De ontwikkeling van je baby; 13 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 13 weken zwanger Week 13 luidt het tweede trimester van een zwangerschap in. De baby kan vrij rondbewegen (in het vruchtwater) en ook het hoofdje, de handjes en de beentjes kunnen goed bewegen. Vanaf week 13 nemen kwaaltjes tijdens een zwangerschap vaak af. Lees in dit artikel alles over de dertiende week van een zwangerschap.

Groeien

Hoewel de baby de afgelopen weken al flink is gegroeid, zal het de komende weken nog sneller sneller groeien. De lengte van een ongeboren baby met 13 weken is zo'n 8 centimeter. De baby weegt ongeveer 30 gram, en de placenta weegt vrijwel net zo zwaar. De baarmoeder van een 13 weken zwangere vrouw is ongeveer zo groot als een vuist, en zal voor een klein buikje zorgen. Er komt steeds meer vruchtwater in de baarmoeder, waarin de baby lekker kan bewegen. Het vruchtwater zorgt o.a. voor een gelijkmatige groei en zorgt dat de baby veilig in de buik zit bij bijvoorbeeld stoten. De ingewanden van de baby gaan in week 13 van de navelstreng naar het buikje van de baby, en alle 20 tandjes zijn gevormd.

Lekker slapen

Tijdens de zwangerschap kan een zwangere vrouw problemen ervaren met het slapen. Zo kan een zwangere vrouw soms moeilijk in slaap komen (bijvoorbeeld door het vele piekeren), 's nachts steeds naar het toilet moeten of last hebben van (enge) dromen. Te weinig slaap of onderbroken nachten kunnen erg vervelend zijn, zeker wanneer iemand de volgende dag weer naar het werk moet. Slaapproblemen kunnen ontstaan door hormonen, maar ook door spanning en stress rondom de zwangerschap. Zo kan een zwangere vrouw (onbewust) erg bezig zijn met de zwangerschap door dit te verwerken in haar dromen. Toch hebben piekeren en dromen ook een positieve functie: ze zorgen ervoor dat bepaalde angsten/gedachten/emoties een plekje krijgen en verwerkt worden. Lees meer over dromen tijdens de zwangerschap door hier te klikken.

Kraamzorg

Rond de dertiende week (dit kan ook iets eerder of later zijn) is het tijd om na te denken over de kraamzorg. Kraamzorg is in Nederland niet verplicht, maar voor veel jonge moeders is het wel heel erg handig. Voordat een zwangere vrouw kraamzorg aanvraagt is het handig om te bepalen welke kraamzorginstellingen (gedeeltelijk) vergoed worden door de zorgverzekering; soms worden namelijk niet alle instellingen 'goedgekeurd' door de zorgverzekering. Overigens betaalt een zwangere vrouw zelf een deel van de kraamzorg; dit komt neer op zo'n 4 euro (netto) per uur.

Jij in de dertiende week

Grote kans dat je 'gewone' broeken in de dertiende week echt niet meer lekker zitten. Tijd dus om positiekleding te kopen (of te lenen). Misschien nemen typische zwangerschapskwaaltjes als misselijkheid en vermoeidheid in de dertiende week wat af en voel je je iets fitter; dit is erg fijn. Soms duurt het echter nog even voordat kwaaltjes afnemen. Omdat je baarmoeder nu zo groot is als een vuist, kun je misschien al iets zien van een zwangerschapsbuikje. Probeer er van te genieten; er zit echt een kindje in je buik!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.trotsemoeders.nl

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 14-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!