De ontwikkeling van je baby; 28 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 28 weken zwanger Met week 28 is een zwangere vrouw in het derde (en dus laatste) trimester van de zwangerschap aangekomen. Nu de laatste weken zijn aangebroken, zal de baby steeds zwaarder worden. De verloskundige zal proberen in te schatten of de baby groeit volgens verwachting, of iets lichter of juist zwaarder zal zijn bij 40 weken. Lees in dit artikel alles over de achtentwintigste week van een zwangerschap.

Zintuigen

De baby is in week 28 echt zo goed als 'af', en heeft daarom vrij grote kans om te overleven bij geboorte.Toch is het beter als de baby nog een flink aantal weken blijft zitten; om zwaarder te worden en weerbaarder te worden tegen infecties. In week 28 weegt een baby ruim 900 gram, en is ongeveer 35 centimeter lang. Het hoofdje van de baby is in verhouding met het lichaam nu in proportie. De zintuigen van de baby zijn goed ontwikkeld; de baby kan zien, horen, voelen en proeven. De kleine donshaartjes op het lichaam van de baby maken langzaamaan plaats voor een soort huidsmeer, waardoor de huid niet zal uitdrogen.

Te groot of te klein?

Tot aan week 20 verloopt de groei van vrijwel alle ongeboren baby's ongeveer gelijk. Met de 20 weken-echo kan dan ook redelijk secuur worden vastgesteld of het kindje 'achter' of 'voor' ligt op groeischema. Vanaf week 20 begint de groei per baby (enigszins) uiteen te lopen. De verloskundige probeert tijdens ieder controlebezoek een inschatting te maken van de grootte (en gewicht) van de baby. Dit kan soms best lastig zijn; het blijft dan ook een inschatting. Mocht de baby iets kleiner of groter zijn dan 'gemiddeld', dan zal de verloskundige hier geen werk van maken. Maar bij twijfel wordt een zwangere vrouw soms doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een zogenaamde 'groeiecho'. Meestal wordt een groeiecho genomen tussen de 28 en 35 weken. Zwangere vrouwen die onder controle van de gynaecoloog staan krijgen vaak rond week 34 ook nog een echo, o.a. om te zien hoe groot de baby is.

Benauwd

Door het snelle groeien van de baarmoeder kan een zwangere vrouwen last krijgen van kortademigheid. Traplopen kan bijvoorbeeld heel zwaar worden. De groei van de baarmoeder kan ook zorgen voor zure oprispingen, of brandend maagzuur. Waarschijnlijk nemen de klachten rond week 35 weer iets af, doordat de baby 'minder hoog' zit.

Jij in de achtentwintigste week

Het laatste trimester van je zwangerschap is aangebroken! De bevalling komt nu steeds dichterbij. Hoewel het heel lastig te 'voorspellen' is hoe je bevalling zal verlopen, kun je wel wat navraag doen bij je (naaste) familieleden, zoals je moeder. Onderzoek wijst namelijk uit dat bevallingen van moeders en dochters (en soms van andere familieleden zoals zussen) veel op elkaar kunnen lijken. De ervaringen rondom het bevallen, maar bijvoorbeeld ook de grootte van het kind of het op tijd bevallen of overtijd lopen kunnen dus soms erg overeen komen met je moeder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Xusenru, Pixabay
  • www.maagzuur.net

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!