De ontwikkeling van je baby; 20 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 20 weken zwanger Week 20 is in een aantal opzichten een belangrijke week voor zwangere vrouwen. Niet alleen krijgen de meeste zwangere vrouwen rond week 20 de '20-weken echo', ook luidt week 20 de tweede helft van de zwangerschap in. Lees in dit artikel alles over de twintigste week van een zwangerschap.

Drukke baby

In week 20 is een baby al ongeveer 25 centimeter lang, en weegt zo'n 320 gram. Opvallend is dat de baby in lengte gedurende de komende 20 weken zal verdubbelen, terwijl het bij de geboorte wel tot 10 keer zwaarder zal wegen! Bij de 20-weken echo kan vrij exact worden gekeken hoe groot en zwaar de baby is. Een baby in week 20 beweegt wel zo'n 200 keer per dag. Veel zwangere vrouwen voelen in week 20 echt al 'iets' bewegen, zeker wanneer het een tweede of volgende zwangerschap is. De baby wordt de komende weken nóg actiever. Aan het einde van de zwangerschap neemt de activiteit juist weer af, omdat de baby minder ruimte heeft in de buik.

20-weken echo

Bijna alle zwangere vrouwen ondergaan een 20-weken echo. De 20-weken echo is een prénatale screening, waarbij gekeken wordt of het kindje gezond is. Zo wordt bijvoorbeeld naar het ruggetje en het hartje van de baby gekeken. Hoewel het hartje van een baby van 20 weken slechts zo groot is als 5 cent, kan een echoscopist(e) op een aantal punten al heel goed zien of er geen afwijkingen te zien zijn. Bij een gezond kind zijn bijvoorbeeld heel duidelijk 4 hartkamers te zien. Een 20-weken echo kan voor sommige vrouwen best spannend zijn, zeker wanneer er bepaalde erfelijke afwijkingen in de familie zitten. Toch kan er met bepaalde afwijkingen veel worden gedaan. Wanneer bekend wordt dat een kindje mogelijk een afwijking bij het hartje heeft, kan hier bijvoorbeeld vlot op ingespeeld worden bij de geboorte. Hoewel de 20-weken echo vergoed wordt, is het niet verplicht om een 20-weken echo te maken. De 20-weken echo moet echt worden gezien als een medisch 'onderzoek', en niet zozeer als een pretecho. Toch vinden veel zwangere vrouwen het fijn om hun kindje weer eens te 'zien' tijdens de 20-weken echo.

Het geslacht van de baby

Meestal is bij de 20-weken echo te zien of het om een jongen of meisje gaat. Toch is het niet altijd precies te zien; een echoscopist kan daarom nooit met 100% zekerheid vaststellen om welk geslacht het gaat (er is een kans van ongeveer 1 op 2000 dat het verkeerd wordt ingeschat).

Jij in de twintigste week

Gefeliciteerd! Je bent op de helft van je zwangerschap aangekomen; weer een mijlpaal. Rond week 20 zul je, als je hier voor kiest, een 20-weken echo krijgen. Het kan heel mooi zijn om je baby opnieuw op een scherm te zien. Soms krijgen zwangere vrouwen een extra uitgebreide 20-weken echo, bijvoorbeeld wanneer er erfelijke afwijkingen in de familie zijn. Dan is het soms ook mogelijk om het kindje in 3d te zien. Hoewel een 20-weken echo best even spannend kan zijn, is het ook belangrijk er van te genieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 03-09-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!