InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Het PCO-syndroom

Het PCO-syndroom

Het PCO-syndroom Het PCO-syndroom is de afkorting van het polycysteus ovariumsyndroom. Verschillende symptomen kunnen op dit syndroom wijzen, echter zekerheid kent men pas na ook de hormoonspiegels onderzocht te hebben.

Betekenis van PCO

  • poly = meer(dere)
  • cysteus = cysten bevattend
  • ovarium = eierstokken

Wat is PCO?

In de eierstokken rijpen follikels uit tot rijpe eicellen waarna de ovulatie plaatsvindt en de eicel kan bevruckt worden.Bij dit syndroom echter komen de follikels niet tot ontwikkeling (het blijven follikels gevuld met vocht en worden geen eicel) én er vindt geen ovulatie plaats.Het FSH-gehalte blijft laag terwijl het LH-gehalte verhoogd is.

  • FSH = FollikelStimulerend Hormoon
  • LH = Luteïniserend Hormoon

Het follikelstimulerend hormoon zorgt ervoor dat de follikels (van de Graaff) in de eierstokken zich ontwikkelen tot een rijpe eicel. Het luteïniserend hormoon zorgt ervoor dat er een ovulatie plaatsvindt. Op dit hormoon zijn dan ook de ovulatietesten gebaseerd.

Symptomen

Ovulatiestoornissen zoals anovulatie, infertiliteit en amenorroe. Een ander symptoom kan ook hirsutisme zijn.
  • anovulatie = er is geen eisprong ( = ovulatie). Dit kan men te weten komen door een bloedonderzoek.
  • infertiliteit = onvruchtbaarheid
  • amenorroe = de vrouw heeft geen menstruatie meer of heeft enkel haar menstruatie met een interval van = of < 6maand
  • hirsutisme = overmatige beharing, 'vermannelijking'

In het ovarium worden geringe hoeveelheden androgenen gevormd. Bij het PCO-syndroom is er echter een hormonale stoornis waaroor er een verhoogde androgenenproductie optreedt die dan weer leidt tot hirsutisme.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld op basis van de klinische symptomen en de typerende hormoonspiegels.

Behandeling

Bestaat meestal uit het innemen van clomifeen (clomid) gedurende enkele dagen waardoor er meestal een ovulatie wordt opgewekt.
© 2007 - 2018 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan eierstokken en eileidersPijn aan eierstokken en eileidersIedere vrouw kan last krijgen van de eierstokken of eileiders, waarbij er pijn wordt gevoeld. Hier zijn verschillende oo…
Eierstokgezwel en cysteEierstokgezwel en cysteEen eierstokgezwel en een cyste aan de eierstok komt voornamelijk voor bij vrouwen tijdens de vruchtbare jaren. De oorza…
Eierstokcyste: soorten, symptomen, diagnose en behandelingEierstokcyste: soorten, symptomen, diagnose en behandelingEen eierstokcyste (ook wel ovariumcyste genoemd) is een blaas in de eierstok die zichzelf heeft gevuld met vocht. Daardo…
Eierstokcyste (cyste op de eierstok)Eierstokcyste (cyste op de eierstok)Een eierstokcyste geeft meestal geen symptomen of klachten en wordt vaak bij toeval ontdekt. Vrouwen die wel klachten he…
Ovariumcyste: een (goedaardig) gezwel in de eierstokkenOvariumcyste: een (goedaardig) gezwel in de eierstokkenEen ovariumcyste is een met vocht gevuld blaasje in of aan de eierstok. Het is een vrij vaak voorkomende aandoening, die…
Bronnen en referenties
  • Zwanger door A. de Grient Praktische gyneacologie cursusmateriaal opleiding vroedkunde

Reageer op het artikel "Het PCO-syndroom"

