De ontwikkeling van je baby; 19 weken zwanger

In week 19 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 250 gram, en is ongeveer 22 centimeter lang. Binnenkort zal de 20-weken echo plaatsvinden, en dat kan best even spannend zijn. De kleine, dunne haartjes op het lichaam van de baby maken plaats voor 'echte' haren. Lees in dit artikel alles over de negentiende week van een zwangerschap.
Bron: Ferrylodge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Ferrylodge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Zintuigen

Hoe klein ook, de zintuigen van een ongeboren baby in week 19 zijn zich in een enorm tempo aan het ontwikkelen. Dit betekent dat een baby al geluiden kan opvangen van buiten de buik. Ook zijn de oren nu op hun definitieve plaats gegroeid. De melktandjes van een baby zijn al gevormd, en in week 19 wordt ook een aanleg gemaakt voor het volwassen gebit. Tot week 19 was de huid van een baby bedekt met kleine, dunne 'donshaartjes'. Deze haartjes worden nu vervangen door 'echte' haren die ook aanwezig zullen zijn wanneer de baby geboren wordt. De haartjes op het hoofd en bijvoorbeeld de wenkbrauwhaartjes beginnen dus te groeien. In week 19 weegt een baby zo'n 250 gram en is een centimeter of 22.

Honger!

Door alle veranderingen in het lichaam van een zwangere vrouw kan haar eetlust enorm veranderen. Meestal is het zo dat zwangere vrouwen in het tweede stadium van de zwangerschap meer trek krijgen en dus een verhoogde eetlust hebben. Hoewel zwangere vrouwen soms trek kunnen hebben in specifieke producten als snoep, patat of pasta, is het aan te raden om gezond te (blijven) eten. Maar natuurlijk is het niet erg om af en toe iets lekkers te nemen. De gewichtstoename is voor veel zwangere vrouwen in het tweede stadium van de zwangerschap het grootst. Soms kan het zijn dat zwangere vrouwen juist minder zin hebben in eten. Bijvoorbeeld doordat ze kortademig zijn, of omdat bepaalde producten ze tegenstaan. Het is dan aan te raden om verspreid over de dag kleinere porties te eten.

Babynamen

Met de 20-weken echo in zicht (en anders ook) kan het leuk zijn om na te denken over geschikte babynamen. Een naam uitkiezen is een heel persoonlijke zaak; neem er daarom de tijd voor. Op internet zijn veel registers met babynamen te vinden, maar ook bestaan er speciale boekjes met namen. Naast een roepnaam kiezen sommige stellen er ook voor om hun kind te vernoemen. Klik hier om een aantal bijzondere (rare) baby- en kindernamen te lezen.

Jij in de negentiende week

Binnenkort zul je een 'ontmoeting' hebben met het mini-mensje in je buik. Zie je erg uit naar de 20-weken echo? Of vind je het spannend? Het is aan te raden om iemand mee te nemen naar de 20-weken echo (zoals je partner). Zijn jullie al bezig met het uitkiezen van een leuke naam voor de baby? Een babynamenregister kan je een beetje op weg helpen. Soms werkt het echter juist verwarrend en kun je door de bomen het bos niet meer zien. Een tip: schrijf op een blaadje alle namen die mogelijk geschikt zouden kunnen zijn. Bekijk het blaadje de komende tijd, en bedenk of een bepaalde naam nog steeds leuk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 01-09-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!