InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alles over de prikpil

Alles over de prikpil

De prikpil is een injectie die je eens per drie maanden laat zetten. Hiermee ben je de gehele periode beschermd tegen zwangerschap. Je hoeft zelf dus nergens aan te denken en het is heel betrouwbaar.

Wat is de prikpil?

Hoe ziet de prikpil eruit?

De prikpil ziet eruit als een standaard injectienaald.

Hoe werkt de prikpil?

Elke drie maanden laat je door de huisarts de injectie zitten. Dit gebeurt in een spier, meestal de bil maar het kan ook in been of arm. De prikpil werkt met progestageen. Dit wordt in de drie maanden langzaam afgegeven in je lichaam. Door het ontbreken van het hormoon oestrogeen is je menstruatie niet regelbaar. Dit is natuurlijk wel prettig voor mensen die slecht tegen hormonen kunnen.

Word ik nog ongesteld?

Ja, je kan nog ongesteld worden. Dit is wel onregelmatig. Na verloop van tijd wordt een deel van de vrouwen helemaal niet meer ongesteld, dit is niet schadelijk. In de eerste drie maanden kan 'spotting' voorkomen: dit zijn constante kleine beetjes bloedverlies.

Bijwerkingen van de prikpil

Er zijn een aantal bekende bijwerkingen van de prikpil, zoals:
  • Hoofdpijn of duizeligheid
  • Vocht vasthouden
  • Vaginale afscheiding
  • Gewichtstoename
  • Stemmingswisselingen

Verder zijn er nog een aantal andere bijwerkingen maar die komen aanzienlijk minder vaak voor. Je kan de prikpil onder bepaalde omstandigheden niet gebruiken. Meldt medische klachten, huidige of die uit het verleden, altijd bij de arts. Neem ook contact op met de huisarts als je na de behandeling last krijgt van onverklaarbare spierpijnen en/of rode huidvlekken, of bij andere plotselinge veranderen in je lichaam.

Veelgestelde vragen over de hormonale pleister

Mag ik borstvoeding geven tijdens gebruik?

Ja, dat kan, het is volkomen veilig.

Wanneer kan ik het beste met de prikpil beginnen?

Doe dit bij voorkeur tijdens je menstruatie. Op die manier weet je zeker dat je niet zwanger bent voordat je begint.

Kan ik snel zwanger raken als ik stop?

Nee, dit kan niet. Bij de prikpil kan het tot een jaar duren voor de vruchtbaarheid weer is hersteld. Wil je graag op korte termijn zwanger raken, kies dan liever een ander voorbehoedsmiddel.

Ik word niet ongesteld, kan ik zwanger zijn?

Nee, dit kan in principe niet. Het komt vaker voor dat de menstruatie geheel uitblijft.

Lees verder

© 2011 - 2019 Danibanani, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1883/prikpil
  • http://www.anticonceptie.nl/Contraceptivechoices/Quarterly/index.asp

Reageer op het artikel "Alles over de prikpil"

Reactie

Britta, 28-01-2013 16:48 #1
Ik heb de prikpil nu 3x gehad en geen last gehad van ongesteldheid of kleine beetjes bloed verlies. nu heb ik dit wel is dit erg?

Infoteur: Danibanani
Gepubliceerd: 28-06-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!