Reacties

Tina, 24-03-2018 00:17 #26
Ik heb de diagnose PCOS gehad op mijn 19e. Ondanks alle ongeloof van gynaecoloog en huisarts onverwacht zwanger geworden op mijn 22e. En misschien kan dit voor enkelingen van jullie handig zijn om te weten. Ik wist exact het moment waarop ik zwanger geworden ben. Die ene keer hadden mijn man en ik ons van niets aangetrokken, de dag voordat ik ongeveer mijn regels verwachtte. Wetenschappelijk onmogelijk, maar mijn dochter is er het schoonste bewijs van. Nu, een jaar na de zwangerschap zat ik plots in mijn menopauze. Al mijn bloedwaarden stonden op die van een postmenopauzale vrouw, en ik had last van borststuwing en ik kon borstvoeding blijven geven… Eerst dachten ze aan een tumor, maar blijkbaar kan PCOS ook hyperprolactinemie veroorzaken. Sindsdien neem ik Sostilar, en sindsdien heb ik ook een regelmatige cyclus van 30 dagen. Ik ben zelf verpleegkundige dus legde het verband, tussen de Sostilar en de plitse regelmatige cyclus. Geen dokter die me geloofde. Onlangs een eindwerk gevobden van een assistent-endocrinoloog, die een bevestiging was voor wat ik dacht en toeval wil dat ik nu een neuroloog gevonden heb, die mijn verhaal staaft. Ik vraag me af of andere mensen met PCOS, zelfs deze die geen hyperprolactinemie hebben, geen baat zouden hebben met Sostilar om de cyclus regelmatig te laten verlopen. Het is geen pil, maar het onderdrukt de productie van prolactine in het bloed. Ik vraag me zelfs af of het middel niet meer doet dan wat ze ervan afweten. Als ik stop met Sostilar, zit ik binnen de 2 weken in mijn menopauze. Dat is al sinds mijn 24e zo. Ik ben er nu 36, en het is nog steeds zo. Jammer dat geen arts daar een studie rond doet. Ik heb veel minder cystes dan op mijn 19e, dus dat impliceert dat ik daardoor ook vruchtbaarder ben geworden.

Carla, 23-07-2015 16:03 #25
Hallo allemaal,

Ik heb pcos sinds mijn 15e en ben nu 26 jaar. Ik heb altijd last gehad van overgewicht maar de laatste jaren is het erger geworden. Probeer nu af te vallen want word niet meer ongesteld. Ben paar keer aan de provera kuur geweest om de ongesteldheid toch op te wekken en dat helpt. Mijn lichaam reageert niet zo goed op de pil. Vandaag bij het afvegen had ik last van klein beetje bloed. Ik was blij dacht yes ongesteld maar dat was het alleen. Is dit normaal bij pcos of moet ik ermee naar de dokter?

Hebben jullie nog tips van als ik aan de pil ga welke dan toch aangeraden word voor pcos?
Trouwens heel erg fijn dat er hier ook veel lotgenoten zijn

De Wolf Dagmar, 14-07-2015 12:33 #24
Hoi mensen,

wat fijn om hier zovele lotgenoten te ontdekken, velen verstaan niet wat het syndroom inhoud. Ik weet al van mijn 13 jaar dat ik pco heb en dat de kans op zwangerschap heel klein is. Dit is toch wel hard als jong persoon, ben nu 28 en neem al jaren de pil en moet onder jaarlijkse controle blijven. Ik vind dit nog steeds heel moeilijk om met te leren leven en toch weet ik dat ik zal moeten. Ik hoop voor jullie allemaal het beste.

Chelsea, 29-01-2015 22:52 #23
Ik probeer nu al 7 jaar zwanger te worden, eerst dacht ik dat mijn toenmalige vriend onvruchtbaar was, maar dat was dus niet het geval, ik sukkel al jaren met mijn menstruatie soms ben ik 2 maanden achter elkaar heftig aan het vloeien en dan ineens weer 6 maanden niet, ik ging naar ziekenhuizen en naar dokters maar werd nooit serieus genomen, tot een half jaar geleden eindelijk mijn klachten serieus werden genomen.
nu lees ik dingen over clomid, kan je dat gewoon bij de huisarts krijgen of moet daar wat aan voorafgaan?
Ik wil echt heel graag een kindje maar heb momenteel geen echte vaste partner maar wil het ook graag in me eentje doen,
dus is het mogelijk dat de huisarts mij clomid voorschrijft?
wie heeft hier ervaring mee?

Hellena, 16-01-2015 17:28 #22
Ik heb 15 jaar geleden gehoord dat ik pco heb en dat ik nooit kinderen zou kunnen krijgen. Jaren later werd er vastgesteld dat ik geen pco meer heb (zonder enige behandeling). Ik heb nu 2 kinderen, beide keren meteen (de eerste keer!) zwanger geworden. Eerste kindje kreeg ik toen ik net 36 ben geworden.

