InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Clomid ® (Clomifeencitraat): werking en bijwerkingen

Clomid ® (Clomifeencitraat): werking en bijwerkingen

Clomifeencitraat (merknaam Clomid ®) is een geneesmiddel dat wordt voorgeschreven bij sommige vrouwen die moeilijk zwanger raken door bepaalde aandoening(en). Hoe werkt dit medicijn en hoe moet dit geneesmiddel gebruikt worden? Clomifeencitraat (Clomid ® ) is een geneesmiddel dat alleen op recept verkrijgbaar is. Wanneer u vragen heeft omtrent dit gebruik moet u altijd met uw arts overleggen. Lees ook altijd de bijsluiter. Clomid ® bestaat in verschillende doseringen. Het doel van het geneesmiddel is om de follikelrijping de stimuleren en hiermee een eisprong te bekomen.

Gebruik

Er zijn twee grote groepen te onderscheiden die Clomifeencitraat gebruiken om zwanger te raken.

Wanneer er sprake is kunstmatige inseminatie wordt clomifeencitraat vaak gebruikt als extra stimulatie, om de kans op een zwangerschap te verhogen. Bij de andere groep gaat het om vrouwen die 'van nature' last hebben van een gebrekkige (of geen) eicelrijping of eisprong en dus verminderde vruchtbaarheid. Vaak is de ziekte PCOS (PolyCysteus-OvariumSyndroom) al vastgesteld als men gebruik maakt van clomifeencitraat.

De tabletten moeten meestal gedurende vijf dagen ingenomen worden met een start op dag 3 of dag 5 van de cyclus. Hierna wordt er meestal via echo en bloed de eicelrijping opgevolgd.

Werking

Allereerst moet is belangrijk om te weten dat het hormoon oestrogeen geproduceerd wordt in de eierstokken, door rijpende follikels. De stoffen LH en FSH zorgen ervoor dat de follikels rijpen.

Clomifeencitraat is ook een hormoon, kunstmatig gecreëerd. Dit hormoon (Clomifeencitraat) is in feite 'nep'-oestrogeen, dat de plaats van het echte oestrogeen in het lichaam inneemt. Hierdoor krijgen de hersenen het signaal dat er te weinig oestrogeen aanwezig is in het lichaam. De hersenen proberen vervolgens het oestrogeengehalte omhoog te krijgen door andere hormonen (LH en FSH) te verhogen. Deze extra LH en FSH zorgen op hun beurt weer dat er dus meer follikels worden gerijpt. Daarmee is het doel van het geneesmiddel (meer rijpende follikels/eicellen en dus eisprong) bereikt.

Bijwerkingen

Mogelijke bijwerkingen zijn:
  • Oogproblemen
  • Overstimulatie (zelden)
  • Hoofdpijn
  • Humeurswisselingen
  • Opwellingen van warmte
  • Grotere kans op meerlingen
  • Gewichtstoename
  • Vermoeidheid
  • Pijnlijke borsten
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.deverdwaaldeooievaar.be
  • Wikipedia
  • www.consumed.nl

Reageer op het artikel "Clomid ® (Clomifeencitraat): werking en bijwerkingen"

Infoteur: Chuck
Laatste update: 24-09-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!