De ontwikkeling van je baby; 27 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 27 weken zwanger In week 27 is een ongeboren baby zo'n 34 centimeter lang, en weegt ruim 800 gram. De ogen van de baby openen zich in week 27 en zijn blauwgrijs van kleur. Pas na de geboorte veranderen de ogen van kleur. De baby komt de komende weken flink aan in gewicht. Lees in dit artikel alles over de zevenentwintigste week van een zwangerschap.

Open ogen

Een week geleden zijn de oogleden van de baby geopend, en rond week 27 openen ook de ogen zich (opnieuw). De kleur van de ogen is blauwgrijs, maar deze kleur verandert (een aantal maanden) na de geboorte van de baby. Het immuunsysteem van de baby wordt vanaf week 27 aangelegd, want hoewel de baby levensvatbaar is, is het natuurlijk het beste als hij/zij nog een flink aantal weken blijft zitten. De baby wordt steeds minder vatbaar voor allerlei infecties. Via de placenta en navelstreng komen namelijk antilichamen in het lichaam van de baby terecht, die infecties tegengaan. De baby weegt in week 27 ruim 800 gram, en is zo'n 34 centimeter lang. Doordat de baby het laatste trimester van de zwangerschap een groeispurt gaat maken, worden zwangere vrouwen in de laatste weken van de zwangerschap vaak ookn 'ineens' een stuk zwaarder.

Bekkeninstabiliteit

Een minder leuke bijkomst voor sommige zwangere vrouwen is 'bekkeninstabiliteit'. Bekkeninstabiliteit is een benaming voor pijn in (de omgeving van) het bekken. De pijn kan vrij hevig zijn, en ervoor zorgen dat (het laatste trimester) van de zwangerschap door een zwangere vrouw als onprettig ervaren wordt. Bekkeninstabiliteit kan al vanaf het begin van de zwangerschap een rol spelen, maar zal waarschijnlijk erger worden naarmate de zwangerschap vordert. De pijn is vooral waarneembaar bij bepaalde bewegingen, zoals het opstaan uit een stoel, fietsen of schokkerige bewegingen. Zwangere vrouwen die last hebben van bekkeninstabiliteit doen er goed aan dit tijdig met hun verloskundige te bespreken. Hij of zij zal waarschijnlijk doorverwijzen naar de fysiotherapeut, die het één en ander aan klachten kan wegnemen. Meestal blijft de pijn op bepaalde momenten wel voelbaar, soms ook nog een aantal maanden na de bevalling.

Vergeetachtigheid

Het is geen fabeltje dat zwangere vrouwen vaak vergeetachtiger zijn dan niet-zwangeren. Met name aan het einde van de zwangerschap kan vergeetachtigheid intrede doen. Zwangere vrouwen hebben daarom soms moeite om zich te concentreren op hun werk, het huishouden of zelfs een gesprek. Sommige zwangere vrouwen ervaren de vergeetachtigheid als een soort 'roes'. En natuurlijk kan vermoeidheid er ook parten bij spelen.

Jij in de zevenentwintigste week

Als je werkt, zul je over een aantal weken (een stuk of 8) met zwangerschapsverlof gaan. Misschien lijkt verlof je nu nog niet nodig, maar over een aantal weken zul je hier waarschijnlijk anders over denken. De vermoeidheid zal (terug)komen, en je zult waarschijnlijk steeds meer moeite krijgen je te concentreren op je werk. Mocht je lichamelijk zwaar werk doen, bijvoorbeeld omdat je in de gezondheidszorg werkt, overleg dan goed met je leidinggevende over je taken. Het is niet handig om straks thuis te zitten met enorme rugpijn of oververmoeidheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kindjeopkomst.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!