De ontwikkeling van je baby; 4 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 4 weken zwanger Aan het einde van week 4 zou je normaal gesproken ongesteld worden. Wanneer de menstruatie uitblijft, ben je zwanger. Een zwangerschapstest kan duidelijkheid geven; maar dit is in week 4 misschien nog wat vroeg. Het is ook mogelijk dat je al iets van je zwangerschap merkt of voelt. Lees in dit artikel alles over de vierde week van een zwangerschap.

Een piepklein vruchtje

Het vruchtje in de buik van een zwangere vrouw is erg klein, ongeveer slechts 1 millimeter groot. Hoewel het nog niet veel voorstelt, begint het vruchtje al een beetje vorm te krijgen (iets langwerpig) en krijgt het zogenaamde 'kiembladen'. Er ontstaat een klein zakje om het vruchtje heen die de baby in de beginfase van de zwangerschap (tot 12 weken) zal voeden. Het vruchtje is nog erg kwetsbaar, en het lichaam doet er alles aan om het zo goed mogelijk te beschermen.

Ben ik zwanger?

In deze fase van de zwangerschap stellen veel vrouwen zichzelf de vraag: 'Ben ik zwanger?' Soms zijn er duidelijke tekenen die kunnen wijzen op een zwangerschap; zoals (extreme) vermoeidheid, gespannen borsten, heel licht bloedverlies, humeurigheid, enzovoorts. Deze tekenen kunnen echter ook voorbode zijn voor een menstruatie; het is dus helemaal niet vreemd als een vrouw zich vergist en toch niet zwanger blijkt te zijn.

Zwangerschapstest

Om te bepalen of iemand zwanger is of niet, kan een zwangerschapstest worden gedaan. Zwangerschapstesten zijn er in verschillende soorten en maten; en ook de prijs kan erg variëren. De meeste zwangerschapstesten zijn vrij betrouwbaar (zo'n 99%), maar er zit een addertje onder het gras. Het hormoon (HCG) dat een zwangere vrouw aan het begin van de zwangerschap aanmaakt hoeft namelijk in de urine nog niet waarneembaar te zijn. Een test kan dan aangeven dat iemand niet zwanger is, terwijl de test te vroeg gedaan is. Het beste daarom is om pas te testen minimaal één dag na de eerste dag van de verwachte menstruatie. En soms kan er pas iets later getest worden.

De uitgerekende datum

Het vaststellen van een 'uitgerekende datum' is een vrij eenvoudige klus. De zwangerschap begint op de eerste dag van de laatste menstruatie. Wanneer daar 280 dagen bij worden geteld (dit zijn 40 weken), kan de uitgerekende datum worden vastgesteld. Wie niet precies weet wanneer de eerste dag van de laatste menstruatie plaatsvond, kan een gok doen. Bij een eerste echo kan de uitgerekende datum dan worden bijgesteld. Maar weinig vrouwen bevallen ook daadwerkelijk op de uitgerekende datum; slechts zo'n 5%. Een baby kan eerder óf later komen. Je vastpinnen op een uitgerekende datum is daarom misschien niet handig.

Jij in de vierde week

Misschien ben je erg bezig met de vraag of je zwanger bent of niet. Misschien weet je al of je zwanger bent, en ben je dolgelukkig. Maar het kan ook zijn dat je erg aan het idee van een zwangerschap moet wennen; om welke reden dan ook. Lang niet alle vrouwen ervaren het 'zwanger zijn' alsof ze op een roze wolk leven. In week 4 van de zwangerschap kun je zelfs al wat last hebben van typische 'zwangerschapskwaaltjes' als vermoeidheid en humeurigheid. Het kan goed zijn om over je zwangerschap te praten; bijvoorbeeld met je partner. En door er over te lezen kun je het een en ander te weten komen over je zwangerschap.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.mamaenzo.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Medische informatie…
Schrijf mee!