De ontwikkeling van je baby; 9 weken zwanger

In week 9 van de zwangerschap gaan veel zwangere vrouwen voor het eerst naar de verloskundige; soms zelfs al om een echo te laten maken, maar meestal gebeurt dit iets later. Hoewel de baby nog klein is, zo'n 3 centimeter, kan het al goed bewegen. In dit artikel lees je alles over de negende week van een zwangerschap.

Foetus

Vanaf week 9 wordt het ongeboren kindje geen 'embryo' meer genoemd, maar 'foetus'. Het kindje begint dan ook steeds meer op een 'echt mensje' te lijken, hoe klein het ook is. De lengte van de baby is ongeveer 3 centimeter en het weegt nog maar zo'n 2 gram. De handjes en voetjes krijgen in de negende week meer de vorm van handjes en voetjes; de vingers en tenen worden smaller. Alles aan de baby krijgt in week 9 meer vorm, en de schouders, ellebogen en knieën worden gevormd. Het kindje kan vrij goed bewegen in de negende week, maar hier voelt een zwangere vrouw nog helemaal niets van. Op z'n vroegst kan een zwangere vrouw bewegingen voelen rond de 16e week.

Stofwisseling

Door vermoeidheid en verandering in de stofwisseling bij een zwangere vrouw, zal ze misschien meer trek hebben in eten. Hormonen spelen hierbij ook een rol. Sommige vrouwen ontwikkelen tijdens de zwangerschap een voorkeur voor bepaald soort eten; zoals vet eten, of zoet eten. Maar soms is er ook bepaald voedsel dat een zwangere vrouw enorm kan tegenstaan; zoals vlees of erg gekruid eten. Bepaalde geuren kunnen dan zelfs misselijkheid opwekken. De stofwisseling van een zwangere vrouw kan tijdens de zwangerschap erg veranderen; een veel gehoorde klacht is een moeilijke stoelgang oftewel verstopping. Maar ook kan er sprake zijn van diarree. Soms is het aan te raden om een eetpatroon aan te passen waardoor de stoelgang iets soepeler verloopt.

Positiekleding

Vrouwen die voor het eerst zwanger zijn, zullen er waarschijnlijk nog niet aan toe zijn, maar vrouwen die voor een tweede of volgende keer zwanger zijn kunnen al best een buikje hebben. Het is dan fijn om positiekleding te dragen, of ruim zittende kleding. Broeken kunnen al vrij vroeg in de zwangerschap gaan knellen, waardoor ze buikpijn kunnen veroorzaken. Rond week 9 zullen veel zwangere vrouwen merken dat hun broeken niet meer zo comfortabel zitten.

Jij in de negende week

Binnenkort zul je een eerste echo krijgen. Je kunt hiervoor best wat zenuwachtig zijn; zal alles goed zijn met je baby? Je voelt je baby immers nog niet, en weet dus niet precies wat zich daar afspeelt in je buik. Ook voor vrouwen die een tweede of volgende keer zwanger zijn kan zo'n eerste echo behoorlijk spannend zijn. Iedere zwangere vrouw wil natuurlijk het liefst dat haar baby gezond is. Soms kan er in de 'aanleg' van een baby iets niet goed zijn. Een miskraam voor de twaalfde week kan dan het gevolg zijn. Probeer je angst niet te negeren, maar wel enigszins aan de kant te zetten. De kans dat alles goed is, is veel groter dan dat het niet goed is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gezondenzo.net

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 13-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Medische informatie…
Schrijf mee!