Vlinderboom1, 05-07-2013 12:10 #21
Hoi Lizzie,

Wat een vervelende diagnose voor je. Ik kan je misschien wel een beetje gerust stellen.
Ik heb ook PCO, er werd mij destijds verteld dat zwanger worden alleen via IVF mogelijk zou zijn, wij kozen ervoor deze weg niet te willen bewandelen en de natuur zijn gang te laten gaan. Ik gebruikte daarvoor ook geen pil. Inmiddels ben ik de trotse moeder van vier kinderen. percentages weet ik niet, maar mogelijk is het dus wel.

groetjes

Lizzie, 17-06-2013 01:17 #20
Hoi allemaal
ik ben heel blij te lezen dat bij somige van jullie het toch lukt om zwanger te raken. 23 april heb ik te horen gekregen dat ik het PCO syndroom heb. ik heb eerder nooit de pil gebruikt dus ben vrijwel meteen doorgestuurd. maar nu ben ik 22 heb dan wel een vriend bijna 3 jaar en we zijn opzoek naar een huis. maar niemand kan mij in procenten uitdrukken ong hoe groot of klein de kans is op kinderen. vandaar dat ik verhaal zoek bij andere die het zelfde over komen is. liever wil ik geen hormoonen slikken en in heel de medische mollen mee. mijn vriend en ik hopen ondanks dat het nu anders loopt dan wij gepland hebben zo snel mogelijk zwanger te worden op de natuurlijke manier…
ik zou heel graag van andere horen hoe het bij jullie is gegaan, heb je veel ingrepen nodig gehad, veel medischijne gebruik is het ook uberhoud iemand gelukt alsnog op natuurlijke wijzen… hoor het graag, mischien dat het mij een duidelijker beelt kan schepen. en dat ik weet wat mij staad te wachten.

Simone, 28-09-2011 20:58 #19
In mei 2011 ben ik gestopt met het slikken van de pil, omdat mijn man en ik een kinderwens hebben. Eerste cyclus 62 dagen en erg veel last van mijn buik (steken, harde buik/opgeblazen gevoel). Vervolgens nog niet ongesteld geworden. Omdat er meer vruchtbaarheidsproblemen in mijn familie zitten en aangezien ik heb aangedrongen bij de huisarts (deze wilde me wegsturen) kreeg ik een verwijzing naar de gynaecoloog. Deze heeft vandaag (28-9-2011) vastgesteld dat ik PCO heb, in een lichte vorm. Ik ben vroeger (voor gebruik van de pil) namelijk altijd regelmatig ongesteld geweest. Nu is het afwachten, daarna óf zwanger óf gebruik Promilut (opwekken eisprong) óf gebruik Clomid.

Andrea, 27-09-2011 08:50 #18
In mei ben ik gestopt met de nuva ring. omdat mijn vriend en ik graag een kindje willen. Voor de nuva ring was ik al erg onregelmatig. halverwege juni heb ik een normalen ongesteldheid gehad en eind juni een hele licht bloeding, sinds dien ben ik niet meer ongesteld geworden. ik heb aantal zwangerschapstesten gedaan verspreid over de maand aug. maar die bleven negatief. de dokter heeft voor de zekerheid bloed laten prikken. Dit was ook een negatieve uitslag omdat ik nog steeds niet ongesteld ben maakte ik mij daar wel zorgen om en ben naar de dokter geweest. Hij heeft inwendig onderzoek gedaan en hij constateerde dat ik waarschijnlijk het PCO-syndroom heb. Hij wilde eerst nog paar maanden wachten maar dat wilde ik niet dus ben doorgestuurd naar de vrouwenarts. Hier ben ik gisteren geweest en met de inwendige echo is te zien dat veel eicellen (follikels) tegen de rand van eierstok zitten en niet rijpe. voor de zekerheid een uitstrijkje genomen, bloed geprikt en ik moet nu 5 dagen clomid slikken. over 10 dagen terug om te kijken of er een rijpe eicel tussen zit. we wachten het af.

