InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De pil: Is een stopweek nodig?

De pil: Is een stopweek nodig?

Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te raken. Bij de meeste mensen is bekend dat mensen die de pil slikken een stopweek hebben. In dit artikel staat meer informatie over de stopweek.

De pil

De meest gebruikte vorm van anticonceptie in Nederland is de pil. Er zijn vele verschillende pillen, de ene is zwaarder dan de andere pil en ook de bijwerkingen zijn verschillend. De pil is te verkrijgen op doktersrecept. Aan de hand van de reden die u opgeeft voor het gebruik van de pil, schrijft de dokter u een pil voor die bij u past.

Wat is een stopweek?

De pil slikt u normaal gesproken 21 dagen, er zitten ook 21 pillen in een strip. Na het slikken van de 21 pillen heeft u normaal gesproken een stopweek, een week dat u dus geen pil slikt. In deze week wordt u ongesteld. Met de pil bent u 99% verzekerd dat u niet zwanger raakt, mits goed gebruik.

Wat verstaat men onder goed gebruik van de pil?

De pil verzekert u voor 99% dat u niet zwanger raakt, mits u de pil juist gebruikt. Wat valt er precies onder juist gebruik van de pil? Hieronder staat een lijstje opgenoemd met tips om de pil juist te gebruiken.

  • Slik de pil elke dag, vergeet de pil nooit.
  • Slik de pil elke dag rond dezelfde tijd.
  • Als u net de pil heeft geslikt en u moet braken, pak dan voor de zekerheid een nieuwe pil.
  • De pil werkt niet met antibiotica, u bent dus niet beschermd en kan zwanger raken de hele strip lang.

Waarvoor is een stopweek bedoeld?

De stopweek is de week waarin u ongesteld wordt. Vroeger was er veel strijd tegen anticonceptiemiddelen, tegenwoordig is het heel normaal om anticonceptiemiddelen te gebruiken. Om 'het kwaad' van de pil nog enigszins te sussen bedachten onderzoekers een stopweek, zo bleef de vrouw elke maand ongesteld worden. Ook is de stopweek handig omdat u dan zeker bent dat u niet zwanger bent geraakt, u wordt immers ongesteld. Dit geeft in veel gevallen aan dat u niet zwanger bent. Lange tijd heeft men niet geweten of het nu goed of slecht is om de pil door te slikken, vaak werd het mensen afgeraden.

Is de stopweek nodig?

Onderzoek heeft uitgewezen dat de pil doorslikken geen problemen oplevert. U kunt als u wil jaren lang de pil doorslikken zonder gevolgen. De stopweek is dus niet nodig en is vroeger ingevoerd om draagvlak te creëren wat betreft het gebruik van de pil. U kunt dus probleemloos de pil doorslikken, dit voorkomt bij veel vrouwen een hoop hoofd- en buikpijn.
© 2011 - 2019 Dobel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De pil: Is een stopweek nodig?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 14-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!