InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alles over Implanon

Alles over Implanon

Implanon is een klein staafje wat onder je huid wordt ingebracht. Je hoeft daarna 3 jaar lang niet meer aan je anticonceptie te denken. Is dit dan het gemakkelijkste anticonceptiemiddel of kleven er ook nadelen aan?

Wat is Implanon?

Hoe ziet Implanon eruit?

De Implanon is een staafje met een lengte van 4 cm. en is 2 mm. dik. Het heeft ongeveer het formaat van een lucifer, maar het is buigzaam. Voor het inbrengen zit het staafje in een wegwerpinserter.

Hoe werkt Implanon?

Implanon is een zogenaamd 'progestageen-alleen'-voorbehoedsmiddel. De werkzame stof is het hormoon etonogestrel. Dit betekent dat oestrogenen, een ander soort hormonen, ontbreken, waardoor de menstruatie niet controleerbaar is. Het staafje wordt door een (huis)arts in de bovenarm via een naald ingebracht. Dit gebeurt onder een locale verdoving. Als je al hormonale anticonceptie gebruikt kan dit op elk moment; anders moet het tijdens je menstruatie. Implanon geeft vervolgens 3 jaar lang het hormoon af waardoor je bent beschermd tegen zwangerschap. Na 3 jaar moet hij vervangen worden. In het geval van overgewicht kan uw arts adviseren om het eerder te vervangen.

Word ik nog ongesteld?

De eerste 3 tot 6 maanden hebben de meeste vrouwen sowieso last van licht bloedverlies. Daarna wordt een meerderheid nauwelijks of helemaal niet ongesteld. Sommige vrouwen krijgen echter juist meer last van hun menstruaties: ze bloeden heviger en regelmatiger.

Bijwerkingen van Implanon

Implanon kent een aantal veelvoorkomende bijwerkingen. Deze zijn onder andere:
  • Hoofdpijn
  • Acne
  • Toename in gewicht
  • Pijnlijke borsten
  • Vaginale ontsteking

Verder zijn er nog andere, minder vaak voorkomende bijwerkingen, waaronder buikpijn, neerslachtigheid, of vermoeidheid. Als je na inbreng van de Implanon veranderingen merkt in je fysieke en/of emotionele toestand en deze blijven langere tijd bestaan, overleg dan altijd met je arts. Soms mag je de Implanon niet gebruiken. Dit is bijvoorbeeld het geval als je trombose hebt of bij leveraandoeningen. Meldt medische aandoeningen altijd bij de arts voor het inbrengen.

Veelgestelde vragen over Implanon

De Implanon is ingebracht maar ik kan hem niet voelen of zien.

Als het staafje correct is ingebracht moet je deze zien en voelen in de bovenarm. Is dit niet het geval, laat dan altijd controleren of de Implanon op zijn plek zit. Dit kan door middel van een echo of eventueel een MRI in het ziekenhuis. Gebruik een extra voorbehoedsmiddel tot je zeker weet dat het staafje nog in je arm zit.

Kan ik snel zwanger worden als ik stop met de Implanon?

Ja, dit kan. Na verwijdering keert de vruchtbaarheid meestal snel weer terug.

Ik word niet meer ongesteld, kan ik zwanger zijn?

Bij gebruik van Implanon gebeurt het vaak dat vrouwen niet meer ongesteld worden. Als je de Implanon voelt of ziet in je arm, en hij zit er korter dan 3 jaar, is het in principe niet mogelijk dat je zwanger bent.

Hoe betrouwbaar is Implanon?

Bij correct gebruik is de Implanon het meest betrouwbare anticonceptiemiddel. In het verleden zijn er een aantal vrouwen zwanger geraakt ondanks gebruik van de Implanon. Dit bleek vooral te wijten aan gebrek aan kennis van de artsen, waardoor het implantaat verkeerd werd geplaatst. Controleer regelmatig of je het staafje nog ziet of voelt zitten. Is dit niet het geval, neem dan zo snel mogelijk contact op met een arts.

Lees verder

© 2011 - 2020 Danibanani, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
VoorbehoedsmiddelenVoorbehoedsmiddelenEr zijn veel verschillende voorbehoedsmiddelen, met elk zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je daarom een opsomming va…
De pil: Is een stopweek nodig?Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te…
Zwanger worden: stoppen met anticonceptieZwanger worden: stoppen met anticonceptieWanneer je zwanger worden wilt, is stoppen met de anticonceptie uiteraard een eerste stap. Met sommige voorbehoedsmiddel…
Een paar soorten voorbehoedsmiddelenVoorbehoedsmiddelen, ze zijn er tegenwoordig in heel veel verschillende soorten en maten. Verschillend zijn ze zeker maa…
Morning-aftermethodenDe beste manier op zwangerschap te voorkomen is de pil en het condoom gecombineerd gebruiken. Zo ben je beschermd tegen…
Bronnen en referenties
  • http://www.anticonceptie-online.nl/implanon.htm
  • http://www.implanon-usa.com/en/consumer/about-it/q-and-a/index.asp
  • http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h106801.pdf

Reageer op het artikel "Alles over Implanon"

Reacties

Anne, 14-03-2016 11:35 #2
Als je staafje erin wordt gebracht mag je die zelfde dag dan nog sporten? En na hoelange tijd mag je dan weer sporten?

Matthijssen, 04-09-2014 09:29 #1
Zojuist is er bij mijn vrouw een poging gedaan door een zeer ervaren en goed getrainde arts. Het implantaat bleek te zijn blijven zitten in het geblokkeerde inbrengapparaat, zo lijkt het. Dankzij de check van de arts weten we dat het implantaat er niet inzit.

Resultaat : gat van 4 cm lang, rond 3 mm in de arm, en 130 euro lichter.
--> Medisch falen, ook met het vernieuwde type. Gevaarlijk in vele opzichten dus.
Over bijwerkingen anders dan open geboorde armen hoeven we ons gelukkig geen zorgen te maken. :(

Infoteur: Danibanani
Gepubliceerd: 26-06-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!