met mijn vriend. Wat ik mij nu afvraag, kan het na 1 injectie al zo'n lange tijd duren tot men weer ongestelt word of zou er ergens toch een beetje hoop zijn?
Alvast bedankt!

Kelly, 07-03-2012 09:01 #18
Ik heb een jaar de prikpil gebruikt, nooit geen problemen mee gehad, buiten meer haaruitval (gelukkig heb ik een goede bos haar :-)) en verminderd libido, nu heb ik de laatste prik gehad begin november 2011 en normaal terug februari 2012, maar niet gehad wegens kinderwens. 17 februari mijn maandstonden begonnen en 3 weken later nog steeds pfff, ik hoop gewoon dat mijn cyclus zich terug snel herstelt zodat ik mijn dochter een broertje of zusje kan geven… nu wel 1 vraagje, wanneer kan ik het beste naar de dokter gaan als het bloeden maar blijft doorgaan, zie het ni echt zitten om een pilletje te nemen om het te stoppen met oog op de zwangerschap, maar kan natuurlijk ook niet gezond zijn om te blijven bloeden, het is wel niet zoveel, maar ben nu al preventief ijzersupplementen aan het nemen, groetjes

Monique, 29-02-2012 00:00 #17
Heb 2 jaar de prikpil gehad omdat ik onverwachts zwanger was van me dochter en net met studie was begonnen. Ben niet veel aangekomen van de pil vond het ideaal alleen zin in seks was ver te zoeken haha. Sinds vorig jaar gestopt met de pil omdat we graaf 2 de wouden. Eerste maand gewoon ongesteld ik blij hoorde niet bij die vele vrouwen die na 1 jaar nog niet ongesteld waren. Echter bleef 2 md weg hoop daf ik zwanger was helaas:). Nu ben ik onregelmatige ongesteld maar betekent het dan dat.mijn lichaam best snel weer eem cyclus opbouw of kan het nu weer voor hele lange tijd weg blijven?

Suzan, 06-02-2012 14:45 #16
Hoi, na een gebruik van de prikpil zo'n drie jaar lang had ik afgelopen juli 2011 besloten om te stoppen met de prikpi vanwege verscheidene bijwerkingenl. Dus vanaf september ook geen nieuwe prik gehaald maar nu februari 2012 is er nog steeds geen teken van de menstuatie en ook geen vloeiingen.Hoe lang kan het duren voordat je cyclus weer op gang is en hoe groot is de kans op een zwangerschap ook al heb je nog geen menstruatie gehad maar ja ook al vijf maanden geen prikpil. Dus hoe goed beschermd ben je nog na het stoppen en het uitwerken van de prikpil. Reactie infoteur, 06-02-2012
Hallo Suzan,
Je kan zwanger raken voordat je je eerste menstruatie hebt gehad: een menstruatie gaat namelijk altijd vooraf aan een eisprong.

In het geval van stoppen met de prikpil, maar ook met de gewone pil, kan het soms een jaar duren voordat het lichaam weer zijn ritme heeft gevonden. Wanneer je het niet vertrouwt, ga dan eens langs je (huis)arts. Ook een zwangerschapstest kan jou meer zekerheid bieden, indien je het vermoeden hebt van een zwangerschap.

Gemma, 19-01-2012 21:31 #15
Hoi ben nu ruim 1 jaar aan de prikpil vanaf het eerste moment al geen menstruatie gehad
wel steeds vermoede van zwangerschap kreeg allemaal rare klachten die ik herken uit mijn eerdere zwangerschappen de huisarts zei dat dat kon dus ik legde me erbij neer ik heb ook een opgeblazen buik en vaak een rommelend gevoel erin maar dat zwakt ook steeds af heb geen test gedaan vooral omdat ik denk dat het in mijn hoofd zit maar nu… ik moet 3 februari weer voor een nieuwe prikpil ronde en ben ineens ongesteld geworden ben hier erg van geschrokken want normaal is het toch niet lijkt me zeker als je al een jaar lang vanaf de eerste pil al niet meer ongesteld bent geworden om het dan nu ineens wel te zijn toch?

