InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Masseren, een weldaad voor het lichaam

Masseren, een weldaad voor het lichaam

Masseren, een weldaad voor het lichaam Je lichaam laten masseren kan een weldaad voor je lichaam zijn en pure luxe of noodzakelijk voor het functioneren van het lichaam. Maar hoe dan ook, laat het altijd door iemand doen die ook weet wat hij/zij doet. Even wat in de nek knijpen is nog geen massage die ook daadwerkelijk iets oplevert. Enkele basisuitgangspunten.

Wat is massage?

Massage is kortweg het toepassen van gestructureerde druk op de zachte weefsels van het lichaam. Dit kan door sec met de handen aan de slag te gaan (meestal met behulp van een massageolie), maar kan ook met behulp van mechanische hulp.

Professionele masseurs

Het is belangrijk dat je op de juiste wijze gemasseerd wordt door de massagetherapeut, gespecialiseerde mensen vanuit de gezondheidszorg (fysiotherapeut, chiropractors etc.) en binnen de alternatieve geneeswijzen. Hier zijn speciale massagetechnieken ontwikkeld.

Basisregels

Een belangrijk aspect is altijd de spierenmassa’s te nemen en afhankelijk van het type massage worden spiergroepen onder handen genomen. Als we uitgaan van de ontspannende massage is het belangrijk dat het lichaam zich ook laat ontspannen. De vlakke handen – voorzien van een zachte olie, eventueel welgeurend – moeten dan ook continue in contact met het lichaam blijven (om en om) en de strijkbewegingen over de spieren moeten de spieren doen ontspannen (als dit nog niet het geval was). Dit is goed voelbaar als je met je handen over de spieren strijkt. Door het continue contact “schrikt” het lichaam niet als de handen plotseling weer op het lichaam worden gezet (wat de spieren kan doen verkrampen).

Als het lichaam volledig in ontspannen toestand is kunnen de spiergroepen ook steeds meer “gekneed” worden, maar blijf in contact met het lichaam. Zowel de strijk- als kneedbewegingen altijd in de richting van het hart brengen.

Enkele vormen van massage, t.w.;

Shiatsu

Shiatsu is vertaald vingerdruk en een andere vorm dan de gebruikelijke ontspanningsmassage. Deze vorm wordt vaak toegepast bij rugpijn, migraine en whiplash en is gebaseerd op het uitoefenen van druk op bepaalde plaatsen van het lichaam. Zowel de duimen, handpalmen als de vingers worden gebruikt en het lichaamsgewicht dient als middel om deze druk uit te oefenen.

Thaise Massage

De Thaise massage is een van de oudste vormen van masseren en is gebaseerd op het gegeven dat het lichaam weel in balans, in harmonie gebracht moet worden. Het lichaam wordt tijdens het passeren in uiteenlopende yogaposities gebracht en men werkt derhalve niet alleen aan de energie in het lichaam maar neemt ook de fysieke aspecten mee.
De ledematen van de masseur worden gebruikt tijdens het masseren en soms zelfs het volledige lichaamsgewicht van de masseur.

Reflexologie

De voetreflexologie gaat er vanuit dat alle organen en lichaamsdelen in verbinding staan met plaatsen op de voeten. De voetzool is dan ook ingedeeld in allerlei vlakken, welke bij klachten aangepakt worden door de masseur. Door op deze plaatsen druk uit te oefenen moet het “bewerkte” gedeelte in het lichaam weer beter gaan functioneren.
Gerelateerde artikelen
Massages - ontspanning en verfrissingEen massage geeft de gelegenheid om even volledig te ontspannen. Zowel fysiek als psychisch gezien heeft een massage vaa…
Exotische massagesExotische massagesMassages zijn niet weg te denken uit de hedendaagse maatschappij, waarin stress steeds vaker voorkomt en een goede massa…
Massage paard, effecten en voordelenMassage bij paarden komt steeds meer voor in de dagelijkse verzorging van het paard. Het masseren van het paard pretende…
Een hotstone massage thuis, een weldaad voor je lichaam!Een hotstone massage thuis, een weldaad voor je lichaam!Hotstone massages.. Een echte weldaad voor je lichaam. De warmte van de stenen geeft een heerlijk ontspannende werking a…
Facelift massageFacelift massageGespannen gezichtsspieren verminderen de bloeddoorstroming naar de huid waardoor huidverslapping en rimpels in de hand g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Masseren, een weldaad voor het lichaam"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 23-07-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!