Annemieke, 15-08-2011 09:47 #17
Hallo
Bij mij is 19 jaar geleden het PCO sijndroom vast gesteld
Ik heb toen meededaan aan een onderzoek in het VU ziekenhuis in Amsterdam
Dat is bij mij toen goed uitgevallen ik kreeg toen ook hormonen toegedient eerst met een infuus met een kastje om mijn middel en later met prikken elke dag wat toen lijden
dat ik zwanger was van een kern gezonde zoon van nu bijna 17 jaar
maar als je graag zwanger wil worden laat je niet te lang aan het lijntje houden ik heb eerst 7 jaar bij een ander ziekenhuis gelopen maar dat schoot niet op dus ga naar een goed ziekenhuis weet dat ze er in de VU ingespeciaal zijn.
je mag best een beetje voor je zelf opkomen dus wacht niet te langmet vragen
heel veel sterkte allemaal

Laura, 24-03-2011 15:54 #16
Na het stoppen met de pil (ongeveer begin september geweest) nog denk ik 3 keer ongesteld geweest. Ik zit nu op de 74ste dag van deze cycles. Twee weken geleden ben ik bij de dokter geweest en legde uit dat ik al over de vijftig dagen van mijn cyclus was. Op basis van mijn verhaal heeft hij mij verteld dat ik PCO heb. En dat als ik over een half jaar nog niet ongesteld ben ik nog maar eens terug moet komen.
Op het moment was ik blij dat het een naampje had. Maar nu voelt het toch niet goed. Hij heeft me niet eens onderzocht. En een half jaar maar gewoon wachten terwijl je een kinderwens hebt is best lang! En stel dat het wat anders is en het straks niet meer mogelijk is?
Ik durf niet goed weer voor dit probleem terug te gaan naar de dokter omdat ik bang ben toch zo weer de deur uit gestuurd te worden met de mededeling dat ik moet wachten. Maar het voelt gewoon niet goed in mijn buik! Zijn er meer mensen hier op deze manier te horen hebben gekregen dat ze PCO hebben of is iedereen onderzocht?

Malissa, 04-01-2011 18:13 #15
Hallo.

Ik heb tweeenhalf jaar geleden de prikpil gehad en tot heden nog niet ongesteld geworden uit een eerder bericht had ik van iemand vernomen dat zij verschillende verschijnselen heeft gehad, gewichttoename, lichterlijke haargroei bij de navel en gezicht. Deze kenmerken heb ik ook. Ik heb niet het idee dat mijn dokter naar mij luisterd. En wil graag weten hoe ik er achter kan kom of ik ook deze syndroom heb. En wat hier eventueel aan gedaan moet worden!

Groeten Malissa Reactie infoteur, 26-02-2011
Hallo,

mijn excuses voor de late reactie (omwille van geboorte van onze dochter).
Om te weten te komen of je aan dit syndroom lijdt, zul je nog verder onderzocht moeten worden. Wanneer je aan het pco-syndroom lijdt en je hebt een kinderwens, zal de arts je medicijnen voorschrijven onder andere om de eisprong op te wekken.
Als je het gevoel hebt dat je dokter je vragen niet ernstig neemt, ga zeker eens bij een andere langs. Tot wanneer je merkt dat er iemand is die verder onderzoek wilt uitvoeren! Het beste toegewenst!
groetjes

Jennifer, 03-01-2011 16:52 #14
Hoi ik ben 25 en ik en me vriend willen nu ook graag een kindje en toen ik 16 was hoorde ik ook al dat ik het pso symdroom heb en dacht altijd dat ik bijna geen kans had om kinderen te krijgen ik werd toen bijna nooit ongesteld en ben de pil gaan slikken en nu ben ik gestopt al zeker 4 maanden en wordt elke maand netjes ongesteld helemaal vanzelf dus heb ik dan ook elke maand kans op zwangerschap als ik netejs ongesteld wordt iedere maand?

groetjes Reactie infoteur, 26-02-2011
Hallo,

in principe maak je elke maand de kans om ongesteld te worden indien er ook een echt eisprong plaatsvindt. Mocht het langer duren dan een jaar voor je zwanger raakt, zou ik opnieuw langsgaan bij je arts om zeker te zijn of er inderdaad een eisprong plaatsvindt.
Veel succes alvast!
groetjes