Samantha, 09-01-2012 14:58 #14
Ik heb een vraagje ik heb rond juli 2011 voor het laatst de prikpil genomen. Ik moest rond 12 oktober 2011 de prikpil weer halen maar ben niet gegaan. Nu ben ik voor het eerst op 4 nov 2011 ongesteld geworden voor 3 dagen. En de maand daarna ben ik ook weer precies op 4 dec 2011 ongetseld geworden ook voor 3 dagen. Het is nu inmiddels 9 Jan 2012 en ben na 4 dec niet meer ongesteld geworden. Ik heb vorige week een test gedaan. Maar er kwam negatief uit. Was het te vroeg om een test te doen? En is het normaal dat ik niet meer ongesteld ben geworden?

Klara, 28-12-2011 13:45 #13
Twee maanden geleden heb ik de prikpil laten zetten, nu sinds twee dagen heb ik vreselijk pijn aan mn borsten… kunnen de bijwerkingen van de prikpil pas na twee maanden komen of moet ik ergens anders naar op zoek gaan wat dit kan veroorzaken… verder nergens last vvan gehad qua bijwerkingen… vriendelijke groeten, klara

Ik, 18-12-2011 11:42 #12
8 jr prilpil gehad nu sinds 8 weken niet meer, hoelang kan het duren voordat de menstruatie op gang komt? is het verstandiger om nu de pil te gebruiken om weer een cycles te krijgen of maar de prikpil uitlaten werken.(heb voor anticonceptie niets meer nodig) nu al 2x een dag hele erge buikpijn aanvallen gehad… rillen rugpijn spugen vd pijn, maar nog geen menstruatie, zijn dit klachten die vaker voorkomen
heb de prikpil 8 jaar gebruikt geen menstruatie gehad. Reactie infoteur, 20-12-2011
Het rillen en spugen lijkt mij eerder een kwestie van de griep: hier komt ook vaan spierpijn bij voor. Het kan best lang duren voordat de menstruatie weer op gang komt: bij sommige vrouwen een half jaar.

Lisa, 07-12-2011 22:56 #11
Ik heb ongeveer 4 weken geleden mijn eerste prikpil gehad, en ben nu al 3 weken aan het bloeden. het is normaal van kleur en komt met kleine beetjes. moet ik mij nu zorgen gaan maken? wat kan ik het beste hier aan doen? Reactie infoteur, 20-12-2011
Door de prikpil kunnen er de eerste tijd onregelmatige bloedingen ontstaan. Wanneer je het niet vertrouwt, overleg dan even met je arts.

Kimberly, 27-11-2011 18:48 #10
Ik neem nu al 6 maand de prikpil maar dit in de eerste maand dat ik niet ongesteld word. moet ik mij nu zorgen maken of is het normaal dat de maandstonden wegblijven? Reactie infoteur, 20-12-2011
Door de prikpil ontstaat er soms de eerste tijd een onregelmatige menstruatie: deze kan wegblijven of juist verergeren. Geef het lichaam de tijd hierop te reageren.

Liesje, 21-11-2011 23:19 #9
Ik heb een 5 weken geleden mijn eerste prikpil gehad en sedertdien heb ik geslachtsgemeenschap gehad zonder condoom, verschillende keren, nu blijven mijn maandstonden uit en ben ik bang dat ik zwanger ben geworden. Kan het zijn dat mijn maandstonden uitblijven door de prikpil of moet ik me echt zorgen maken? Reactie infoteur, 22-11-2011
Dit kan inderdaad langere tijd uitblijven, ook kan je last krijgen van tussentijdse bloedingen.

Monica, 23-09-2011 18:25 #8
Nee, ik heb nog geen menstruatie gehad, maar gisteren was ik erg niet lekker, snachts heb ik heel erg buik pijn, rug pijn en misselijk gehad maar nog steeds geen menstruatie.

Monica, 22-09-2011 22:57 #7
Hoi, ik ben gestopt met prikpil, ik heb de prikpil twee jaar gebruikt. Ik ben 2 maanden geleden mijn laaste shot gehad. Nu heb ik erg veel last van pijnlijke borsten, en soms pijn in mijn buik. Dit heb ik eerder nog niet zo gevoeld. Heeft iemand hier ervaring mee? Reactie infoteur, 23-09-2011
Heb je inmiddels al een menstruatie gehad na het stoppen met de prikpil?

