De ontwikkeling van je baby; 21 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 21 weken zwanger Vanaf week 21 zal de baby flink in gewicht gaan groeien; dit geldt dus ook voor een zwangere vrouw. De buik wordt dan ook steeds groter. Een ongeboren baby weegt in week 21 zo'n 380 gram, en is ongeveer 27 centimeter lang. Lees in dit artikel alles over de eenentwintigste week van een zwangerschap.

Oei, ik groei!

In de tweede helft van een zwangerschap begint een baby flink te groeien. Vanaf week 20 tot aan het einde van een zwangerschap wordt de baby zelfs zo'n tien keer zwaarder. Wat betreft de lengte gaat dit lang zo snel niet; in week 21 is de baby namelijk al zo'n 27 centimeter lang. De huid van een baby in week 21 wordt steeds minder doorzichtig; de bloedvaten e.d. zijn dus steeds minder te zien vanaf de buitenkant. De baby zal voor een zwangere vrouw steeds beter te voelen zijn, aangezien het alle ruimte heeft om zich te bewegen. Zelfs de spieren in het gezicht bewegen; de baby is flink aan het oefenen.

Fabeltjes

Omtrent zwangerschap en bevalling bestaan veel fabeltjes. Zwangere vrouwen kunnen soms best wat onzeker worden van alle fabeltjes en verhalen die rondgaan, maar natuurlijk kan het ook leuk zijn om er het één en ander over te horen of lezen. Hier een aantal bekende fabeltjes op een rij:
  • Draagt een zwangere vrouw de buik naar voren, dan wordt het een jongetje. Wordt ze over het 'geheel' dikker, dan krijgt ze een meisje.
  • Seks tijdens de zwangerschap kan gevaarlijk zijn.
  • Je moet 'eten voor twee' tijdens de zwangerschap
  • Je mag tijdens de zwangerschap geen haarverf gebruiken
  • Je mag tijdens de zwangerschap niet naar de sauna

Er zijn nog 101 fabeltjes te bedenken die over een zwangerschap bestaan. Veel ervan hebben te maken met de voorspelling of de baby een jongen of meisje wordt, of over wat zwangere vrouwen wel mogen eten en drinken.

Rugpijn

Doordat de baby vanaf week 21 flink begint te groeien, kunnen zwangere vrouwen last krijgen van rugpijn. De rugpijn kan soms simpelweg verholpen worden door op een juiste manier te tillen (of minder of niet te tillen), maar soms kan het lastig zijn om rugpijn helemaal te verhelpen. Vrouwen die veel last houden van rugpijn tijdens de zwangerschap, kunnen een fysiotherapeut bezoeken.

Jij in de eenentwintigste week

De komende weken zal je buik flink gaan groeien, en zul je je kind steeds beter kunnen voelen. Hoewel de bewegingen als prettig kunnen worden ervaren, kan het ook best 'vreemd' zijn om opeens van alles in je buik te voelen. Het is misschien nog lastig voor te stellen wat voor een wezentje er in je buik zit. Pas na de bevalling zal duidelijk worden wat voor persoontje er in je buik zit. De 20-weken echo kan je helpen om iets beter een 'beeld' te krijgen van je baby.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greyerbaby, Pixabay
  • www.agisweb.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 15-03-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!