Claudia, 17-11-2010 14:44 #13
Hoi ik ben claudia en heb 8 jaar geleden te horen gekregen dat ik pco heb. Tog ben ik 5 jaar geleden opeens zwanger geraakt terwijl ik bijna nooit ongesteld word.dus t kan dus weleens gebeuren. mijn vraag verder is of iemand hier ook last heeft van verkalking in de aorta? ik ben 34 jaar en deze kwaal is tog voor ouderen. Nu heb ik gelezen dat je meer kans heb op verkalking als je in de overgang bent geweest en nu vraag ik me af of dus pco de oorzaak is van mijn verkalking.ik maak geen vrouwelijke hormonen aan net zoals vrouwen in de overgang.Weet iemand hier meer van af?groetjes

Betsie, 04-11-2010 19:39 #12
Stel… je hebt een kinderwens en geen man [nog] en het bcos syndroom, kan je bv eitjes laten bewaren? is zoiets bespreekbaar bij een arts. ik stel me zo voor, als je geen man hebt en je hebt wel een kinderwens… kan je niet te lang wachten denk ik. als je moeder wil worden moet je geen jaren wachten of de ware jacob voorbij komt denk ikwie o wie weet wat te doen. Reactie infoteur, 09-11-2010
Hallo,

ik denk dat zoiets wel bespreekbaar is bij een gyneacoloog of fertiliteitsarts. Je spreekt nu wel over eitjes invriezen, iets wat nog geheel anders is als daadwerkelijk een bevruchting tot stand te laten komen met eventueel anoniem donorzaad.
Ik vermoed wel dat er hiervoor meerdere gesprekken zullen gevoerd moeten worden, misschien wel met verschillende artsen of specialisten (zoals een psycholoog enzo)om een zwangerschap tot stand te brengen op deze manier. Een beetje de wereld op zijn kop (wie zegt dat een papa die heel bewust vader wenst te worden wél een goede vader zal zijn? En kan het kwaad dat een kind opgevoed wordt zonder vader ook al heeft het nooit anders gekend? En zo zijn er nog zoveel vragen…) maar natuurlijk wel iets waar je bij stil moet staan dat je zulke vragen steeds voorgeschoteld kan krijgen.
Of heb je het eerder over de kwaliteit van de eicellen? Dat het misschien beter zou zijn als je nu reeds op jongere leeftijd eitjes laat invriezen om ze pas te gebruiken wanneer je de ware gevonden hebt en ze dus later (op eventueel oudere leeftijd) terug te plaatsen?
groetjes

Grietje, 16-09-2010 16:01 #11
Ik heb 2 weken geleden bloed laten testen want wij willen heel graag zwanger worden. En nu vandaag uitslag gekregen dat ik pco heb! heb nu medicijnen en dan moet ik beginnen met clomid. Heeft iemand hier ervaring mee?

Marieke, 01-06-2010 11:19 #10
Ook bij mij is 10 jaar geleden door de gyneacoloog PCO geconstateerd (toen was ik nog maar 15 jaar). Omdat ik toen nog geen idee had of ik ooit wel/niet zwanger zou willen worden, was het voor mij vervelend nieuws, maar heb er vervolgens jaren niets mee gedaan. Ben wel aan de (diane-35) pil gezet om de menstruatie op te wekken.

Nu ben ik 25 jaar, heb 6 jaar een relatie en hebben mijn vriend en ik een kinderwens. Ik heb dus afgelopen week mijn gyneacoloog gebeld voor een afspraak; ik kan pas in eind augustus terecht.

Weet iemand of het verstandig is voor mij om nu al te stoppen met de pil? Of moet ik eerst horen wat zij te zeggen heeft en evt. vervolgstappen volgen?

Het gaat mij erom dat ik dan waarschijnlijk die 2 maanden niet ongesteld zal raken, maar dat de stoffen van de pil tegen die tijd misschien wat uit mijn lichaam zijn om 'clean' te beginnen? Hoop dat iemand antwoord heeft… Reactie infoteur, 01-06-2010
Hallo Marieke,

ergens ben je altijd geneigd te volgen wat de dokter je zegt maar anderzijds moet -zoals jezelf zegt- je lichaam wat ontwennen na pilgebruik, dus denk ik eerder dat het niet echt kwaad kan er nu al met te stoppen. Als hij tenslotte je zou onderzoeken in augustus moet hij misschien ook wel het beeld van je lichaam hebben wanneer je de pil niet neemt. De pil heeft toch de werking een eisprong tegen te gaan (en zogezegde menstruatie op te wekken) maar dan zou hij vb niet kunnen zien hoe je lichaam werkt zonder die hormonen. Het is niet natuurlijk heel wat anders mocht je vb medicijnen moeten slikken om de eisprong op te wekken en dergelijke.
Dit is natuurlijk mijn mening hierover, misschien denken de dokters er nog anders over maar dat weet ik niet. Ik probeer gewoon het meest logische te zien ;-).
Ik wens je heel veel succes!
groetjes,

