De ontwikkeling van je baby; 12 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 12 weken zwanger In week 12 van een zwangerschap bereikt een zwangere vrouw haar eerste mijlpaal; de meest cruciale weken zijn voorbij, en de baby is in 'aanleg' zo goed als klaar. De belangrijkste organen van een baby zijn gevormd, en de kans op een miskraam is na de twaalfde week aanzienlijk kleiner. Lees in dit artikel alles over de twaalfde week van een zwangerschap.

Gezicht

Met 12 weken weegt een ongeboren kindje zo'n 20 gram en is bijna 7 centimeter groot. De meest belangrijke organen zijn gevormd, en de baby is in aanleg zo goed als 'af'. In week 12 verandert vooral het gezicht van een baby. Tot nog toe was de verhouding van het gezicht ten opzichte van het lichaam erg groot (ongeveer net zo groot). De ogen van een baby gaan nu wat dichter bij elkaar staan, en ook de oren komen op de juiste plek te staan. De baby kan ook steeds beter het hoofdje optillen; een hele prestatie! De hersentjes van de baby zijn flink gegroeid en het reuk- en gehoororgaan ontwikkelen zich.

Prenatale testen

Hoewel zwangere vrouwen rond week 10 een eerste echo krijgen, is hierop nog niet te zien of de baby helemaal gezond is. Er is wel te zien of het kleine hartje klopt en er zijn een aantal andere dingen op te zien. Wanneer er een vermoeden bestaat van een bepaalde afwijking of wanneer er bepaalde erfelijke afwijkingen in de familie zijn, kan een vrouw een aantal prenatale testen ondergaan. Twee 'belangrijke' testen die gedaan kunnen worden zijn een 'vruchtwaterpunctie' en een 'vlokkentest'. Het doel van dergelijke testen is om chromosale afwijkingen bij het kindje te ontdekken. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden of het kindje het syndroom van Down heeft. Naast een vruchtwaterpunctie en vlokkentest wordt tegenwoordig ook wel 'de combinatietest' afgenomen. Er wordt dan rond week 12 een echo afgenomen én een bloedtest. De uitslag van een prenatale test (welke ook) wordt altijd gegeven met een kansberekening; bijvoorbeeld: 'er is een kans van 1 op 300 dat dit kindje het syndroom van Down heeft'. Prenataal testen is absoluut niet verplicht. Er is een mogelijkheid toe, maar het is niet noodzakelijk.

Gewicht tijdens de zwangerschap

Vanaf week 12 beginnen veel zwangere vrouwen te 'groeien'. De baby wordt zwaarder en groter, maar ook het lichaam van een vrouw verandert. Gemiddeld komt een vrouw zo'n 12 kilo aan tijdens de zwangerschap, maar dit kan ook iets meer of minder zijn. De gewichtstoename hangt heel erg samen met het startgewicht van een vrouw. Zo kan 12 kilo voor een vrouw met overgewicht veel zijn, terwijl dit voor een vrouw die niet zoveel weegt weer te weinig kan zijn. Soms houdt de verloskundige bij hoeveel een zwangere vrouw tijdens haar zwangerschap in gewicht aankomt.

Jij in de twaalfde week

Een klein 'zwangerschapsbuikje' is nu vast zichtbaar. Omdat er in de 12e week een 'mijlpaal' bereikt is (de kans op een miskraam is veel kleiner) kun je je behoorlijk opgelucht voelen. Vanaf deze week kunnen zwangerschapskwaaltjes iets afnemen, maar meestal gebeurt dit nog iets later. Misschien ben je al een aantal kilo's aangekomen, of nog helemaal niets; probeer in ieder geval goed op je voeding te letten. Dit houdt in: eet niet teveel, maar ook niet te weinig. Gezond en genoeg eten is tijdens de zwangerschap zeer belangrijk, ongeacht hoeveel kilo's je aankomt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Egor105, Pixabay
  • www.vroedvrouwen.nl

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 13-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!