De ontwikkeling van je baby; 8 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 8 weken zwanger In de achtste week van een zwangerschap worden bij een ongeboren baby de geslachtsorganen gevormd, en zal het verschil tussen een jongen of meisje zichtbaar worden. Veel zwangere vrouwen krijgen rond de achtste week al een heel klein buikje, meestal doordat de darmen naar voren worden gedrukt. Lees in dit artikel alles over de achtste week van een zwangerschap.

Jongen of meisje?

Van één centimeter in week 7 groeit het ongeboren kindje deze week naar 2 centimeter. De baby weegt echter nog niets, hooguit een heel klein beetje. In week 8 wordt zichtbaar of het kindje een jongen of meisje is; bij een jongen ontstaan de testikels, en bij een meisje de eierstokken. Met een echo is echter nog niet waar te nemen of het om een jongen of meisje gaat. Tijdens de 20-weken echo kan een echoscopist(e) meestal wel aangeven of het om een jongen of meisje gaat. De baby kan goed bewegen in de baarmoeder; een zwangere vrouw merkt hier niets van. De armpjes en beentjes zijn behoorlijk gegroeid, en zelfs de vingers en tenen zijn zich al aan het vormen. De oogjes van een ongeboren baby van 8 weken oud zien er zwart uit; dit komt omdat er nog geen iris in de oogjes zit.

Baarmoeder

Vrijwel alle zwangere vrouwen voelen zich rond de achtste week echt wel zwanger. Het is natuurlijk lastig te bepalen wanneer iemand zich 'zwanger voelt', maar zelfs vrouwen die weinig last hebben van typsiche zwangerschapshsymptomen zoals vermoeidheid of misselijkheid zullen bepaalde (kleine) dingen merken. Zo is de baarmoeder van een zwangere vrouw flink aan het groeien, en dit kan ervoor zorgen dat een vrouw last krijgt van buikpijn of steken in de onderbuik. Het voelt een beetje aan als menstruatiekrampen. De groei van de baarmoeder kan ook zorgen voor een drukkend gevoel op de blaas en een wat opgezette buik.

Het vaderschap

Hoewel zwangere vrouwen waarschijnlijk zelf het meest bezig zullen zijn met hun zwangerschap, is het goed om ook de vader goed bij de zwangerschap te betrekken. Vaak gebeurt dit in de vorm van praten; bijvoorbeeld door alvast te fantaseren over kindernamen. Daarnaast kan het heel goed zijn om een aanstaande vader mee te vragen naar bijvoorbeeld het eerste bezoek aan de verloskundige of de eerste echo. Zeker bij een eerste kindje is dit aan te raden; alles is immers nog helemaal nieuw. Niet alleen zal er na de geboorte van een kindje veel veranderen voor een zwangere vrouw, ook voor de vader verandert er veel. Mannen zijn vaak op een andere manier betrokken bij een zwangerschap dan vrouwen. Zij 'voelen' en merken niet veel van de zwangerschap zelf, maar zien wel dat een vrouw erdoor verandert.

Jij in de achtste week

De symptomen van de zwangerschap kunnen in de achtste week steeds sterker worden. Probeer je, voor zover mogelijk, over te geven aan kwaaltjes als vermoeidheid, misselijkheid of hoofdpijn. Het hoort er nou eenmaal bij. Mocht het door alle kwaaltjes bijna niet te doen zijn om goed te functioneren op je werk, dan kun je ervoor kiezen je baas of leidinggevende in te lichten over je zwangerschap. Deze kan dan (zonder dat jouw collega's op de hoogte zijn van je zwangerschap) rekening houden met je gezondheid. Je eerste bezoek aan de verloskundige kun je 'voorbereiden' door alvast wat gegevens bij elkaar te zoeken. Bedenk bijvoorbeeld of er erfelijke afwijkingen in de familie zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.zwangerschapspagina.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Medische informatie…
Schrijf mee!