Kim, 16-02-2010 19:34 #9
Eind 2009 is bij mij PCO geconstateerd. Aangezien we geen kinderwens hebben is dat geen probleem terwijl ik het idee heb dat juist 99% van de PCO-lijders een kinderwens hebben. Mag ik zo vrij zijn om te vragen aan deze dames of ze bij het krijgen van hun kindje het PCO-probleem voor hun is opgelost? Dit idee heb ik nl. Ik maak me juist druk om de toekomst. Ik sport gelukkig heel veel en heb een normaal gewicht, acne, vreetbuien en behoorlijke stemmingswisselingen. Waar ik me druk om maak is mijn toekomst… baarmoederhalskanker, diabetes, hoge bloeddruk, verhoogde kans op hartinfarct etc. Heb onlangs op TV genante lijven gezien en een 30+jarige vrouw die 4 jaar geleden nog nergens van wist en nu bij haar schaamstreek en binnenkant benen hetzelfde beeld geeft als een bij een mannenlichaam.Wat moeten we hiermee?

Heleen, 14-12-2009 15:38 #8
Hoi!
Ik ben 27 jaar en weet sinds kort dat ik PCOS heb. Ik menstrueer gemiddeld 2 keer per jaar en slik al ruim 10 jaar de pil. Nu het nieuws (meer moeite met zwanger worden) een beetje bezonken is, heb ik een aantal praktische vragen: Moet ik de rest van mijn leven de pil blijven slikken om er voor te zorgen dat mijn baarmoederslijmvlies afgebroken wordt? Ik reageer namelijk niet zo goed op die hormomen (qua stemming, libido, e.d.) en zou dus graag op termijn stoppen met de pil… Maar dan zal ik dus toch een aantal keer per jaar een bloeding op moeten wekken om de kans op baarmoederslijmvlieskanker te verkleinen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Ik heb een nromaal gewicht en zal dus door andere factoren PCOS gekregen hebben. Nu heb ik sinds een aantal jaren nogal last van (witte) vaginale afscheiding. Kan dit ook met PCOS te maken hebben? Zijn er meer vrouwen die hier last van hebben?

Groetjes,
Heleen

Eveline, 08-12-2009 11:31 #7
Hallo :)

Ik heb het PCO syndroom en toch zwanger geworden, nu ongever 5 maanden al.
Ik heb een vraag: klopt het dat de eisprong toch plaatsvindt ongeveer 2 weken na de laatste menstruatie?
Of kan het zijn dat de eisprong pas een maand na de menstruatie heeft plaatsgevonden?
Belangrijke vraag want het bepaalt mede wie de vader is :s

Verder ben ik dolblij dat het toch gelukt is, ik ging uit van een kiderloos leven. Reactie infoteur, 09-12-2009
Hallo,

eerst en vooral een proficiat! Ben blij voor jou dat het je gelukt is!

Een eisprong vindt ALTIJD plaats 2 weken VOOR de vermoedelijke volgende menstruatie. Dus nooit rekenen dat je volgende eisprong 2 weken na je menstruatie komt. Net daar zit het probleem bij PCO, namelijk dat je eisprong later is dan bij vrouwen die mooi op tijd menstrueren en dus een eisprong hebben. Het enige waar je zeker van kan zijn, is dat je eisprong altijd plaatsvindt 2 weken voor de (vermoedelijke) menstruatie, en dus zeker niet 2 weken nadat je menstruatie gepasseerd is. Het zal misschien niet zo makkleijk zijn exact te vinden wanneer je eisprong plaatsvond. Maar ik denk dat de gyneacoloog dit wel vrij nauwkeurig kan te weten komen, zo heb je een beter idee wie de mogelijke vader is (misschien heeft hij/zij niet vermeld, je kan het altijd eens vragen)
Om nog even op je exacte vraag terug te komen: het is dus inderdaad perfect mogelijk (en gezien je pco hebt, het ook meest waarschijnlijke) dat je eisprong pas een maand na je vorige menstruatie heeft plaatsgevonden, net omdat je pco hebt.
Ik hoop dat ik je wat kunnen helpen heb en wens je verder nog heel veel succes toe en een pracht van een baby!
groetjes

