InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zelf je vruchtbaarheid testen (mannen)

Zelf je vruchtbaarheid testen (mannen)

Zelf je vruchtbaarheid testen (mannen) Wil je als man je vruchtbaarheid testen? Twijfel je als man over je vruchtbaarheid maar wil je niet naar de huisarts? Het is mogelijk om informatie te krijgen over de kwaliteit van je sperma door het doen van een eenvoudige zelftest. De Vruchtbaarheids-Check van Testjezelf is een speciaal ontwikkelde thuistest om de kwaliteit van het sperma te bepalen en uitsluitsel te geven over het aantal zaadcellen in het sperma. Bevat het sperma namelijk minder dan 20 miljoen zaadcellen per milliliter dan is dit de voornaamste indicatie dat er sprake is van onvruchtbaarheid of verminderde vruchtbaarheid. Het is ook mogelijk dat zaadcellen helemaal afwezig zijn in het sperma.

Test je eigen vruchtbaarheid

Onvruchtbaarheid en verminderde vruchtbaarheid bij mannen: sperma en zaadcellen

Wanneer het niet lukt om zwanger te worden dan wordt het probleem onterecht vaak bij de vrouw gezocht. In circa 30% van de gevallen ligt het probleem namelijk bij de vruchtbaarheid van de man, even zo vaak als bij de vrouw (in de overige 40% ligt het probleem bij beide of is niet duidelijk wat de oorzaak is).

Wil een zaadcel een eicel kunnen bereiken dan moet de zaadcel gezond zijn en voldoende kunnen bewegen. De kwaliteit van het zaad wordt bepaald door de beweeglijkheid en de vorm van de cellen. Ook is het belangrijk dat er voldoende zaadcellen beschikbaar zijn. Per milliliter sperma komen gemiddeld 20 tot 50 miljoen zaadcellen vrij (in totaal zo'n 100 tot 200 miljoen). Bevat het sperma minder dan 20 miljoen zaadcellen per milliliter, dan wordt gesproken van een verminderde vruchtbaarheid (ook wel oligozoöspermie). Het is ook mogelijk dat het sperma in zijn geheel geen zaadcellen bevat. Dit wordt azoöspermie genoemd. In dat geval is er sprake van onvruchtbaarheid.

Daarnaast is het ook nog mogelijk dat relatief veel cellen een afwijkende vorm hebben. Om zich goed door het slijm van de baarmoedermond te bewegen, is het belangrijk dat zaadcellen hiervoor de juiste vorm hebben. Het is normaal dat een aantal van de cellen een afwijkende vorm hebben, maar als dit het geval is voor een buitenproportioneel aantal cellen dan kan ook dit resulteren in problemen met de vruchtbaarheid. Dit wordt ook wel teratozoöspermie genoemd.

Criteria voor vaststellen spermakwaliteit

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een model ontwikkeld met een aantal criteria waaraan voldaan moet worden wil men kunnen spreken van sperma van een goede kwaliteit. Het moet in dit geval voldoen aan de volgende voorwaarden:
  • Aanwezigheid van tenminste 20 miljoen zaadcellen per milliliter sperma
  • Meer dan 25% van de cellen heeft een goede beweeglijkheid
  • Meer dan 50% van de cellen heeft in ieder geval enige beweeglijkheid
  • Meer dan 30% van de cellen heeft een normale vorm

Oorzaken van onvruchtbaarheid en verminderde vruchtbaarheid

Onvruchtbaarheid bij de man kan tal van oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken zijn de volgenden:
  • Niet goed ingedaalde zaadballen
  • (Gedeeltelijk) afwezige zaadleiders
  • Een (vroegere) ontsteking van de zaadbal of bijbal
  • Spataderkluwen in de balzak (varicokèle)
  • In het lichaam aanwezige antistoffen tegen zaadcellen
  • Genetische afwijkingen

Verminderde vruchtbaarheid kan bij afwezigheid van de bovengenoemde factoren ook nog andere oorzaken hebben, die veelal te vermijden zijn. Verminderde vruchtbaarheid kan optreden als gevolg van de volgende factoren:
  • Een te hoge temperatuur van de testikels
  • Lange achtereen zitten, vooral bij zittende beroepen
  • Ongezonde voeding en levensstijl
  • Contact met chemicaliën uit bijvoorbeeld de mijn- of tuinbouw
  • Overmatig aantal zaadlozingen per dag
  • Griep of verkoudheid

Zelf je vruchtbaarheid testen

Het is mogelijk om middels een zelftest na te gaan hoe het gesteld is met je vruchtbaarheid als man. De Vruchtbaarheids-Check van Testjezelf is een speciaal ontwikkelde thuistest om de kwaliteit van het sperma te bepalen. In het merendeel van de gevallen waarbij sprake is van onvruchtbaarheid of verminderde vruchtbaarheid bij de man ligt het probleem bij de hoeveelheid zaadcellen. De zelftest stelt vast hoe het hiermee gesteld is. De Vruchtbaarheids-Check stelt het aantal zaadcellen in het sperma vast en geeft vervolgens middels streepjes (vergelijk het met een zwangerschapstest) weer of je vruchtbaar of onvruchtbaar dan wel verminderd vruchtbaar bent. De uitslag heb je binnen 60 minuten.

Klinisch onderzoek waarbij de resultaten van de Vruchtbaarheids-Check van Testjezelf naast de resultaten van laboratorium-onderzoek werden gelegd toonde aan dat de Vruchtbaarheids-Check maar liefst in 96% van de gevallen accuraat was. Koop je een Vruchtbaarheids-Check dan bevat een verpakking altijd twee tests zodat je deze bij twijfel voor de zekerheid nog een keer over kunt doen.
Gerelateerde artikelen
Tips voor betere en gezondere spermaEen baby maken, het lijkt zon leuk en makkelijk klusje. Maar als een zwangerschap steeds uitblijft, liggen de zaken ine…
Vruchtbaarheid!Vruchtbaarheid!Voor de een is het vervelend en moeten de voorbehoedsmiddelen grootschalig uit de kast getrokken worden om zwangerschap…
Kwaliteit van het sperma verbeterenKwaliteit van het sperma verbeterenWillen jullie samen proberen om een kindje te krijgen? Maar komt de zwangerschap niet zo snel tot stand als jullie gehoo…
Overgang test: Ben ik al in de overgang? Eenvoudige zelftestVeel vrouwen worden al vroeg in hun leven geconfronteerd met vreemde en vaak onplezierige klachten en symptomen, die hel…
De vruchtbaarheid van de mensDe vruchtbaarheid van de mensHoe vruchtbaar zijn man en vrouw nou eigenlijk? Dit heeft alles te maken met de hoeveelheid en de kwaliteit van de ei-en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sciencefreak, Pixabay
  • http://www.sfg.nl/Docs/Uro/Vruchtbaarheidsproblemen_mannen.pdf
  • https://www.opvoeden.nl/kinderwens/vruchtbaarheid/vruchtbaarheid-man/
  • http://www.vruchtbaarheids-check.nl/

Reageer op het artikel "Zelf je vruchtbaarheid testen (mannen)"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-05-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!