De ontwikkeling van je baby; 6 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 6 weken zwanger In de zesde week van een zwangerschap begint het vruchtje in de buik van een zwangere vrouw steeds meer de vormen van een 'echt mensje' aan te nemen. Er verschijnen kleine 'stompjes' die verderop in de zwangerschap de armen en benen van het kindje zullen vormen, en aan het einde van week 6 begint het hartje te kloppen. Lees in dit artikel alles over de zesde week van een zwangerschap.

Kikkervisje

Het kleine vruchtje in de buik van een zwangere vrouw is nu zo'n 5 millimeter groot (zoiets als een pinknagel) en begint 'menselijke vormen' te krijgen. Zo onstaan er kleine 'stompjes' die verderop in de zwangerschap de armen en benen van het kindje zullen worden. En ook het hoofdje, de nek, de oren en de ogen beginnen vorm te krijgen. Aan het einde van week 6 begint het hartje te kloppen. Het vruchtje is nu het best te vergelijken met een klein kikkervisje, of een garnaaltje. Het ziet er namelijk uit als een licht gekromd, ietwat doorzichtig, ovaal wezentje.

Bron: Melchior Meijer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: Melchior Meijer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Symptomen

Rond week 6 kunnen zwangere vrouwen last krijgen van diverse symptomen die bij een zwangerschap horen. Er zijn veel symptomen op te noemen waar zwangere vrouwen last van kunnen krijgen, zoals:
  • (extreme) vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • gespannen borsten en/of pijnlijke tepels
  • misselijkheid
  • veel afscheiding
  • buikpijn
Naast deze veel voorkomende symptomen zijn er nog veel andere symptomen te noemen die bij een zwangerschap kunnen horen. Sommige zwangere vrouwen krijgen bijvoorbeeld 'spontaan' last van rode vlekken in het gezicht of hebben plotseling veel last van jeuk. De symptomen ontstaan door de aanmaak van hormonen. Met name het HCG-hormoon veroorzaakt allerlei kwaaltjes. Wie meer wil weten over minder voorkomende kwaaltjes tijdens de zwangerschap kan er hier een artikel over lezen.

Eten en drinken tijdens de zwangerschap

Zwangere vrouwen doen er goed aan om tijdens de zwangerschap te letten op wat ze eten en drinken. Zo kunnen bepaalde etenswaren schadelijk zijn voor het ongeboren kindje. En natuurlijk is het niet handig om alcohol te nuttigen of te roken. Over het algemeen geldt: pas op met rauwe producten zoals vlees- of visproducten.

Jij in de zesde week

Waarschijnlijk begin je al 'iets' te voelen van je zwangerschap. Je kunt bijvoorbeeld 's ochtends wat misselijk zijn, of (extreem) vermoeid. Probeer voldoende te rusten en neem de tijd om na te denken (informatie op te zoeken, te praten) over je zwangerschap. Het is trouwens al mogelijk om contact op te nemen met een verloskundige(praktijk) in de plaats waar je woont. Het zal nog wel een paar weken duren voordat je er voor de eerste keer heen gaat, maar je kunt natuurlijk al wel een afspraak maken. De verloskundige zal in ieder geval van je willen weten wanneer je 'uitgerekende datum' is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Medische informatie…
Schrijf mee!