Suus, 03-11-2009 12:53 #6
Ik heb al jullie reacties gelezen. Ik ben zelf moeder van een zoon van 2,5. Deze zwangerschap is spontaan ontstaan. Ik wist 2,5 jaar geleden nog niet dat ik ook PCO-syndroom heb. Wat naar mijn mening heel belangrijk is, is dat je jezelf geen sticker bezorgd met daarop onvruchtbaar. Ik ken meerdere vrouwen die dit syndroom hebben en gewoon op de natuurlijk manier zonder hulpmiddelen zwanger zijn geworden. Het is natuurlijk heel frustrerend als het niet lukt en als je niet op de signalen van je eigen lichaam af kunt gaan (zelf heb ik ikweetniethoeveel zwangerschapstesten gedaan, heel duur en elke keer weer een teleurstelling). Het belangrijkste is toch dat je vertrouwen houdt. Het lukt allemaal best je moet er alleen iets meer voor doen. Vaker vrijen helpt natuurlijk:-) Daarnaast wil het niet altijd zeggen dat de weg naar het ziekenhuis ook de meest prettige is dat hangt van jouw persoonlijke instelling vast. Ikzelf ga nu naar een natuurgeneeskundige en ben benieuwd wat dit voor resultaat heeft. Ik heb een hekel aan hormoonpreparaten met name door de bijwerkingen. Luister goed naar jezelf en vertrouw op jezelf en doe datgene wat het beste bij je past. Succes allemaal! Reactie infoteur, 05-11-2009
Hallo,
hiermee ben ik het volledig eens! Ook ik heb lang gesukkeld met een enorm onregelmatige eisprong, enorm frustrerend! Weten dat je maar om de zovele weken eens een eisprong gaat hebben, maakt de druk alleen maar groter. Alle dagen temperaturen, ovulatietesten kopen…
Ik wens je heel veel succes, en een pracht van een zwangerschap toe!
groetjes

Jennifer, 20-10-2009 17:19 #5
Hoi ik ben 22 jaar en heb een dochtertje van bijna 3 na haar bevalling wilde we al gelijk een 2 de maar lukte maar steeds niet ik ben steeds te laat ongesteld of ik word het na 2 maanden ik heb denk ik wel wat meer haargroei dan normaal vooral kleine zwarte haartje in het gezich nek of kin maar 4 á 5 haartjes
ik wilde er eigenlijk niet mee naar de huisarts omdat ik toch wel weet wat zij gaat zeggen en dat is dat ik moet afvallen ik weeg nu 119 kilo en met mijn dochter wog ik ook net onder de 100 misschien kunnen jullie me adviseren :-( alsjeblieft
dank je wel
jennifer Reactie infoteur, 21-10-2009
Hallo,

god ja, of we nu te veel of te weinig wegen… Je hebt je dochtertje ook gekregen toen je meer woog, je huisarts zal je inderdaad wel aanraden om wat af te vallen maar anderzijds heb je toch al bewezen dat je vruchtbaar bent. Daarentegen zeg je dat je wel onregelmatig ongesteld bent, soms pas om de 2 maand. Dat is iets wat wel meer vrouwen hebben, maar als je een kind wilt, is dit iets wat je liever niet hebt dan wel. Ben je ondertussen al lang met een voorbehoedsmiddel gestopt, heb je regelmatig seksueel contact, … Als dit al een tijd duurt (de onregelmatigheid van je menstruatie en het stoppen met een voorbehoedsmiddel), is dit misschien wel een reden je eens te laten onderzoeken door een gyneacoloog. Misschien begint hij/zij ook wel over je gewicht maar dat is dan weer aan jezelf of je kilo's kwijt wil of niet. Hij kan missschien vaststellen of er een reden is waardoor je menstruatie zo onregelmatig is en of vermageren een grote kans tot een regelmatige cyclus heeft en dus op een zwangerschap.
Alvast veel succes, met vriendelijke groetjes Liesbeth

