De ontwikkeling van je baby; 7 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 7 weken zwanger In de zevende week verdubbelt de lengte van een ongeboren kindje. De baby is nu ongeveer een centimeter lang en begint zich steeds meer als een 'echt mensje' te vormen. Rond de zevende week is het handig om contact op te nemen met een verloskundige(praktijk). Lees in dit artikel alles over de zevende week van een zwangerschap.

Groeien

Aan het einde van week 7 is een ongeboren baby al bijna een centimeter groot. Dat is natuurlijk nog niet zo groot, maar wel het dubbele van de grootte in week 6. De baby weegt trouwens nog helemaal niets. Het hoofdje en hartje zijn in verhouding met de rest van het lichaam erg groot en de spieren van de baby zijn zo ontwikkeld dat het nu op eigen kracht kan bewegen. De baby begint steeds iets minder op een kikkervisje te lijken; de stompjes aan de zijkanten beginnen de vorm aan te nemen van armpjes en beentjes.

Kwaaltjes

Zwangere vrouwen die tot nog toe niet veel gemerkt hebben van de zwangerschap, zullen rond de zevende week waarschijnlijk wel vaker naar het toilet moeten. De baarmoeder van een zwangere vrouw groeit in een snel tempo, en hiervoor moeten de organen plaatsmaken. Verder zijn veel zwangere vrouwen rond de zevende week erg moe. Deze vermoeidheid zal (in vlagen) blijven aanhouden ongeveer tot week 13, daarna neemt de vermoeidheid vaak iets af. Er vinden heel veel veranderingen in het lichaam van een zwangere vrouw plaats die de vermoeidheid veroorzaken. En daarnaast zijn er natuurlijk nog de hormonen die een rol spelen.

Verloskundige

Een eerste bezoek aan de verloskundige vindt meestal tussen de 9e en 12e week van de zwangerschap plaats. Tijdens een eerste bezoek zal de verloskundige zoveel mogelijk belangrijke gegevens van een zwangere vrouw willen weten. Zo zal er waarschijnlijk gevraagd worden naar de medische geschiedenis van een zwangere vrouw en die van familieleden, maar ook naar leef- en eetgewoonten. Vrouwen die voor een tweede of volgende keer zwanger zijn krijgen vaak ook vragen over vorige bevallingen en zwangerschappen. Tijdens een eerste controlebezoek is het hartje van een baby meestal nog niet te horen. De baby is simpelweg nog te klein. Het is vaak te horen vanaf een week of twaalf.

Jij in de zevende week

Zelf weet je waarschijnlijk al even dat je zwanger bent, maar je omgeving weet hier nog niets van! Dit kan soms best even lastig zijn; bijvoorbeeld als je wilt vertellen waarom je je zo moe voelt of dat je het een en ander best spannend vindt. Wat betreft symptomen kun je in de zevende week al behoorlijk misselijk zijn. Sommige vrouwen ervaren dat ze alleen in de ochtenden misselijk zijn, terwijl andere vrouwen gedurende de hele dag misselijk zijn. En natuurlijk zijn er vrouwen die helemaal niet misselijk zijn. Mocht je erg misselijk zijn en weinig binnen kunnen houden, dan kan het verstandig zijn om contact op te nemen met de verloskundige en/of je huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.babyinfo.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Medische informatie…
Schrijf mee!