Saskia, 09-09-2011 12:31 #6
Kan iemand mij even helpen ik heb de prikpil 1 keer gebruikt en moest in juni nieuwe shot halen ben niet meer gegaan maar ben nu 3 maanden verder en nog niet ongesteld maar ik vloei wel erg veel is dat normaal heeft iemand ervaring? Reactie infoteur, 19-09-2011
Door gebruik van de prikpil, maar ook de gewone pil, kan de menstruele cylcus enige tijd uitblijven, Ook wanneer er gestopt is met het gebruik van deze middelen.

Ivanka, 04-09-2011 16:05 #5
Ik gebruik al een hele tijd de prikpil. Ik vind het als ik vrij vaak fijn om condoom te gebruiken, echt voor alle zekerheid. Maar nu is het er laatst van gekomen dat we condoom vergeten waren en het toch hebben gedaan (wat echt heel stom is). Natuurlijk kan ik zeggen: mij overkomt het niet dat ik zwanger raak, want ik heb de prikpil. Maar ja, dat denken 300 vrouwen en toch wordt van die 300 er toch 1 zwanger, die dat natuurlijk ook gedacht heeft. Wanneer kan ik het beste een zwangerschapstest gebruiken? Want volgens mij moet je zo'n ding vlak voor de menstruatie gebruiken, die bij mij uitblijft dankzij de prikpil. Hoe weet ik dan wanneer ik de zwangerschapstest het beste kan gebruiken? Reactie infoteur, 04-09-2011
Om het ruim te nemen: 17 tot 20 dagen nadat je gevreeën hebt.

Melissa M., 18-06-2011 01:02 #4
Ik heb nu ongeveer 1 week geleden mijn eerste prikpil gehad.
Maar nu voel ik me constant down terwijl er niks is.
Ook voel ik weinig tot niks meer van het vrijen met mijn vriend (van de penetratie dan) terwijl ik dat eerst heel sterk en fijn voelde.
Kan dit door de prikpil komen? Reactie infoteur, 05-07-2011
Moeilijk te zeggen, Melissa. Het kan natuurlijk ook komen doordat je je niet lekker voelt en dit op toevalligheden lijkt. Maar het beste is om dit met je eigen huisarts te bespreken indien de klachten langer dan 2 weken aanhouden.

Esmee Barto, 31-03-2011 19:51 #3
Ik ben gestopt met de prikpil na 2 jaar gebruik. Nu weer aan de prikpil met een half jaar der tussen nu ben ik al bijna 4 weken aan het bloeden. (het was eerst donker bloed en een beetje bruinig maar later normaal rood.) En heb last van buikpijn die ik niet kan linken aan menstruatiepijnen. Wat adviseert u mij? Reactie infoteur, 31-03-2011
Een bloeding van vier weken is wel erg lang, ik zou toch maar even langs de huisarts gaan hiermee. Sterkte!

Melissa, 22-12-2010 21:11 #2
Sinds 3 maanden ben ik aan de normale pil begonnen, voordat ik eraan begon wist ik gewoon dat ik hem vaak zou gaan vergeten, nu ben ik met mijn laatste strip bezig, en ik ben gewoon de helft vergeten, ik denk dat het het beste voor mij is dan om de prikpil te nemen toch? Reactie infoteur, 26-12-2010
Waarom begin je aan de pil als je weet dat je hem gaat vergeten? Op deze manier is de pil zeer onbetrouwbaar. Voor jou zou de prikpil inderdaad meer uitkomst bieden.

Ramona, 26-09-2010 19:14 #1
Een maand geleden kreeg ik voor het eerst de prik pil, en ik vind het echt maar niks, ik ben af en toe erg gevoelig en misselijk, moe en depressief sinds de prikpil dus ik raad het iedere vrouw af! Begin er niet aan! Reactie infoteur, 27-09-2010
Net als bij de gewone pil reageert de ene vrouw er heftiger op dan de andere. Het is een kewestie van uitproberen wat er het beste bij jou past.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 65
Medische informatie…
Schrijf mee!