Nicole, 07-10-2009 21:42 #4
Hallo Yvonne

Ik wil even laten weten dat ik ook het P.C.O syndroom heb en dat ik ben doorgestuurd via de huisarts naar een gynaecoloog die gespecialiseerd was op het gebied van infertiliteit ( onvruchtbaarheid)
Hij heeft testen gedaan en kwam toen tot de ontdekking van het P.C.O syndroom hij heeft toen clomid (hormoon tabletten ) voorgeschreven en mij onder goede controles gesteld het heeft toen ongeveer 2 jaar geduurd en toen bleken wij zwanger te zijn en inmiddels hebben wij 2 kinderen een dochtertje van 4 jaar en een zoontje van 9 maanden en beide zwangersschappen onder begeleiding van de zelfde gynaecoloog en het gebruik van clomid.
Dus laat je droom niet varen maar blijf moed houden en laat je ook doorsturen naar een infertiliteit arts.

Succes groetrjes Nicole

Yvonne, 29-09-2009 17:08 #3
Hoi ik ben yvonne ik wil graag zwanger worden heb ik gehoord dat ik ook p.c.o. ssyndroom heb wat moet ik doen? Reactie infoteur, 01-10-2009
Hallo,
ik vermoed dan dat je waarschijnlijk onderzocht bent door de gyneacoloog en dat hij/zij dit heeft vastgesteld?
Misschien kun je aan hem/haar je probleem en/of vragen aan hem uitleggen. Het hangt er wat vanaf, veelal wordt gestart met medicatie om de eicellen te doen rijpen/een eisprong te laten optreden. Ze kunnen je er heel goed met verder helpen maar verwacht uiteraard geen onmiddellijk resultaat. Verder kun je je ook steeds wenden (of laten doorsturen door de huisarts ofzo) naar een vruchtbaarheidskliniek.
Het is belangrijk (vind ik zelf persoonlijk ;-) ) dat je je ook op je gemak voelt bij je gyneacoloog, dus dat je het gevoel hebt dat je echt bij hem/haar terecht kunt met je vragen en onzekerheden. Laat het geen belemmering zijn van misschien zelfs een andere te nemen, de ene persoon ligt nu eenmaal beter bij de ene persoon als de andere.
Ik wens je heel veel succes en goede moed,
vriendelijke groetjes, liesbeth

Tamara, 18-04-2009 13:06 #2
Hoi cindy,

bij mij is er net hezelfde vastgesteld, ik moet nu ook duphaston nemen om eenbloeding te krijgen en daarna clomid neme om een eisprong op gang te krijgen.
ik verschoot alleen over de symtomen ik had wel heel onregelmatig mijn regels maar ik weeg niet te veel ben zelfs vrij mager en heb ook geen last van overdreven haargroeiing. ook de gynecoloog zei me dat ik een uitzondering ben op de regel. ik hoop dat je snel zwanger graakt groetjes

Cindy, 27-03-2009 22:14 #1
Het is namelijk zo dat ik al bijna 7 jaar getrouwd ben, en als je al zo lang getrouwd ben dan wil je nu zeker een kind. Maar helaas want de dokter zegt dat ik het pco syndroom heb. Hij heeft me de beschrijving ervan gegeven en zei ik kan gaan googlen en toen heb ik het gelezen wat het eigenlijk is. En nu wil aub ook een reaktie van jullie wat moet ik doen nu aub geef me raad. Reactie infoteur, 29-03-2009
Hallo,
het zal inderdaad niet makkelijk zijn zeker als je heel erg graag kinderen wilt.
Heeft je gyneacoloog nog niet gesproken over eventuele hormonen die je kan innemen om enerzijds de eicellen te laten rijpen en anderzijds het tot een eisprong te laten komen? Het is natuurlijk minder spontaan dat een zwangerschap tot stand kan komen maar het is niet uitgesloten dat je geen kinderen kan krijgen, het is nog steeds mogelijk.
Misschien moet je je nog wat verder laten informeren naar eventuele mogelijkheden. Hopelijk je hiermee wat van dienst geweest te zijn…
groetjes, Liesbeth

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 18-09-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 26
Medische informatie…
Schrijf mee!