InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Soja en vruchtbaarheid

Soja en vruchtbaarheid

Soja en vruchtbaarheid Soja bevat plantaardige hormonen (fyto-oestrogenen) welke erg lijken op de vrouwelijke oestrogene hormonen. Door deze hormonen hebben sojaproducten een positieve werking op overgangsklachten en premenstruele klachten. Wanneer je echter een kinderwens hebt kan het juist door deze hormonen verstandig zijn sojaproducten even te laten staan.

Onvruchtbaarheid bij ratten

Twintig jaar geleden bleken vrouwelijke ratten in een laboratorium met een genetische afwijking in het leverenzym glucuronosyltransferase onvruchtbaar. Dit was nadat een wijziging in het dieet van de dieren had plaatsgevonden. Eerder kregen de ratten eiwitten via dierlijke bronnen, nu kregen ze eiwitten via sojaproducten. De genetische afwijking van de dieren heeft als gevolg dat giftige stoffen en afvalstoffen in het bloed slecht afgevoerd worden, waardoor deze langer aanwezig blijven in het lichaam. De fyto-oestrogenen uit soja blijven dus langer in het lichaam aanwezig. Door de fyto-oestrogenen raakt de menstruele cyclus verstoort, wat onvruchtbaarheid tot gevolg heeft. De onvruchtbaarheid bleek van tijdelijke aard te zijn. Nadat de dieren weer teruggezet werden op het oude dieet waren de vruchtbaarheidsproblemen weer opgelost.

Vrouwelijke vruchtbaarheid

Mensen met exact dezelfde genetische afwijking als bovengenoemde ratten hebben het zeldzame Syndroom van Crigler-Najjar. Er zijn een paar honderd mensen bij wie dit syndroom voorkomt, de kans dat je dit hebt is dus gering. Echter, ongeveer 10 % van de bevolking heeft (vaak zonder het te weten) het Syndroom van Gilbert. Hierbij is ook sprake van een genetische afwijking in het leverenzym glucuronosyltransferase, maar minder sterk. Ongewenste stoffen in het bloed worden dus wel afgevoerd, maar minder snel dan bij mensen zonder afwijking. Er is nog niet bewezen dat het consumeren van soja door vrouwen met bovengenoemde syndromen daadwerkelijk onvruchtbaarheid of verminderde vruchtbaarheid veroorzaakt. Gezien het feit dat ratten en mensen vaak dezelfde reactie geven is de kans wel groot. Door het vermijden van soja bij een kinderwens is het risico in ieder geval uit te sluiten. Dit geldt natuurlijk ook voor vrouwen die geen syndroom hebben, ook bij hen kan consumptie van soja wellicht invloed op de hormonen hebben.

Mannelijke vruchtbaarheid

De mannelijke ratten in het laboratorium bleven gewoon vruchtbaar, maar toch kunnen fyto-oestrogenen in soja de hormoonhuishouding van de man behoorlijk verstoren. Uit onderzoek bij 99 mannen is gebleken dat de inname van vijftien soja maaltijden in een periode van drie maanden het aantal spermacellen met de helft verminderde. Voor normaal vruchtbare mannen hoeft dit geen probleem te zijn, gezien er dan miljoenen zaadcellen overblijven. Wanneer je echter met verminderde vruchtbaarheid te maken hebt, telt elke cel.

Conclusie

Heb je een kinderwens en wil je zo snel mogelijk zwanger worden? Laat soja producten dan staan. Gebruik bij een kinderwens hoe dan ook geen supplementen waarin hoge concentraties fyto-oestrogenen aanwezig zijn.

Lees verder

© 2014 - 2017 Bennevis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.amc.nl/web/Het-AMC/Afdelingen/Medische-afdelingen/Maag-Darm-en-Leverziekten/Maag-Darm-en-Leverziekten/In-het-AMC-Magazine/Steriel-eten.htm
  • http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2013/juli/Onvruchtbaar-door-soja-.html
  • http://humrep.oxfordjournals.org/content/23/11/2584.full

Reageer op het artikel "Soja en vruchtbaarheid"

Infoteur: Bennevis
Gepubliceerd: 17-01-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!