De ontwikkeling van je baby; 10 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 10 weken zwanger In de tiende week van een zwangerschap lijkt een baby al op een 'echt mensje', maar dan in het klein. Veel zwangere vrouwen krijgen rond de tiende week hun eerste echo; dit kan best even spannend zijn. Wanneer de echo 'goed' is vertellen zwangere vrouwen vaak het nieuws van de zwangerschap aan de omgeving. Lees in dit artikel alles over de tiende week van een zwangerschap.

Een klein mensje

De afgelopen weken is de baby in de buik van een zwangere vrouw flink gegroeid, en in week 10 lijkt het al op een 'echt mensje'. Het hoofdje is in verhouding tot het lichaam van de baby nog wel groot; dit zal nog even zo blijven. Aan het einde van week 10 ontstaat de placenta (of moederkoek). De baby zal nu de voedingsstoffen die hij/zij nodig heeft krijgen via de navelstreng. Voor een groot deel zit 'alles' al op en aan de baby. Zelfs kleine melktandjes worden al gevormd. En dit terwijl de baby nog geen 5 centimeter groot is en iets minder dan 5 gram weegt!

Bron: 3dpregnancy.com / Ferrylodge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: 3dpregnancy.com / Ferrylodge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Hormoon

In en rond week 10 is het zwangerschapshormoon HCG op z'n hoogst. Kwaaltjes en symptomen kunnen in week 10 dus behoorlijk sterk zijn. Kwaaltjes als misselijkheid en vermoeidheid kunnen zelfs zó vervelend zijn dan het moeilijk kan zijn voor een zwangere vrouw om van de zwangerschap te genieten. Zwangere vrouwen die erg misselijk zijn kunnen het best kleine porties verspreid over de dag eten; en dus niet één grote portie per keer. Toch is het soms lastig om de misselijkheid te verdrijven. De vermoeidheid kan alleen bestreden worden door veel te slapen en uit te rusten.

10-weken echo

De eerste echo die een zwangere vrouw krijgt, wordt ook wel de '10-weken echo' genoemd. De echo kan echter ook eerder of iets later gemaakt worden. Soms weten zwangere vrouwen niet precies hoe lang ze al zwanger zijn, en krijgen dan een echo rond bijvoorbeeld de zevende week. Hoewel de baby tijdens de 10-weken echo nog heel klein is, kan al in zekere mate worden vastgesteld of de baby leeft of niet. Het hartje op het beeldscherm ziet eruit als een rondje met een sterretje erin. Wanneer het hartje klopt, gaat dit sterretje heen en weer. Een 10-weken echo kan spannend zijn; iedere zwangere vrouw wil natuurlijk graag dat haar ongeboren kindje leeft. Toch kan het voorkomen dat er op de echo niet een kloppend hartje te zien is. Meestal betekent dit dat een vrouw een miskraam zal krijgen. Wanneer er wel een kloppend hartje te zien is, kan het nieuws van de zwangerschap naar buiten worden gebracht. Maar natuurlijk kan er ook nog even mee gewacht worden. Na 12 weken is de kans op een miskraam aanzienlijk kleiner geworden.

Jij in de tiende week

Allerlei kwaaltjes kunnen je zwangerschap behoorlijk onaangenaam maken. Toch is het goed om je te realiseren dat veel kwaaltjes van 'korte duur' zijn, en dat ze nou eenmaal bij een zwangerschap horen. Meestal na week 12, 13 of 14 nemen kwaaltjes af en voel je je weer iets beter. Als je een eerste echo hebt gehad, en deze was goed, dan kan dit een enorm gevoel van opluchting geven. En voor het eerst 'zie' je ook echt iets van wat zich daar in je buik afspeelt. Dat is prachtig!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reactie

Cyn, 04-11-2012 20:43 #1
En dan te bedenken hoe vaak er bij 10 weken wel een abortus wordt uitgevoerd, van zo`n klein mensje. Tuurlijk zitten de vrouw en man vaak in moeilijke omstandigheden. Maar we zijn allemaal zo klein begonnen en erg kwetsbaar, zo`n klein mensje verdient bescherming. Hopelijk beslissen steeds minder mannen en vrouwen hun kind weg te laten halen. Het is maar zo`n momentopname, terwijl de omstandigheden vaak erg kunnen kerenů Sterkte aan allen die te maken hebben met een ongeplande zwangerschap.

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 13-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!