De ontwikkeling van je baby; 29 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 29 weken zwanger In week 29 weegt een ongeboren baby zo'n 1100 gram, en is bijna 37 centimeter lang. De hersenen van de baby zijn inmiddels zo ver ontwikkeld, dat ze het lichaam zelf kunnen 'aansturen'. De huid van de baby wordt steeds gladder en minder rood. Lees in dit artikel alles over de negenentwintigste week van een zwangerschap.

Huid en hersenen

Hoewel de baby al een aantal weken levensvatbaar is, kunnen de hersenen van de baby in week 29 het lichaam voor het grootste deel zelf aansturen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de hersenen de lichaamstemperatuur kunnen 'regelen', maar bijvoorbeeld ook dat de ademhaling aangestuurd wordt. De levensvatbaarheid wordt dus met de week groter. In week 29 is een baby zo'n 37 centimeter lang, en weegt rond de 1100 gram. Toch zal de ene baby nu minder snel groeien in gewicht dan de andere. De huid van de baby wordt steeds gladder, en minder rood. Uiteindelijk zal de baby bij geboorte een mooie, rose kleur hebben. Een baby in week 29 heeft vaak nog voldoende ruimte om veel te bewegen in de buik. De bewegingen kunnen steeds heftiger, en soms zelfs onplezierig worden. Over een aantal weken zal de ruimte afnemen, en de baby minder voelbaar zijn.

Gezonde voeding

Omdat de baby in het laatste trimester van de zwangerschap het meest zal toenemen in gewicht, is het belangrijk dat een zwangere vrouw goed en gezond eet. Een zwangere vrouw kan in het laatste trimester (weer) een grote eetlust krijgen. Voldoende vitaminen en mineralen zijn voor de baby belangrijk. Deze zijn te vinden in 'gezonde' producten als brood, pasta, groente, vis, vlees, fruit enzovoorts. Hier mag dan ook vrij veel van gegeten worden. Voor tips over gezonde voeding tijdens de zwangerschap kan het voedingscentrum worden geraadpleegd (www.voedingscentrum.nl). Sommige vrouwen kiezen ervoor om (zwangerschaps)vitaminen te slikken. Dit is in principe niet nodig, maar kan in sommige gevallen wel handig zijn. Bijvoorbeeld omdat de eetlust juist verminderd door brandend maagzuur, of doordat de baby erg 'hoog' zit. Even overleggen met de verloskundige over gezonde voeding kan geen kwaad.

Spataderen

Een minder leuke bijkomst van een zwangerschap, is voor sommige zwangere vrouwen de 'komst' van spataderen. Spataderen kunnen erfelijk zijn, en worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de verhoogde druk van organen op de aderen. Spataderen komen vaker voor bij vrouwen die al meer kinderen hebben gehad. Voldoende rust, voldoende bewegen, met de benen omhoog zitten en geen nauwsluitende broeken dragen kunnen spataderen helpen voorkomen.

Jij in de negenentwintigste week

Brandend maagzuur of een benauwd gevoel kan je eetlust behoorlijk wegnemen. Besef wel dat gezonde voeding in het laatste trimester van je zwangerschap erg belangrijk is voor je baby. Je baby zal de komende weken namelijk nog zo'n 2 tot 3 kilo aankomen! Heb je veel klachten bij het eten, probeer dan gedurende de dag wat kleinere porties te eten. En sla vooral de ongezonde tussendoortjes over; maar neem een boterham of een stuk fruit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!