Het hoe en waarom over massage

Het hoe en waarom over massage Massage is goed voor lichaam en geest en toch vindt niet iedereen het prettig. Mogelijk is men niet genoeg in contact met eigen lichaam, is er schaamte of heeft aanraking een negatief effect, wat weer met iets uit het verleden te maken heeft. Helaas, want massage is goed voor het lichaam en eigenlijk ook voor de geest. Wat doet het voor en met je en hoe haal je er het meeste uit?

Wat is massage?

Bij massage geef je gestructureerde of ongestructureerde druk, beweging, spanning of trilling op de zachte weefsels van het lichaam. Je neemt hierin mee:
  • Huid
  • Spieren
  • Pezen
  • Bindweefsel
  • Ligamenten
  • Gewrichten
  • Lymfevaten

In de reguliere massages vindt er in principe geen orgaanmassage plaats, maar dit is wel mogelijk. Toch ligt de basis in de ontspanning en het soepel houden van de spieren en soms zelfs een stukje pijnbestrijding. Massage kan thuis op de bank door een familielid of vriend gedaan worden, maar ook professioneel in de salon op de massagetafel of –stoel. Als je geen geoefende masseur bent, wees dan voorzichtig en pas geen goedbedoelde sportmassage of iets dergelijks toe.

Wat doet massage?

Massage kan een pijnbestrijdende en ontspannende werking hebben en verhoogt het jezelf (weer) in contact brengen met je eigen lichaam. Onder meer het autonoom zenuwstelsel en de o zo essentiële hormoonhuishouding worden versterkt. Er wordt meer endorfine en oxytocine aangemaakt in het lichaam en de stress wordt omlaag gehaald en het geluksgevoel stijgt. Door de toename van bloedcellen, wordt het immuunsysteem versterkt. Verder worden de spieren soepeler en de doorbloeding wordt gestimuleerd. Massage werkt dan ook altijd enige tijd door.

Gevolgen?

De gevolgen, in positieve zin uiteraard, kunnen van velerlei aard zijn, zoals:
  • Minder kans op (sport)blessures.
  • Minder gewrichts- en stijfheidspijnen.
  • Een dalende bloeddruk (als deze te hoog is).
  • Meest uiteenlopende spanningen verminderen.
  • Ademhaling wordt gestimuleerd.
  • De bloedsuikerspiegel komt op een normaal niveau.
  • Door verbeterde weerstand, minder kans op bepaalde kwaaltjes.
  • Verhoogd energieniveau.
  • De slaap wordt beter gevat.
  • De huid wordt “blozender”.

Meer uit massage halen!

Bewust ademhalen

Je haalt meer uit je massage als je heel bewust gaan ademen. Haal diep vanuit met name je buik en in mindere mate vanuit je borst adem. De zuurstofopname wordt gestimuleerd en je bewustwordingsproces van je lichaam wordt zo gestimuleerd. Bovendien helpt het de spanning uit je lichaam los te laten.

Niet “denken” maar “zijn”

Je hersenen werken maar door en degene die continu aan het denken is, leeft in het hoofd. Massage brengt je weer bij je lichaam en dus is het belangrijk je gedachten ook langzaam los te laten. In het “nu” zijn stimuleert dat je kunt voelen wat er met je lichaam gebeurt en zo kom je vervolgens ook weer écht in contact met je lichaam.

Wat zegt je gevoel?

Tijdens een massage kunnen emoties loskomen en die moet je eigenlijk gewoon laten gaan. Een professional weet dat dit kan gebeuren en er is dus niets om je voor te schamen. Gewoon laten gaan dus.

Geen controle

Probeer niet de controle te houden, probeer deze juist te laten gaan en je over te geven aan de masseur. Dit zal de werkzaamheid van de massage bevorderen. Bovendien geeft het een vrij gevoel en laat het gemakkelijker spanningen vrij.

Tot slot

Het is belangrijk dat je je senang voelt bij de masseur. Het gaat om je eigen lichaam, dus je moet er uit halen wat er in zit en dat kan alleen als je jezelf een goede voorbereiding gunt en op het moment zelf jezelf kunt en wilt laten gaan. Dat laatste heeft weer te maken met je senang voelen bij de betreffende masseur. Zo nu en dan een goede massage kan wonderen doen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rhythmuswege, Pixabay
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/therapieen-voor-spieren-en-gewrichten/wat-is-massage/item44011
  • Happinez Magazine 6, 2014: “Goed om te weten”
  • http://gezondheidsmassages.nl/wat-doet-massage-met-je/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Massage

Reageer op het artikel "Het hoe en waarom over massage"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!