De ontwikkeling van je baby; 30 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 30 weken zwanger In week 30 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 1300 gram, en is zo'n 38 centimeter lang. Hoewel de baby nog vrij goed kan bewegen in de buik, zal het steeds vaker een 'voorkeurspositie' aannemen. Meestal is dit met het hoofdje naar beneden. Lees in dit artikel alles over de dertigste week van een zwangerschap.

Een echte baby

In week 30 is echt alles aan de baby helemaal 'af'. Wel is het gewicht nog laag voor een geboorte, en ook de weerstand zal de komende weken nog sterk toenemen. Over een week of 10 zal de baby helemaal klaar zijn om geboren te worden. Slechts zo'n twee procent van alle baby's worden precies op de uitgerekende datum geboren; grote kans dus dat een zwangere vrouw eerder bevalt of overtijd raakt. De donshaartjes op het lichaam van de baby maken een begin met het loslaten; ze zijn overbodig geworden. Een zachte, rose huid komt tevoorschijn. De donshaartjes komen voor een deel in de darmen van de baby terecht, en trainen deze. In week 30 weegt een baby ongeveer 1300 gram, en is zo'n 38 centimeter lang. Een complete, maar wel kleine, uk dus!

Nare hormonen

Net als aan het begin van de zwangerschap kunnen zwangere vrouwen rond week 30 (soms wat eerder, soms later) weer behoorlijk veel last krijgen van de werking van zwangerschapshormonen. De hormonen kunnen invloed hebben op het humeur, maar bijvoorbeeld ook op het slapen. Een zwangere vrouw kan het ene moment heel blij zijn, terwijl ze het andere moment 'opeens' erg boos is. De werking van hormonen is te vergelijken met die bij een menstruatie. Hormonen zorgen er ook voor dat een zwangere vrouw de laatste week enigszins in zichzelf gekeerd raakt. Ze kan 'het overzicht' een beetje kwijtraken, vergeetachtig worden of moeite hebben zich te concentreren. Veel zwangere vrouwen krijgen (met name in de laatste tien weken van de zwangerschap) last van slaapproblemen. De slaapproblemen kunnen ontstaan door het vaak moeten plassen, dromen of piekeren. De werking van hormonen, de stemmingswisselingen en zelfs de slaapproblemen hebben vaak een positieve werking, hoewel een zwangere vrouw deze niet meteen als positief zal ervaren. De komst van een baby is een grote gebeurtenis in het leven van een vrouw (en de partner), en lichaam en geest moeten hier goed op voorbereid worden. Het vele piekeren, de dromen en het uiten van emoties zijn, leuk of niet, allemaal uitlaatkleppen voor een zwangere vrouw. Zwangere vrouwen die veel last hebben van slaapproblemen of bepaalde angsten doen er goed aan deze te bespreken met mensen in de omgeving, of bijvoorbeeld met de verloskundige. In sommige gevallen kunnen negatieve gevoelens over de zwangerschap te sterk aanwezig zijn.

Jij in de dertigste week

Hoewel maar een week verwijderd van week 29, klinkt week 30 alweer een hele stap dichterbij de naderende 'uitgerekende datum'. Vanaf week 30 beginnen veel zwangere vrouwen met 'aftellen' tot aan de bevalling. Hoewel het heel natuurlijk is om te gaan zitten wachten op de bevalling, kan het ook behoorlijk frustrerend werken. Slechts een heel klein percentage van alle vrouwen bevalt namelijk ook echt op de uitgerekende datum. Daar komt bij dat vrouwen die voor de eerste keer zwanger zijn, kans hebben om 'overtijd' te lopen. Het is daarom handig om de komende weken, indien je fit bent natuurlijk, nog het een en ander om handen te hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.babytjes.nl

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 30-09-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!